Hard discount en buurtsupermarkt winnen, speciaalzaken verliezen
Belgische gezinnen gaven in 2017 gemiddeld minder geld uit aan voeding en dranken en evenveel aan verse voeding als in 2016. De Belg sprong namelijk bewuster om met voedsel en verminderde het aantal winkelbezoeken.

De gemiddelde Belg koopt zijn verse voeding in de eerste plaats in de klassieke supermarkt en de hypermarkt. Zij verloren vorig jaar bijna 1 procentpunt marktaandeel. Hard discounters Aldi en Lidl groeiden verder (+0,8 procentpunt) en blijven aankoopkanaal nummer twee. De buurtsupermarkt nam de grootste sprong en steeg met 1,4 procentpunt. De grootste verliezer is de speciaalzaak, die zijn marktaandeel verder ziet afnemen (-0,9 procentpunt). Ook de openbare markt deelt in de klappen (-0,3 procentpunt). De rechtstreekse verkoop op de hoeve blijft wel op peil....
Dit artikel is alleen voor abonnees
U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt
Al abonnee of geregistreerd?
Log in of Activeer uw abonnement