SPACE 2018 trekt ruim 100.000 bezoekers
108.347 bezoekers mocht het internationale salon voor de veeteelt SPACE dit jaar ontvangen van 11 tot 14 september. De vloer in de Frans-Bretoense stad Rennes voelde inderdaad een beetje leger aan dan vorig jaar, toen er 114.653 bezoekers opdaagden. De organisatie is niettemin tevreden.

Van de 108.347 mensen die tussen 11 en 14 september het Parc-Expo te Rennes bezochten in het kader van de beurs waren er 93.929 Franse bezoekers. Dat is een daling met 6,65 %. De organisatie wijdt dit voornamelijk aan de maïsoogst die dit jaar 15 dagen vroeger valt door de hete zomer. Daardoor bleven heel wat landbouwers op het veld.
De andere 14.418 bezoekers waren afkomstig uit het buitenland. Een stijging met 2,8 % ten opzichte van 2017, die volgens de organisatie toont dat SPACE zijn grote wereldwijde aantrekkingskracht blijft behouden, ook in de jaren met wat meer internationale concurrentie. Op deze editie van de beurs hadden 1.410 exposanten uit 42 verschillende landen een stand.
“Dynamiek en vooruitgang”
“Ondanks dat er andere grote landbouwsalons doorgaan, trekt SPACE nog steeds meer dan 100.000 professionele bezoekers op vier dagen”, verwees beurscommissaris Anne-Marie Quemener bijvoorbeeld naar de tweejaarlijkse beurs Eurotier die doorgaat in november. “Een aantal jaar geleden zou het nog moeilijk zijn geweest om je zo’n dynamiek, zo’n evolutie, zo’n vooruitgang geboekt door de landbouwsector voor te stellen. Het voelt alsof we een grote stap hebben gezet.”
Ze ging verder: “Het is fantastisch dat al die landbouwprofessionals present tekenden. Ongelooflijk toch met wat voor een force deze streek evenementen als SPACE kan dragen!”
Planeet Veeteelt
Zoals steeds konden de aanwezigen zich tegoed doen aan de vele prijskampen, conferenties, voorgestelde innovaties, bedrijfsbezoeken en internationale uitwisselingen. De Afrikaanse varkenspest gooide roet in het eten van twee van de bedrijfsbezoeken, en deed bordjes verrijzen die de bezoekers van de varkenshouderij-hal aanzette tot extra voorzichtigheid.
In de enorme ‘Hall Génétique’ liepen de vleeskalveren van het ere-ras van deze editie, Parthenaise, in de kijker. Het ras kreeg voor het eerst haar eigen nationale prijskamp in de prachtige ring van de beurs, met 70 waardige deelnemers. Nog twaalf andere rundveerassen waren vertegenwoordigd in de ring, evenals negen rassen van schapen en geiten.
Blanc Bleu Belge
Naast de diverse Franse rassen stonden ook Belgische dieren in dezelfde hal. Belgian Blue Group (BBG) toonde een aantal van hun beste kalveren, die het resultaat zijn van de kruising tussen Holsteinkoeien en Belgisch witblauwe stieren. Enkele klanten insemineren ook hun Montbéliardekoeien met BBG-sperma. “Frankrijk is een grote markt”, legde directeur Alain Hogge uit. “We kunnen hier op korte tijd al onze klanten en partners zien.”
Ziet hij de markt hier nog groeien? “Voor Europa is die eerder stabiel, maar meer naar het oosten van Europa, in Rusland, of bij de Maghreb-landen zien we nog groei. We zijn overal in de wereld. Die derde landen bereiken we ook met een sterk internationale beurs als SPACE. Hier komen veel buitenlandse delegaties langs”, besloot hij.
Belgen op de vloer
In de hal met innovaties sprong het Belgische Bio-Dynamics uit Deinze eruit. “Wij zijn bijna marktleider in Frankrijk voor de bouw van vergistingsinstallaties”, vertelde bedrijfsleider Thomas Van Damme. “Ook in Vlaanderen hebben we er een aantal gebouwd, maar daar is de markt zo goed als verzadigd. Frankrijk heeft op dat gebied een achterstand, en die willen we helpen inhalen.”
Ook de hal met voederfabrikanten en hun toeleveranciers was goed gevuld. Ook voor mineralenproducent Aliphos is Frankrijk een grote markt. “Een vijfde van onze productie gaat erheen. Bovendien komt 90 % daarvan in deze streek, Bretagne, terecht”, verklaart directeur marketing Franck Ruyseveldt de aanwezigheid van het Belgische bedrijf. Hij was heel tevreden met de beurs: “We hebben veel klanten-voederfabrikanten gezien, en leveranciers van grondstoffen. Zo konden we ons vierde kwartaal en het komende jaar optimaal voorbereiden.”
Minder boeren
De Belgische mechanisatiespecialist Joskin was een beetje teleurgesteld. “Frankrijk zit altijd in onze top drie van afzetmarkten (naast België en Duitsland). De conjunctuur is beter dan voordien, dus wij hadden meer bezoekers verwacht”, klonk het bij Europees exportmanager François Solek. “Ik heb de indruk dat SPACE meer een beurs is voor de agro-industrie dan voor de boeren zelf. Maar natuurlijk blijven we komen. Het is belangrijk om hier onze plek vast te houden en onze nieuwigheden te tonen.”
Ook het jonge bedrijf NoHow uit Baasrode, een dochterbedrijf van INVE België dat inzet op innovatie bij varkensbedrijven, schatte het aantal landbouwers onder de bezoekers wat lager in. “Vorig jaar waren er zeker meer veehouders. Veel boeren uit de regio zijn beginnen hakselen, hoorde ik. Vorig jaar kregen we ook extra aandacht omwille van de MaXipig, die toen drie sterren haalde bij Innov’SPACE”, nuanceerde dierenarts Michel Loicq.
De winnaars van Innov’SPACE
Deze editie gunde de jury de hoogste onderscheiding - drie sterren - aan vijf deelnemende nieuwigheden. De Franse firma Jourdain zag haar hekkenslot ‘Surlock’, dat vanzelf sluit, beloond met drie sterren. Verder kreeg ook de Duitse firma Weda drie sterren voor haar PV4-klep voor voedersystemen, met transparante deklaag om snel verstoppingen te detecteren.
De Italiaanse firma SCR Europe scoorde met haar eSense Flex Tag, een klein oormerk met sensoren voor melkvee. Het stuurt bewegingsdata over de koe naar het SenseTime-systeem. Zo krijg je een waarschuwing wanneer een koe tochtig is. Uit de bewegingen die de koe met het hoofd maakt trekt het systeem ook conclusies over de voedingstoestand van de koe. Ten slotte kan het alle gegevens integreren om de hele kudde op te volgen. Zit het rantsoen goed? Heerst er stress in de stal?
Het vloerelement Well’Floor van de Franse betonproducent Fournier won eveneens (zie bovenste kaderstuk).
Espace for the Future
Op het thema-eiland Espace for the Future stond ook de laatste driesterreninnovatie: de Lavicole van de Franse producent Rabaud (zie onderste kaderstuk). In die demonstratieruimte draaide alles om het werkcomfort van de veehouder. Verjonging is belangrijk voor de sector, en wie wil aan een beroep beginnen dat zijn lichaam continu overbelast?
Een machine die de zwaarste taken overneemt bij het kuisen van pluimveestallen, en dat volgens de producent ook grondiger en sneller doet, past goed in die opzet. De coöperatie Eveil, een servicebedrijf voor pluimvee, schafte zich de eerste Lavicole in Frankrijk aan om iets te doen aan de vele blessures aan schouders en armen die hun medewerkers plaagden. Werknemers vervangen kan het ding echter niet, verzekerde een lid van de coöperatie ons.
Van 10 tot 13 september 2019 vindt de volgende editie van de veeteeltbeurs plaats in de expo van Rennes in de Franse streek Bretagne.