Startpagina Bedrijfsnieuws

CNH rondt Accelerator-project in Zedelgem af

CNH en Flanders Make vierden begin november een belangrijke mijlpaal in de transformatie van het Harvesting Center of Excellence in Zedelgem met de afronding van het driejarige Accelerator-project dat liep van 2022 tot nu.

Leestijd : 4 min

Met het Accelerator-project positioneren Flanders Make, Vlaio (Vlaamse overheidsorganisatie die innovatie en ondernemerschap ondersteunt) en CNH samen met hun partners Vlaanderen als een van de meest geavanceerde regio’s van Europa op het vlak van digitale en duurzame productie, zo legt Stefaan Van de Walle, fabrieksmanager CNH Zedelgem uit.

Digitale productiemethoden

Het project had als hoofddoel het introduceren van geavanceerde digitale productiemethoden en het opzetten van een krachtig, veranderend innovatiepartnerschap met de Vlaamse overheid en regionale R&D-spelers. Een aanzienlijk deel van de investeringen (met een totale waarde van 150 miljoen) gingen naar geavanceerde productietechnologieën die verder gaan dan de huidige state-of-the-art Industry 4.0-oplossingen. Zo werden tijdens het project de grenzen verlegd op het vlak van automatisering, AI-ondersteunde kwaliteitscontrole en flexibele productie.

Op de site in Zedelgem resulteerde het Accelerator-project onder meer in een nieuwe flexibele assemblagelijn met een verbeterde materiaaldoorstroming binnen het productieproces. Daarnaast werd een geavanceerd planningssysteem ingevoerd dat met behulp van algoritmen en artificiële intelligentie zorgt voor een optimale bestelling van onderdelen en materialen, gebaseerd op zowel historische gegevens als actuele procesinformatie.

Hiermee wil de fabrikant een zeker ‘veiligheidsniveau’ in zijn voorraden beter aanhouden. Voordeel hiervan is dat er minder kosten zijn door onderdelen die niet tijdig voorradig waren en eventueel moesten nagezonden worden. Zo wordt er niet alleen op transportkosten bespaard, maar ook op tijdverlies door onafgewerkte machines, die terug de fabriek in moeten om af te bouwen.

Een ander voorbeeld van hoe digitale mogelijkheden zoals artificiële intelligentie de productie vergemakkelijken werd geïllustreerd bij de verfafdeling. Het manueel inplannen van de onderdelen die de verflijn in moeten werd tijdens het Accelerator-project uitbesteed aan een geavanceerde digitale planningstoepassing. Als resultaat werd reeds gemerkt dat er minder stilstandtijden zijn en dat de capaciteit met 20 % verhoogde. CNH verwacht de investering hierin op minder dan een jaar terugverdiend te hebben.

Samenwerking met partners

CNH ontwikkelde het Accelerator-project samen met Flanders Make (onderzoekscentrum dat de Vlaamse maakindustrie ondersteunt) en 5 andere toonaangevende productiebedrijven in België: Picanol, Atlas Copco, Vandewiele, Sabca en Crop’s. Dit ecosysteem, ontworpen met het oog op een grotere schaalbaarheid en internationale uitbreiding, ondersteunt de industriële wedergeboorte van Vlaanderen. De Vlaamse overheid trok na de coronacrisis ettelijke miljoenen uit om (digitale) innovatie bij ons te stimuleren.

Tom Verbaeten, Chief Supply Chain Officer bij CNH, bemerkt dat voornoemde bedrijven, net als CNH allemaal voor dezelfde uitdagingen staan. “We moeten elkaar niet als concurrent bezien. Onze concurrentie zit elders, bijvoorbeeld in Oost-Europese en Aziatische landen. Door kennis te delen, kunnen we samen slimmer, digitaler en efficiënter produceren.”

Hij wordt in zijn uitspraken bijgetreden door Grisja Lobbestael, CEO van Flanders Make, die aangeeft dat de maakindustrie bij ons onder grote druk staat door de snelle technologische evolutie, de vergrijzing en de geopolitieke context. “De enige juiste aanpak voor die uitdagingen is leiderschap tonen door innovatie.”

De eerste resultaten tonen naar verluidt al aan hoe de innovatieve oplossingen CNH en de lokale industrie in staat stellen wereldwijd competitief én flexibel te blijven.

Sleutelrol in productie

Het Accelerator-project ondersteunde de herinrichting van de logistieke en operationele aspecten van de CNH fabriek in Zedelgem en effende zo het pad voor de lancering van de nieuwe NextGen productielijn waar onder andere de CR10 en CR11 maaidorsers gebouwd worden. De vernieuwing van de productielijn verhoogde zowel de efficiëntie als de flexibiliteit.

De introductie van de CR11 maaidorser in 2023 verhoogde de productcomplexiteit in Zedelgem aanzienlijk. De machine werd ten opzichte van bestaande modellen slechts 60 cm langer, toch werden er talrijke nieuwe onderdelen geïntroduceerd. Dankzij de integratie van digitale innovatie en een zeker veerkracht die hierop volgde in elk aspect van het productieproces weet de fabriek efficiëntie, kwaliteit, wendbaarheid en flexibiliteit te behouden.

De fabriek in Zedelgem nam afscheid van een kettingsysteem dat in de vloer was ingebouwd om de in aanbouw zijnde machines van werkpost naar werkpost te verplaatsen. In de plaats kwamen er AGV’s (automatisch geleide voertuigen). Dit zijn kleine robotjes die de machine dragen en verplaatsen. Vroeger moest de ganse ketting opschuiven, nu kan dit per stuk gedaan worden. Er is een flexibiliteitswinst, tevens dragen ze de volledige machine, waardoor afscheid genomen werd van de ‘tijdelijke wielen’ om de machine te verplaatsen. Hierdoor verbeterde de veiligheid én ergonomie voor de productie-arbeiders die beter bij alle onderdelen kunnen.

De productielijn kreeg een U-vorm mee en laat nu testmogelijkheden in de productielijn toe, waar dit vroeger buiten de lijn gebeurde. Praktisch gezien staan de teststations nu op het einde van de productielijn opgesteld. Opnieuw werd zo een tijd- en efficiëntiewinst gerealiseerd.

Publiek-private samenwerking als motor van innovatie

Om de transformatie te ondersteunen, ontving CNH 1,85 miljoen euro financiële steun van de Vlaamse overheid, waarvan 1 miljoen euro rechtstreeks werd toegewezen aan R&D-leveranciers. Deze steun hielp de modernisering van de productiestappen te versnellen, innovatiecycli te verkorten, nieuwe hoogtechnologische jobs te creëren en een duurzamer en responsiever productie-ecosysteem in Vlaanderen op te bouwen.

“De langetermijntransformatie van ons Centre of Excellence in Zedelgem is het resultaat van een strategische industriële visie en een effectieve samenwerking met onze innovatiepartners. Deze synergie is essentieel om prestaties, innovatie en duurzaamheid te stimuleren,” geeft Tom Verbaeten nog aan. “Zedelgem is nu een referentie voor gedigitaliseerde, hoogtechnologische productie.”

Tot slot kregen we nog mooi geïllustreerd tot wat onderzoek en ontwikkeling kan leiden. In 1965 kon een maaidorser 5 ton/uur oogsten, in 2025 is dit opgelopen tot 125 ton/uur (voor de CR11). Nu vervangt 1 maaidorsers dus 25 stuks uit 1965.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Vernieuwing bij 5 tractorreeksen

Bedrijfsnieuws Fendt brengt heel wat tractornieuws uit. Maar liefst 5 reeksen werden onder handen genomen. De 800 Vario is zelfs een volledig nieuwe ontwikkeling. Via de Fendt Roadshow konden in september de nieuwigheden heel snel aan het Belgische publiek voorgesteld worden.
Meer artikelen bekijken