Startpagina Veeteelt

Vlaanderen wacht op Europa om minimumleeftijd voor kalvertransport op te trekken

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) is voorstander van een hogere minimumleeftijd voor het transport van kalveren, maar hij wacht daarvoor op een Europees initiatief. Bij de Europese lidstaten zijn er evenwel lidstaten die tegen de verhoging van de minimumleeftijd zijn.

Leestijd : 4 min

De vraag vanaf welke leeftijd kalveren op transport mogen werd door Gianna Werbrouck van Vooruit opgeworpen in de Commissie Dierenwelzijn van 1 oktober.

“Kalveren mogen blijkbaar vanaf een leeftijd van 10 dagen vervoerd worden. Die dieren zijn nog erg jong en dus ook erg zwak. Daardoor krijgen ze vaak antibiotica toegediend om de rit veilig en gezond door te komen”, zegt Werbrouck.

Onnodige antibiotica vermijden?

Volgens de socialistische politica komt die antibiotica zo in de voedselketen terechtkomt, wat bijdraagt aan de menselijke antibioticaresistentie. “Als kalveren enkele dagen ouder zijn, zijn ze sterker en hebben ze minder antibiotica nodig. Door de minimumleeftijd voor transport op te trekken van 10 naar bijvoorbeeld 14 dagen verbeteren we het dierenwelzijn en vermijden we onnodige antibiotica”, stelt Gianna Werbrouck.

Minister Weyts plaatst een belangrijke nuance bij de vraag van Gianna Werbrouck. “Ik denk niet dat het toedienen van antibiotica bij transport van jonge kalveren een wijdverspreide praktijk is. Er geldt namelijk een wachttijd na toediening van antibiotica en dieren die behandeld zijn, mogen niet naar het slachthuis, om residu in het vlees te vermijden”, antwoordt Ben Weyts.

De minister verduidelijkt nog eens de bestaande regels. “De transportvereisten zijn Europees geregeld. Een kalf mag worden vervoerd vanaf het moment dat de navel volledig geheeld is, wat het geval is als het kalf ongeveer een week oud is, over een afstand van hoogstens 100 km. Vanaf de leeftijd van 10 dagen mag dat verder zijn, maar met een maximumduur van 8 uur. Vanaf 14 dagen oud mag een kalf langer dan 8 uur vervoerd worden. Dat zijn heel lage leeftijdsvereisten, zeker gezien de kwetsbaarheid van zulke jonge dieren, die vatbaar zijn voor ziektes. Op dat moment is hun immuniteit absoluut nog niet ontwikkeld”, stelt minister Weyts.

Voorstander van hogere minimumleeftijd

“Ik ben absoluut voorstander van het optrekken van die leeftijden, zowel voor lange als korte lokale transporten. We hebben druk gezet op de Europese Commissie om initiatief te nemen. De discussie is daar lopende. Er ligt nu een voorstel om de minimumleeftijd op te trekken naar 5 weken, met een minimumgewicht van 50 kg. Dat voorstel wordt besproken in de Europese Raad en, in het kader van die trialoog, in het Europees Parlement. Heel wat lidstaten zijn blijkbaar gekant tegen die verstrenging, dus het valt af te wachten wat het resultaat zal zijn”, vertelt Ben Weyts.

Volgens Eva De Bleeker van Open Vld doet haar collega van Vooruit aan aan stemmingmakerij. “Dat alle kalveren in de slachthuizen vol antibiotica zitten, is absoluut niet waar. Er zijn duidelijke regels die gevolgd moeten worden. We weten dat er op veel manieren wordt ingezet op het terugdringen van antibioticagebruik”, zegt Eva De Bleeker.

Geen gold-plating

De liberale politica vraagt aan de minister om inzake de minimumleeftijd voor kalvertransport niet strenger te willen zijn in Vlaanderen dan in Europa (gold-plating). “In het regeerakkoord staat duidelijk dat er niet aan gold-plating wordt gedaan, tenzij na overleg, een sociaal-economische impactanalyse, flankerende maatregelen en een voldoende lange overgangsregeling. De kalvermesterij zit vooral in Vlaanderen, en ook in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië. Daarom is het van groot belang dat we kunnen rekenen op een gelijk speelveld en de Europese richtlijnen hanteren. Laten we daar dus op verder gaan, in plaats van de regels strenger te maken, wat het werk van onze kalvermesters bemoeilijkt”, vraagt Eva De Bleeker aan de minister.

“Het regeerakkoord bevat inderdaad een algemene bepaling dat we niet aan gold-plating doen, maar ook een duidelijke uitzondering, namelijk voor dierenwelzijn, uiteraard met enkele flankerende maatregelen die genomen moeten worden. Maar in dit geval is de discussie zonder voorwerp. De Europese Commissie heeft ons gevraagd om, gelet op de lopende regelgevende procedure, geen parallelle wetgevende initiatieven te nemen omdat het dan een wirwar wordt. Ik ga dat dus ook niet doen”, sust minister Weyts.

Lat moet hoger gelegd worden

Wel zal hij oproepen om op Europees niveau de lat hoger te leggen voor dierenwelzijn. “Kalveren van zo’n jonge leeftijd zijn kwetsbaar. Ook op economisch vlak zijn er waarschijnlijk goede argumenten te bedenken om de minimumleeftijd te verhogen. Als je wilt dat kalveren gezond hun bestemming bereiken, moeten de leeftijdsvoorwaarden globaal verhogen”, besluit de Vlaamse minister van Dierenwelzijn.

Lees ook in Veeteelt

Meer artikelen bekijken