Vernieuwing bij 5 tractorreeksen
Fendt brengt heel wat tractornieuws uit. Maar liefst 5 reeksen werden onder handen genomen. De 800 Vario is zelfs een volledig nieuwe ontwikkeling. Via de Fendt Roadshow konden in september de nieuwigheden heel snel aan het Belgische publiek voorgesteld worden.

Area sales manager Philippe De Roeck loodste ons doorheen het Fendt-nieuws. Eerst en vooral gaf hij aan goed naar de typebenaming te kijken. “Zet achter de 2 rode cijfers uit het typenummer een ‘0’ en je hebt het vermogen in pk.”
Nieuwe 800 Vario-serie
Hét zwaartepunt binnen al het Fendt-tractornieuws zal toch wel de nieuwe 800 Gen5 Vario-reeks zijn. Het gaat hier niet om een vernieuwing van een vorige serie, maar om een echt geheel nieuwe ontwikkeling. Tevens gaat het om een iconische serie bij Fendt. Al in 1994, meer dan 30 jaar terug dus, werd de eerste 800-serie geïntroduceerd, nu zijn we toe aan de vijfde generatie. “Met deze nieuwe generatie wordt in het Fendt-gamma het gat tussen de 700- en 900-serie beter opgevuld”, aldus Philippe De Roeck.
Bij deze nieuwe 800 Vario-serie maakte de Deutz- motor plaats voor eentje van fabrikant Agco Power, de Core80 met een inhoud van 8 l. De serie telt 3 modellen met vermogens van respectievelijk 260, 290 en 320 pk. Ze beschikken allen over de DynamicPower-techniek, waardoor ze ieder 23 pk extra vermogen krijgen als dat nodig is. Dat kan bijvoorbeeld zijn als secundaire gebruikers dit vragen, zoals de airco die aanslaat of de koelventilator of een oliepomp. In alle omstandigheden levert de 800 Vario voldoende vermogen voor de basistaken die van hem gevraagd worden. Komt daar iets extra bij, dan wordt kortstondig extra vermogen opgeroepen. Deze DynamicPower-techniek kan je ook herkennen aan de rode cijfers in de typeaanduiding.
Nieuwe technologieën die Fendt eerder introduceerde bij andere vernieuwde tractorreeksen worden nu ook bij de nieuwe 800 Vario Gen5 geïntroduceerd. Denk dan aan de zelfreinigende luchtfilter, dankzij de omkeerbare ventilator, of nog aan de VarioDrive en het iD low speed-concept. Deze laatste term duidt erop dat motor en transmissie, maar ook de hydrauliek en de koeling zijn ontwikkeld in functie van een laag motortoerental en hoog koppel; om zo brandstof te besparen. VarioDrive is ook een gekende techniek voor de traploze vierwielaandrijving, waarbij de vooras en achteras onafhankelijk worden aangestuurd voor meer trekkracht en een kleine draaicirkel.
Nieuw verlichtingsconcept
Bij de nieuwigheden op de 800 Vario moeten we ook vermelden dat je vanaf nu het Variogrip-luchtdrukwisselsysteem af fabriek kan meekrijgen, naast de doorontwikkelde X6-cabine. Bij deze uitvoering werd er volop ingezet op gebruikscomfort voor de chauffeurs en werd er een nieuw verlichtingsconcept geïntegreerd. Er is een heel uitgebreide verlichting voorzien: er zijn nu werklampen in het spatbord aangebracht die specifiek de vanghaken van de hef verlichten. Sommige lichten kunnen ook in 5 stappen gedimd worden. Dat is een leuke nieuwigheid om bijvoorbeeld de chauffeur van een naast rijdende oogstmachine niet te verblinden.
Vernieuwde en sterkere 1000 Vario
Van de 1000 Vario-serie presenteert Fendt ondertussen de vierde generatie. Die krijgt vernieuwingen mee die we hiervoor bij de nieuwe 800 Vario serie al bespraken. Familietrekjes binnen het Fendt-aanbod zijn dus duidelijk herkenbaar. Binnen de 1000 Vario-serie zijn er 4 modellen met vermogens van respectievelijk 400, 440, 480 en 520 pk. DynamicPerformance verhoogt hier het vermogen, afhankelijk van het model, met 26, 27 of 30 pk. Als krachtbron wordt nog steeds een 12,4 l motor van fabrikant MAN aangewend.
De DynamicPerformance-techniek baseert zich niet op rijsnelheden of bepaalde toepassingen, maar is puur ‘dynamisch’. Stijgt de vermogensvraag plots vanuit het hydraulische systeem of vanuit de aftakas, airco, luchtcompressor... dan biedt DynamicPerformance meer vermogen om constante werkprestaties te leveren.
Opmerkelijk is dat er met de vernieuwde 1000 Vario-reeks voor het eerst voor ‘adaptieve vermogens’ gekozen kan worden. Praktisch gezien kan het vermogensniveau van een ‘lagere’ versie uit de reeks gekozen worden. De beweegreden hierachter is om door het vermogen te reduceren, het brandstofverbruik te reduceren. Daarnaast kunnen machines die de hoge vermogens niet vragen, zo beschermd worden.
Nieuwe typebenaming: Gen7.1
Nog maar 3 jaar terug, in 2022, introduceerde Fendt zijn vernieuwde 700 Vario-serie. Dat was toen de zevende generatie van deze serie. Voor modeljaar 2026 worden enkele vernieuwingen doorgevoerd en een nieuwe typebenaming. De 700 Vario Gen 7 heet nu de Gen7.1.
De 5 modellen uit de reeks krijgen meer vermogen mee door de introductie van het DynamicPerformance-concept, dat 20 pk meer vermogen oproept wanneer nodig. Tot voorheen was dit enkel voorbehouden voor het topmodel uit de reeks, de 728 Vario. Nu beschikt ieder model uit de serie hierover. Het vermogensbereik gaat van 203 tot 263 pk, opgewekt in een AgcoPower-motor.
Vierde generatie 500 Vario
Van de 500 Vario-serie introduceert Fendt nu de vierde generatie. Uiteraard gaat dit gepaard met enkele vernieuwingen, waaronder een nieuw uiterlijk. De Deutz-motor maakt plaats voor een viercilinderexemplaar van AgcoPower, die vermogens levert van 134 tot 164 pk uit een 5 l motorblok. Het DynamicPerformance-concept van Fendt genereert bij deze serie 10 pk extra vermogen wanneer nodig. Uit de reeks is modeltype ‘512’ verdwenen en komt ‘515’ erbij.
Innovatieve technieken uit de ‘grotere’ series van Fendt zijn nu ook geïntroduceerd bij de nieuwe 500 Vario Gen4. Denk dan aan een geïntegreerd luchtdrukwisselsysteem af fabriek (VarioGrip), omkeerbare koelventilator, onafhankelijke vierwielaandrijving (VarioDrive), trailer brake assistant...
Deze nieuwe 500 Vario Gen4-modellen beschikken over de continu variabele transmissie VarioDrive TA120. Bij deze is het niet meer nodig dat de chauffeur zelf de groepenschakeling I/II bedient om te wisselen tussen veld- en wegbereik. De transmissie stuurt ook onafhankelijk de vooras en de achteras aan. Als voordeel hiervan is er toegenomen trekkracht, maar ook het ‘pull-in-turn’-effect, waarbij de vooras de tractor door de bocht trekt.
Kleiner instapmodel voor 300 Vario-reeks
Van de 300 Vario-reeks introduceert Fendt de vijfde generatie. Opmerkelijk is dat de serie naar beneden toe uitbreidt, wat niet vaak gezien wordt. De serie gaat nu van de 310 tot 314, met vermogens van 103 tot 142 pk. Ook hier wordt weer het DynamicPerformance- concept toegepast. Dat werd trouwens voor het eerst geïntroduceerd op de 314 Vario in 2019. Zoals na het lezen van dit artikel wel duidelijk is geworden, trok Fendt dit door bij de vernieuwing van zijn andere tractorreeksen.
We kunnen nog meegeven dat de 300 Vario net als de 500 Vario over nieuwe frontladers beschikt.





