Startpagina Economie

"Sociaal karakter" van frietkot centraal tijdens "Week van de friet"

Nog geen maand na de "Week van de steak-friet" start volgende week de "Week van de friet". De organisator is opnieuw het promotieagentschap VLAM, dat hiervoor geld beschikbaar heeft gekregen van frituristen en aardappelverwerkers. De campagne roept op om tussen 26 november en 2 december de frituur te bezoeken in gezelschap. Want "samen smaakt een frietje beter".

Leestijd : 2 min

België behoort met grote verwerkers als Clarebout, Agristo en McCain-dochter Lutosa tot de grootste frietnaties ter wereld. West-Vlaanderen al eeuwenlang gekend om zijn aardappelteelt. Een groot deel van de productie is bestemd voor de export, waar wordt geconcurreerd met vooral Nederlandse en Noord-Amerikaanse bedrijven. Daarnaast kent het land echter een unieke frietkotcultuur. Volgens de overheidswebsite www.immaterieelerfgoed.be dateert de cultuur van het midden van de 19de eeuw, wanneer de eerste frieten gebakken en gegeten op de kermis.

De eerste vaste frietkoten dateren van de jaren 1880 en op het einde van de 19de eeuw duiken ze in tal van steden en gemeenten op. Tussen de jaren 1950 en 1980 beleven de buitenstaande frietkoten volgens kenners hun hoogtepunt. Sindsdien is het aantal losstaande ‘barakken’ sterk verminderd, en zijn ze deels vervangen door ‘villafrituren’ of de ‘frietchinees’. Volgens peilingen gaat een kwart van de Belgen gaat wekelijks naar een frietkot om er frietjes te eten of mee naar huis te nemen.

"De week van de Friet" vindt al voor de negentiende keer plaats. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) wil er de frituristen positief mee in de kijker zetten en de Belg naar het frietkot lokken. Deze keer staat het "sociale karakter" van de Belgische frietkotcultuur centraal. En daar is een wedstrijd aan gekoppeld. "Bedoeling is om mensen van achter hun computer of smartphone weg te halen om hun vrienden live te ontmoeten, in de frituur", klinkt het.

Wie wil deelnemen aan de wedstrijd, moet wel zijn smartphone meenemen naar het frietkot. Want wie zijn "frituurmoment" fotografeert en deelt op Facebook, Instagram of Twitter met de hashtag #BestFrietFriends, maakt kans op een groot frietfeest voor hem of haar en 99 Facebookvrienden. De "Week van de friet" volgt nog geen maand na de "Week van de steak-friet". Die liep van 3 tot 11 november en diende vooral om vlees uit eigen streek te promoten. Op Twitter werd druk over die campagne gediscussieerd. Sommige politici vonden die campagne ongepast omdat ongezonde voeding gepromoot wordt met belastinggeld. VLAM krijgt immers subsidies van de Vlaamse overheid.

Het VLAM benadrukt dinsdag wel dat de campagne rond de "Week van de friet" volledig gefinancierd wordt door de frituristen en aardappelschilbedrijven. Er komt geen belastinggeld aan te pas, zo klinkt het.

BELGA-Landbouwleven

Lees ook in Economie

Europese melkaanvoer komt moeilijk op gang in 2024

Economie De slechte weersverwachtingen doen momenteel niet veel goeds vermoeden voor de Europese melkproductie. Raf Beyers, adviseur bedrijfsontwikkeling en risk management bij United Experts, overliep op 17 april met ons zowel de financiële situatie in de wereld als de internationale zuivelmarkten.
Meer artikelen bekijken