Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwe invoerder toont Unimog-gamma

Eind 2023 werd de firma Van Dyck Marcel Belgium uit Houtvenne invoerder van Unimog. De import en verdeling staan ondertussen op poten, waardoor het tijd werd om de fabrikant en zijn producten voor te stellen aan de vakpers.

Leestijd : 6 min

De Unimog van Mercedes-Benz is dé polyvalente oplossing voor de moderne landbouwer, zo gaf Antoine Theijs, brandmanager, aan bij aanvang van het persbezoek in het Duitse Wörth am Rhein. Hier worden de Unimogs geproduceerd, net als de Mercedes-Benz-vrachtwagens en ‘special trucks’. Daimler Truck AG heeft hier immers de grootste vrachtwagenfabriek van Europa en misschien wel de grootste ter wereld. Het fabrieksterrein omvat 290 ha, heeft een rechtstreekse havenkade op de Rijn en ligt op een 15 km van de Franse grens. Veel werknemers komen dan ook uit de Franse Elzas.

Het concept van de Unimog is al sinds zijn creatie een gevestigde waarde, namelijk een multifunctioneel alleterreinvoertuig dat gehomologeerd kan worden als landbouwtractor. De Unimog kan zowel werktuigen trekken als op- of aanbouwen op zijn eigen chassis. De fabrikant onderstreept dat het voertuig sneller is dan een tractor en wendbaarder dan een vrachtwagen. Verder legt hij de nadruk op de inzet gedurende het hele jaar, gaande van landbouwwerken over transport en wegenonderhoud tot sneeuwruimen tijdens de winterdienst.

Een Unimog heeft alles aan boord wat van een modern landbouwvoertuig verwacht wordt. In het verleden was dat vooral een front- en achterhef, net als een PTO (aftakas) en hydraulische aansluitingen. Daar is in de loop der jaren ook het gebruik van Isobus aan toegevoegd.

De Unimog heeft een rijke geschiedenis in de landbouw en biedt nog steeds veel toepassingsmogelijkheden  voor deze sector.
De Unimog heeft een rijke geschiedenis in de landbouw en biedt nog steeds veel toepassingsmogelijkheden voor deze sector. - Foto: Mercedes-Benz

Universal-Motor-Gerät

Antoine Theijs wijst nog eens op de naamgeving van de Unimog, de samenvoeging van de Duitse woorden ‘Universal-Motor-Gerät’. Het gaat dus over één voertuig dat verschillende activiteiten kan volbrengen dankzij talrijke werktuigen of accessoires die kunnen aangekoppeld worden.

Hij wijst ook op de unieke positionering van de Unimog tussen een tractor en vrachtwagen. “Een tractor is performant op het veld, maar kent zijn beperkingen op de weg. Een vrachtwagen is snel en comfortabel, maar kent zeer snel zijn limieten, eens hij de geasfalteerde weg verlaat. De Unimog combineert de voordelen van een tractor en vrachtwagen, zonder op hun limieten te botsen.”

Geboren na de tweede wereldoorlog

Het concept van de Unimog werd voor het eerst uitgewerkt in 1946 in Duitsland door de ingenieur Albert Friedrich, voormalig werknemer van Daimler-Benz. Zijn motivatie was om een voertuig uit te werken voor landbouwers dat alles kon en dat meer is dan een tractor. Zeker in de naoorlogse periode was dit een voorname gedachtegang.

Van in het begin had de Unimog nét dat tikkeltje meer dan wat een tractor bood. Hij had namelijk vierwielaandrijving als standaard, portaalassen, hoge bodemvrijheid, compacte bouw, gehomologeerd voor gebruik op de weg, mogelijkheid om comfortabel een passagier mee te nemen en een lading in de opgebouwde laadbak.

De bouw en vermarkting van de Unimog werd in 1951 geïntegreerd bij Mercedes-Benz. De productie verhuisde dan ook van Gaggenau naar Wörth, zo’n 40 km noordelijker gelegen.

De Unimog kende gedurende meer dan 75 jaar een behoorlijke technische evolutie, waarbij trouw werd gebleven aan het basisidee. Nieuwe motoren met steeds strengere uitlaatgasnormen zijn een belangrijke evolutie geweest, maar ook de ontwikkeling van nieuwe transmissies. Het comfort werd ook verhoogd.

Sinds 1948 zijn er meer dan 400.000 Unimogs gebouwd. De gemiddelde levensduur die de fabrikant kon berekenen, bedraagt 35 jaar. Ze zijn met dit voertuig aanwezig in meer dan 120 verschillende landen en er zijn meer dan 100 verschillende configuraties mogelijk.

Twee reeksen

Momenteel zijn er 2 reeksen in het aanbod van Unimog, namelijk de UHE-serie en de UGE-serie. De UHE-serie heeft een versterkt chassis, om in extreme terreinen aan de slag te gaan, en heeft zeer grote aanrijhoeken. Voor bedrijven actief in energievoorzieningen, voor zware offroadomstandigheden, mijnbouw... is dit een geschikt voertuig, net als voor de brandweer en het leger. Mogelijke werktuigen voor de UHE-serie zijn zware laadkranen, lieren, graafarmen. Het motorvermogen gaat tot 231 pk.

De UGE-serie is dan weer hét polyvalente voertuig voor landbouwers en openbare diensten (gemeenten, groenvoorzieners, (spoor)wegbeheerders). Het is iets verfijnder uitgewerkt dan de UHE-serie. Polyvalentie in actie met transportsnelheden tot 90 km/uur is wat de UGE-serie het best omschrijft. Deze kan standaard(landbouw)werktuigen dragen, duwen en trekken. Zijn cabine kenmerkt zich door zijn ergonomisch design, veel comfort en een grote zichtbaarheid.

Verschillende modellen zijn leverbaar binnen de UGE-serie, waar de motorvermogens gaan van 190 tot 350 pk. Er is een viercilindermotor die vermogens biedt van 190 tot 230 pk en een zescilinder motor met vermogens van 270 tot 350 pk. Beide motorblokken voldoen aan de Euro VI- uitlaatgasnorm dankzij SCR en EGR-techniek. Onderhoudsintervallen zijn jaarlijks of om de 1.400 uur.

De Unimog kan voor specifieke toepassingen gebruikt worden, ook voor (landbouw)transport.
De Unimog kan voor specifieke toepassingen gebruikt worden, ook voor (landbouw)transport. - Foto: Mercedes-Benz

Verfijnde UGE-reeks

De UGE-reeks is duidelijk op verschillende vlakken verfijnder afgewerkt dan de UHE-serie om meer toepassingen aan te kunnen. Denk in dit kader zeker aan de hydraulische mogelijkheden en de transmissie. Naast een gerobotiseerde versnellingsbak (tot 24 versnellingen) is in optie de EasyDrive leverbaar. Dit maakt het mogelijk om de transmissie van de Unimog als een hydrostaat te gebruiken. Dat kan nuttig en aangenaam zijn, bijvoorbeeld bij maaiwerkzaamheden, zowel op het veld als bij het maaien van wegbermen.

De UGE-reeks laat zich ook onderscheiden door zijn 4 verschillende onafhankelijke hydraulische systemen. Load Sensing-technologie deed tevens bij de Unimog zijn intrede om het werktuig te voorzien van het debiet en de hydraulische druk die het daadwerkelijk nodig heeft. De hydrauliek wordt met kleine hendels of een multifunctionele joystick bediend. Het fijn afregelen van de hydrauliek kan via draaiknoppen of de boordcomputer.

Naast uitgebreide hydraulische mogelijkheden zijn er ook 4 PTO’s (aftakassen) leverbaar, eentje vooraan en eentje achteraan, een uitvoering op de motor en een uitvoering op de versnellingsbak.

Uni-Touch

Een van de laatste innovaties waar de fabrikant bijzonder trots op is, is het Uni-Touch-bedieningsconcept dat uitgewerkt is in de cabine. Het is een gebruikersinterface via een aanraakscherm met talloze mogelijkheden dat geplaatst is in de middenconsole. Praktisch gezien gaat het om een kleurenscherm (26 cm) met aanraakfuncties en hieronder vaste toetsen, een joystick, kleine hendels om de hydrauliek te bedienen enzovoort.

Het Uni-Touch is een nieuw bedieningsconcept voor de Unimog.
Het Uni-Touch is een nieuw bedieningsconcept voor de Unimog. - Foto: TD

Het Uni-Touch-scherm werkt met een eenvoudige menustructuur. Het eerste profiel om de Unimog te bedienen, zijn de fabrieksinstellingen die de gebruiker niet kan wijzigen. Wenst de bestuurder bepaalde instellingen te wijzigen, dan kan dit, naargelang de activiteit (werktuig) of de bestuurder, geconfigureerd worden in een persoonlijk profiel en bewaard worden, om zo later snel op te roepen. Bovendien kunnen profielen, processen en bedieningselementen vrij worden geconfigureerd en via de USB-gegevensinterface worden geïmplementeerd.

Homologatie als landbouwtractor

Interessant om weten is dat de Unimog gehomologeerd kan worden als landbouwtractor. Wordt de Unimog effectief in landbouwdoeleinden ingezet, dan volstaat een G-rijbewijs voor bestuurders geboren na 1 oktober 1982. Een tachograaf is niet nodig en rode diesel volstaat. Rijdt dit voertuig minder dan 40 km/uur (Ta), dan is er geen periodieke keuring nodig. Rijdt het sneller dan 40 km/uur (Tb), dan is er wel een jaarlijkse keuring nodig. In dat geval moeten we ook opletten met de tachograaf. Een vrijstelling is er dan maar als we binnen een straal van 100 km rond het bedrijf werken.

Wordt diezelfde Unimog buiten landbouwwerkzaamheden ingezet en rijdt hij minder dan 40 km/uur (Ta), dan is een C- of C+E-rijbewijs nodig, als de bestuurder geboren is na 1 oktober 1982, geen tachograafverplichting, witte diesel en jaarlijkse keuring. In het geval de Unimog sneller dan 40 km/uur (Tb) rijdt buiten landbouwwerkzaamheden, dan is een C- of C+E-rijbewijs nodig, tachograafverplichting, witte diesel en jaarlijkse keuring.

Wat betreft dit laatste punt, wijst Antoine Theijs ons op de goede toegankelijkheid van het voertuig voor onderhoud, maar ook op diagnosemogelijkheden via Uni-Touch of op bijstand via telematicamogelijkheden. Hij belicht tevens nog de actieve, passieve en permanente veiligheidssystemen die de Unimog aan boord heeft. Dat slaat op meerdere zaken, zoals de ABS-beremming, het lage zwaartepunt, mogelijkheden om de differentieelsloten te blokkeren: op de vooras, centraal en op de achteras.

Zoals in het begin van dit artikel aangehaald werd, verzorgt de firma Van Dyck Marcel Belgium de invoer van Unimog in ons land. Voor de verdeling in Vlaanderen worden ze momenteel door 2 dealers bijgestaan, namelijk de firma Van Haute Landbouwmachines uit Hamme en de firma Agrimac uit Kluisbergen.

In Wallonië heeft Van Dyck Marcel Belgium een eigen bijhuis in Naninne (Namen) en wordt er een servicepunt gevormd door de firma G. Lambert & Co in Rhisnes.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken