Milcobel volgt markt met melkprijs maart
Zuivelcoöperatie Milcobel legde de standaard melkprijs voor maart 2025 vast op 48,25 euro/100 l. Dit is een daling met 1 euro. Het bedrijf maakte ook de bedrijfsresultaten 2024 bekend.

De Raad van Bestuur van Milcobel besliste op 18 maart over de melkprijs voor de maand maart. Milcobel zal voor de lopende leveringen in maart 2025 een standaard melkprijs hanteren van 48,25 euro/100 l, een daling van 1,00 euro/100 l ten opzichte van februari 2025. Ook in februari noteerde Milcobel al een daling van 1,50 euro/100 l ten opzichte van januari 2025.
De huidige prijs komt overeen met een reëel uitbetaalde melkprijs van 52,79 euro/100 l voor een bedrijf met een vetgehalte van 43 g/l, een eiwitgehalte van 35 g/l en maximale premies voor kwaliteit, duurzaamheid en hoeveelheid. De vet- en eiwitprijs voor maart bedraagt 6,3487 euro/kg.
Impact van dalende zuivelmarkten
Volgens de zuivelcoöperatie is de actuele melkprijs volledig gedreven door de voorbije dip in de zuivelmarkten. De terugval in de zuivelprijzen zet zich nu met vertraging verder door in de resultaten. De melkprijsdaling voor maart ligt dan ook in lijn met de markt.
Momenteel vallen positieve signalen waar te nemen in de zuivelnoteringen. De huidige stijging van onder meer de vetprijzen, zorgt mogelijk voor een heropleving richting het tweede kwartaal, al is dat op dit ogenblik nog koffiedik kijken.
Sterke financiële resultaten en focus op zuivel
Milcobel maakte op 18 maart ook de jaarresultaten van 2024 bekend.
2024 was een cruciaal jaar. De Belgische zuivelcoöperatie transformeerde verder en zette strategische stappen naar een toekomstgerichte organisatie.
Het bedrijf realiseerde een omzet van 1,3 miljard euro, vergelijkbaar met het resultaat van 2023, en een winst voor belastingen van 4,1 miljoen euro (na een verlies in 2023), voornamelijk gedreven door een verbetering in Milcobel Premium Ingredients, dat mee kon surfen op de hausse in de internationale zuivelnoteringen. Milcobel Consumer Products ondervond vooral in de eerste helft van het jaar nog de impact van een moeilijk gelopen SAP introductie eind 2023, maar herpakte zich in de tweede jaarhelft. Ysco zette een sterk resultaat neer vergelijkbaar met 2023.
Daarnaast kondigde Milcobel de verkoop van dochteronderneming Ysco aan en werd de intentie tot fusie met FrieslandCampina uitgesproken, een belangrijke strategische mijlpaal ter versterking van beide coöperaties.
Het totale volume verwerkte melk daalde licht van 1,3 naar 1,2 miljard l door de slechte weersomstandigheden in het voorjaar en de impact van blauwtong in het najaar.
De resultaten van dochteronderneming YSCO zijn nog volledig opgenomen in het bedrijfsresultaat van Milcobel aangezien de transactie pas afgerond werd op 8 januari 2025. Bijgevolg zijn de opbrengsten uit de verkoop van Ysco niet meegenomen in de cijfers van 2024.
De gedetailleerde cijfers worden nu eerst besproken met de Coöperatieraad van Milcobel. Vervolgens zal er toelichting gegeven worden op de algemene ledenvergaderingen die in mei in alle ledenkringen plaatsvinden. De finale goedkeuring van de jaarresultaten volgt op de Algemene Vergadering op 17 juni.
Peter Grugeon, CEO van Milcobel: “In 2024 hebben we strategische stappen gezet om Milcobel duurzaam te verbeteren in een uitdagende markt. We werkten daarbij op 4 pijlers: een efficiënte organisatie, kostenbewustzijn, doelgerichte investeringen met meerwaarde voor onze leden, en een focus op zuivelproducten met toegevoegde waarde. Daarbij heeft Milcobel in 2024 een herstructurering doorgevoerd, wat heeft geleid tot een slankere en meer wendbare bedrijfsvoering. De verkoop van YSCO zorgde bovendien voor een verdere versterking en laat ons toe onze aandacht volledig te richten op zuivelverwerking. Daarnaast hebben we op 18 december de intentie tot fusie met FrieslandCampina aangekondigd, een weloverwogen stap om een sterke fusiecoöperatie te creëren die kansen beter kan benutten en uitdagingen effectiever kan aanpakken in de mondiale zuivelmarkt."
Vooruitblik op 2025
Milcobel blijft in 2025 inzetten op (kosten)efficiëntie, innovatie en waardecreatie binnen de internationale zuivelmarkt. De coöperatie verwacht de positieve impact van de reorganisatie en de verkoop van Ysco in de resultaten van 2025 te zien. Daarnaast wordt er actief gewerkt aan de voorbereidingen voor de geplande fusie met FrieslandCampina, die naar verwachting tegen eind 2025 zal worden afgerond (onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsautoriteiten).