‘Een sterke coöperatie achter onze melk geeft vertrouwen’

Wat typeert jullie bedrijf?
“Wij zijn een divers, kleinschalig familiebedrijf met 70 melkkoeien, 50 stuks jongvee en zo’n 90 hectare grond. We verbouwen ons eigen ruwvoer en houden daarnaast met een vriend twintig waterbuffels. Ook hebben we biologische legkippen en runt mijn vrouw Annemiek, die veearts is, een eigen praktijk voor melkvee. Door deze combinatie van activiteiten houden we het werk flexibel en spreiden we risico’s met meerdere inkomstenbronnen. Als ouders van drie jonge kinderen past dat goed bij ons.”
Hoe kwam je in contact met de coöperatie?
“Nadat ik op de Nederlandse televisie een reclame van FrieslandCampina zag, raakte ik in gesprek met melkveehouders in de omgeving van Raalte, waar mijn vrouw vandaan komt. Zo ontdekte ik hoe de coöperatie werkt en dat de melkveehouder daar echt centraal staat. Onze melk is de basis van een breed productportfolio met sterke marktposities wereldwijd. Dat brede palet geeft mij vertrouwen voor de toekomst.”
Wat gaf de doorslag om lid te worden van FrieslandCampina?
“Ik was onder de indruk van hoe breed de coöperatie onze melk weet te verwaarden. Toen ik me erin ging verdiepen, ontdekte ik pas hoeveel bekende merken zoals Chocomel en Frico onderdeel zijn van FrieslandCampina. Die liggen hier gewoon in de supermarkt. Daarnaast worden er ook ingrediënten en hulpstoffen voor medicijnen gemaakt van onze melk. Dat maakt me trots. Het laat zien dat FrieslandCampina de volle waarde uit ons product haalt.”
Wat betekent het merk FrieslandCampina voor jou als melkveehouder?
“Je ziet dat de coöperatie het merk FrieslandCampina bewust inzet om onze sector positief te laden. Dat geeft ons als melkveehouders een steviger positie. Zelf verkoop ik ook waterbuffelvlees. Dan merk je hoe lastig het is om een merk op te bouwen en klanten vast te houden. FrieslandCampina heeft dat goed voor elkaar. Het beeld dat zij neerzetten helpt ook om het vertrouwen van de consument in melk te behouden.”
Hoe investeren jullie in een toekomstbestendig bedrijf?
Wij willen blijven verduurzamen en moderniseren. Daarom melken we met een robot en voldoen we aan Haltungsform Stufe 3, een belangrijke welzijnsnorm voor dierlijke producten hier in Duitsland. Ook zien we kansen binnen Foqus planet: door goed te scoren op onderdelen als biodiversiteit, klimaat en dierenwelzijn kun je extra toeslagen bovenop de garantieprijs verdienen. Het is mooi dat de coöperatie meehelpt met het verbeteren van de bedrijven van haar leden. Daar worden we samen sterker van.”
Hoe kijken jullie naar de toekomst?
“Hier in Nedersaksen zijn de omstandigheden gunstig om te blijven verduurzamen en door te ontwikkelen. De bodem is vruchtbaar en er liggen goede marktkansen. Die combinatie, samen met de stabiliteit en ondersteuning van de coöperatie, geeft ons vertrouwen voor de toekomst. We zijn trots op de koers die we varen en houden die graag vast.”
Dat doen we met elkaarJe wilt de best mogelijke verwaarding van jouw melk. Vandaag, maar ook morgen. FrieslandCampina streeft altijd naar de beste melkprijs én continuïteit voor zijn leden. Kom je de coöperatie versterken? Je betaalt tijdelijk geen entreegeld. Ook zijn er aantrekkelijke regelingen voor nieuwe leden om in te groeien in de coöperatie. Bezoek de website voor meer informatie of maak hier een vrijblijvende afspraak. |