Startpagina Bedrijfsnieuws

Kärcher is 90 jaar jong

Kärcher viert dit jaar zijn 90-jarige bestaan. In januari 1935 richtte Alfred Kärcher een klusatelier op voor verwarmingstechniek in Stuttgart. De volgende decennia groeide het kleine familiebedrijf uit tot een wereldberoemd merk voor reinigingstechnologie.

Leestijd : 2 min

“In het DNA van Kärcher treffen we een grote passie voor technologische oplossingen aan”, legt Hartmut Jenner, voorzitter van de raad van bestuur van Alfred Kärcher, uit naar aanleiding van de 90ste verjaardag van het bedrijf. Het succes van de reinigingsspecialist piekte de laatste 20 jaar, wat zich vertaalde in een omzetstijging van 340% en in een verdrievoudiging van het personeelsbestand.

90 schoonmaakprojecten wereldwijd

Om de 90ste verjaardag te vieren, zullen Kärcher-teams wereldwijd samen 90 gratis schoonmaakprojecten uitvoeren op openbare plaatsen. In deze context zal Kärcher België een ‘plogging’-opruimactie (joggen terwijl je zwerfafval opruimt) op poten zetten.

Succesverhaal

Tot de eerste successen van Alfred Kärcher behoren de zoutbadoven voor het harden van lichte metalen en voorverwarmingsapparaten voor voertuig- en vliegtuigmotoren. Wat later volgden een aantal andere nieuwigheden die de markt voor reinigingsapparatuur gestalte gaven. De eerste Europese warmwaterhogedrukreiniger KW 350 zag in 1950 het levenslicht en in 1984 betrad Kärcher de consumentenmarkt met de eerste draagbare hogedrukreiniger, de HD 555.

Internationalisering

Na het overlijden van de oprichter in 1959 nam zijn echtgenote Irene Kärcher de leiding van het bedrijf over. Onder haar leiding werden de eerste verkoopfilialen in andere Europese landen opgericht en groeide Kärcher uit tot een internationale speler. 1974 werd vervolgens het jaar van de strategische focus op hogedrukreiniging en terzelfder tijd deed de bedrijfskleur geel zijn intrede.

In de jaren 80 kwam de klemtoon te liggen op de reinigingseisen van de bouw- en transportsector en ontwikkelde Kärcher zich verder als systeemaanbieder.

Irene Kärcher drukte ongetwijfeld een belangrijke stempel op het bedrijf en op de bedrijfscultuur. Zij nam vooruitziende managementbeslissingen, die Kärcher in staat stelden om te evolueren van middelgroot bedrijf tot wereldmarktleider – en dit zonder de waarden van het familiebedrijf uit het oog te verliezen.

Nu werken er 17.000 mensen bij Kärcher, verspreid over 85 landen en 170 bedrijven. Het productportfolio van Kärcher omvat meer dan 3.000 reinigings- en onderhoudsproducten.

Kärcher

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Nieuwe VIB-spin-off Rainbow Crops ontwikkelt klimaatresisente gewassen

Bedrijfsnieuws Het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) lanceert spin-off Rainbow Crops, dat door AI met multiplex genoom-editing en precisieverdeling te combineren nieuwe gewasvariëteiten ontwikkelt die zowel klimaatbestendig zijn als meer opbrengen. Het investeringsfonds van Boerenbond en andere investeerders steunen het bedrijf.
Meer artikelen bekijken