Startpagina Bedrijfsnieuws

Krone mikt op meer geoogste ha/uur

De wedloop naar groter en sneller gaat in de landbouw nog steeds verder. Krone wil in de ruwvoederwinning mee aan de top staan en brengt hiervoor nieuw materiaal uit.

Leestijd : 3 min

Krone gaat ervan uit dat de 10-rijige hakselaar nog wel enkele jaren zal standhouden. Het aantal 10-rijige maïsbekken kan dan in de fabriek in grotere getallen geproduceerd worden. Kleine verbeteringen kunnen uiteraard aangebracht worden zonder de kosten te hebben van een volledig nieuw concept. Vooral de ontwikkeling van het opklapsysteem van de maïsbek kost handenvol geld.

De omvang van het maïsvoorzetstuk bepaalt uiteraard het vereiste vermogen. Om met een 10-rijig maïsvoorzetstuk goed overweg te kunnen, heeft Krone nu de Big X 860 uitgebracht. De hakselaar heeft een Liebherr 6 cilinderdieselmotor van 843 pk. De motor heeft een inhoud van 3.000 cc per cilinder. Deze Euro 5-motor haalt bij 1.400 toeren een koppel van 4.000 Nm. Bovendien kan het vermogen elektronisch gedrukt worden bij lichtere werkzaamheden, om brandstof te besparen.

Stoppelkneuzer

Over de maïsstengelboorder is er al veel onderzocht. Blijkbaar is het kneuzen van de maïsstoppel een vrij efficiënte manier om de levenscyclus van het insect te doorbreken. De made overleeft in de stoppel, omdat deze een bescherming geeft tegen de winterse omstandigheden. De bescherming gaat niet weg door de stoppel te maaien, maar wel door deze open te rijten. De stoppels van maïsvelden met aanwezigheid van de stengelboorder worden dus het best gekneusd. Zo heeft de stengel-boorder geen beschermde omgeving meer en zal hij niet overleven.

Het resultaat van de geklepelde maïsstoppel.
Het resultaat van de geklepelde maïsstoppel. - Foto: MH

Krone heeft nu een stoppelkneuzer aan zijn maïsbek toegevoegd, zodat dit bestrijdingsproces in één werkgang kan gebeuren. Het combineren van werkzaamheden bespaart tijd, redeneert Krone.

De stengelkneuzer slaat de stoppel kapot door een sneldraaiend dikke, ronde klepel. De dubbele klepel draait in een klein maaidek dat scharnierend net over de maïsrij gesleept wordt. Elke klepelrotor heeft een mechanische aandrijving. De constructie moet stevig zijn, omdat alles over de grond sleept en hierdoor wordt het maïsvoorzetstuk wel degelijk zwaarder.

Nog breder maaien

Sedert de opkomst van de trippelmaaier is de werkbreedte bijna verdubbeld. Het probleem hierbij is niet het gevraagde vermogen, maar wel de oplossing om met die brede maaier in het wegverkeer toegelaten te worden.

Bij de techniek van vaste rijpaden is 12 m de norm. Krone kan tot 12,50 m gaan.
Bij de techniek van vaste rijpaden is 12 m de norm. Krone kan tot 12,50 m gaan. - Foto: MH

Op meerdere grote graslandbedrijven loopt er een trend naar vaste rijpaden op 12 m. Daardoor wil men het aantal berijdingen beperken en vooral steeds in hetzelfde spoor rijden, zodat de overige bodem niet verdicht wordt. Deze bedrijven beseffen dat de aslast van de voertuigen vaak te hoog is voor de draagkracht van de bodem.

Krone speelt hierop in door op het veld te werken met een frontmaaier van 4,5 m en door de beide achterste maaiers telkens 4 m breed te bouwen, om zo tot een maaibreedte van 12,50 m te komen. Hiermee kan men dus een effectieve werkgang of gemaaide baan van 12 m realiseren.

De frontmaaier zal zowel links als rechts de 2 uiterste maaischijven kunnen wegklappen. Bij het wegklappen blijven die 2 schijven volledig intact ten opzichte van de aandrijftandwielen. De 2 schijven maken rond deze tandwielen een horizontale draaiende beweging, zodat ze volledig achter de maaibalk komen te liggen. Dit gebeurt met behulp van een hydraulische motor aan elke zijde.

Voor wegtransport klappen de 2 laatste schijven van de vlindermaaier naar binnen.
Voor wegtransport klappen de 2 laatste schijven van de vlindermaaier naar binnen. - Foto: MH

Voor de vlindermaaier gebeurt dit op dezelfde manier, alleen zal het wegklappen enkel aan de buitenzijde gebeuren. Omdat de frontmaaier ruim 4 m maait, moeten de vlindermaaiers zo ver telescopisch uit elkaar geschoven worden. Ook dit vraagt een speciale constructie voor het opklappen. De centrale aandrijving van de vlindermaaier zal immers moeten plaatsmaken voor de opgeklapte maaier. Schuif daarom de aandrijving naar achteren tijdens het dichtklappen.

Gelukkig wordt heel deze operatie elektronisch gestuurd, zodat de bestuurder niet te zwaar belast wordt. Het hele trippelmaaisysteem past nu in de wettelijk toegelaten transportafmetingen van maximaal 3 m breed en 4 m hoog, maar dit vouwwerk heeft wel een flink prijskaartje.

Maarten Huybrechts

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken