Het geluid van boeren uit onze regio laten horen”

Samen met zijn vrouw, de vijfde generatie op het familiebedrijf, runt Jens een melkveebedrijf met 120 melkkoeien en 70 stuks jongvee. “We telen al ons ruwvoer zelf. Daarmee houden we grip op kwaliteit, mestafzet én kostprijs.” Ook in de stal koppelt Jens ecologisch verantwoorde aan
economisch verstandige keuzes. “We hebben onder andere geïnvesteerd in warmteterugwinning, voorkoeler en frequentieregeling op de vaccuümpomp. Zo optimaliseren we steeds verder, met een duidelijke ambitie: langere levensduur, robuustere koeien en soja-vrij voeren. We willen klaar zijn voor de toekomst én voldoen aan de maatschappelijke vragen die daarbij horen.”
Passie van een koeienman
Die ambities voor je eigen bedrijf kun je het beste waarmaken door samen te werken met anderen, vindt Jens. Daarom is hij sinds januari 2023 lid van FrieslandCampina. “De familie van mijn vrouw is al generaties lang leverancier. Lid worden is voor ons een bewuste stap vooruit.” Jens heeft daar een aantal duidelijke redenen voor. “Je krijgt transparantie over de melkprijs en bent ervan verzekerd dat je melk altijd wordt opgehaald. Daarnaast heb je recht op winstdeelname in de vorm van een contante nabetaling.”
Ook voelen Jens en zijn vrouw zich sterk verbonden met het coöperatieve gedachtegoed. “Je investeert als lid in de coöperatie, maar krijgt er ook veel voor terug: inspraak, kennis en financiële mogelijkheden. Als boer ben je onderdeel van een groter geheel waarin we elkaar versterken.”
De regio aan tafel
Jens is actief binnen de coöperatie als districtsraadslid voor België. “Onze regio is nog vrij nieuw binnen het ledengebied. Juist daarom vind ik het belangrijk dat er iemand aan tafel zit die de realiteit van Belgische melkveehouders kent én kan vertalen richting het bestuur.” Zijn ervaring is tot nu toe erg positief. “Naar verhouding is er, gezien het aantal leden, veel aandacht voor onze regio. Via de korte lijntjes met bestuurders lukt het ons goed om de Belgische context, die bijvoorbeeld in wet- en regelgeving kan verschillen van de Nederlandse, uit te leggen.”
Een goed voorbeeld hiervan is de tabel van Foqus planet Duurzame ontwikkeling. “We zitten samen met FrieslandCampina om tafel om na te denken over hoe dit programma beter kan aansluiten op de Belgische regelgeving. Zodat melkveehouders hier ook optimaal beloond worden voor de duurzaamheidsinspanningen die ze leveren.” Dat is precies wat Jens sterk vindt aan de coöperatie: “Samen bepaal je wat werkt, rekening houdend met de belangen van zowel de onderneming als individuele bedrijven.”
Trots op verbinding
Naast verbinding met andere boeren, is ook de verbinding met consument en maatschappij belangrijk voor Jens. “Goede voeding produceren is onze licence to produce. Het maakt me trots om merken als Campina en Nutroma in de winkel te zien liggen. Als mensen horen dat die producten bij ons van de boerderij komen, dan zorgt dat voor verbinding en erkenning.”
Lid zijn van FrieslandCampina betekent meebeslissen
FrieslandCampina is een coöperatie van ruim 14.000 melkveehouders in België, Nederland en Duitsland. Dankzij onze 14 districten zijn we lokaal sterk verankerd. Als lid
hebt u inspraak via regionale bijeenkomsten en kunt u zich verkiesbaar stellen voor de districtsraad. Deze raad speelt een actieve rol in de besluitvorming van de coöperatie, die 100% eigenaar is van Royal FrieslandCampina. Meer weten over onze governance? Klik hier of neem contact op met een adviseur.
Dat doen we met elkaar
U wilt de best mogelijke verwaarding van uw melk. Vandaag, maar ook morgen. FrieslandCampina streeft altijd naar de beste melkprijs én
continuïteit voor zijn leden. Komt u de coöperatie versterken? U betaalt tijdelijk geen entreegeld. Ook zijn er aantrekkelijke regelingen voor nieuwe leden om in te groeien in de coöperatie.
Bezoek de website voor meer informatie of maak hier een vrijblijvende afspraak.