Startpagina Auto

Test Hyundai Sante Fe Hybrid: verandering is goed

Met zijn opvallende design maakt de nieuwe Hyundai Santa Fe schoon schip met het verleden. Hij biedt enkele overtuigende argumenten om nieuwe klanten aan te trekken die een veelzijdige gezins-SUV zoeken.

Leestijd : 3 min

De Hyundai Santa Fe is al 25 jaar op de markt en zit intussen aan zijn vijfde generatie. In de loop der jaren is hij esthetisch sterk geëvolueerd. Eerst was de vormgeving wat ongelukkig, daarna werd hij elegant zonder de aandacht te trekken. Het designcentrum van het Zuid-Koreaanse merk wilde duidelijk iets veranderen voor de nieuwste generatie van de SUV. Hoewel hij gebaseerd is op hetzelfde platform als de vorige generatie, is de nieuwe Santa Fe 5 cm langer en meet hij nu 4,83 m.

Zijn stijl is op zijn zachtst gezegd assertief, met scherpe lijnen (rechte hoeken, rechte motorkap...) en imposante volumes. De voorkant is erg origineel, met H-vormige lichten die bestaan uit grote pixels en een lichtsignatuur die ze van elkaar scheidt. De achterkant is wat minder geslaagd, met een lange overhang en een enorme, volledig verticale achterklep, terwijl de balk met de lichten iets te laag geplaatst lijkt. Love it or hate it, maar de Santa Fe heeft zeker de verdienste niet onopgemerkt te blijven.

Plaats voor 7 personen

Met zijn langere wielbasis en plat dak heeft de Santa Fe aan interieurruimte gewonnen. Misschien doet hij je denken aan de Land Rover Defender. De inspiratie van de Britse terreinwagen wordt nog duidelijker als je instapt. Ook vanbinnen is de stijl radicaal veranderd, met een elegant dashboard, een stuurwiel dat opvallend veel lijkt op dat van de Defender en een groot gebogen paneel met 2 schermen van 12,3 duim.

De enige overgebleven fysieke bedieningselementen zijn voor het infotainmentsysteem en de airconditioning. De materialen zijn van goede kwaliteit, de afwerking is van een zeer hoog niveau en de ergonomie levert geen bijzondere problemen op. Je voelt je snel thuis in dit moderne interieur.

De uitrusting van de Santa Fe is zeer uitgebreid, met onder andere verwarmde en geventileerde zetels, een dubbele smartphonelader met inductie, een 360°-camera en zelfs een systeem in het handschoenkastje dat smartphones steriliseert.

Gigantische kofferruimte

De binnenruimte is royaal, zowel op de eerste als op de tweede rij, met verschuifbare zetels die op allerlei manieren verstelbaar zijn. De Santa Fe heeft ook 2 extra zetels (een optie van 1.000 euro) die wegklappen in de koffervloer. Helaas is de toegang tot deze derde rij niet eenvoudig.

De strakke lijnen van  de Hyundai Santa Fe geven hem een krachtig en karaktervol  uiterlijk.
De strakke lijnen van de Hyundai Santa Fe geven hem een krachtig en karaktervol uiterlijk. - Foto: Hyundai

Jammer, want de hoofdruimte is meer dan voldoende. Maar omdat de knieën te hoog komen door de zeer lage zithoogte, zijn deze zitplaatsen eerder geschikt voor kinderen of volwassenen tijdens korte ritten. Voor de bagage kun je rekenen op een koffer van 985 l (configuratie met 5 zitplaatsen), die groeit tot 1.942 l als alle zetels neergeklapt zijn. Het lijkt wel een ideale verhuiswagen voor kasten, deze Santa Fe.

Genoeg vermogen

Hyundai heeft 2 motorversies gepland voor de Santa Fe: een plug-inhybride (253 pk, 4x4) en een hybride (215 pk, voorwielaandrijving of 4x4). Astara, de Belgische Hyundai-importeur, gaf ons de kans om die laatste te testen op de wegen van de Ardennen. In deze versie heeft de SUV een 1.6-turbobenzinemotor en een elektrische aandrijflijn, met een totaal koppel van 367 Nm. Dit alles wordt gecombineerd met een zestrapsautomaat.

Je hoeft niet veel kilometers gereden te hebben om te beseffen dat de Santa Fe vooral op comfort gericht is. Met 215 pk en een leeggewicht van 1.900 kg kun je geen razendsnelle acceleraties verwachten. Maar hij is aangenaam om mee te rijden en perfect geschikt voor een ontspannen rijstijl. Hij houdt er niet van om opgejaagd te worden en kan zuinig zijn als je rijdt zoals een goede huisvader, met een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km.

Met zijn ‘afwijkende’ stijl kan de Santa Fe op het eerste gezicht afschrikken. Je hoeft hem alleen maar te testen om te beseffen hoeveel hij te bieden heeft qua comfort, binnenruimte en technologie. Met een prijs vanaf 61.199 euro is hij niet goedkoop, maar hij heeft veel troeven en is daarmee de ideale SUV voor het hele gezin.

Maxime Hérion

www.gocar.be

Lees ook in Auto

Torres EVX is een aangename verrassing!

Auto Het Koreaanse merk KGM, voorheen SsangYong, lanceert zijn tweede elektrische model: de Torres EVX. Dit opvallend ogende voertuig heeft meer in huis dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Meer artikelen bekijken