Aardgas,de natuurlijke bondgenoot van de SUV
In tijden waarin we ons blijven zorgen maken over de noodzaak om onze uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen, bestaat nochtans een perfect ontwikkelde technologie die hier onmiddellijk op kan reageren. Gecomprimeerd aardgas of CNG is een te weinig gekende brandstof in ons land, die zich al bewees in het buitenland. We leggen uit waarom, aan de hand van de XLV van SsangYong.

Vandaag lijken de hybride auto en nog meer de elektrische auto de touwtjes in handen te houden in de race naar de meest ‘ecologische’ auto. We mogen echter de potentiële voordelen van andere brandstoffen niet negeren, en dan vooral deze van CNG (compressed natural gas);
CNG heeft tal van voordelen
Hoewel er meer tegenargumenten voor het gebruik worden gegeven dan bij de eerder genoemde oplossingen, maken het succes en de relatieve eenvoud van de CNG-technologie deze motoren betaalbaar en energiezuiniger om te produceren. De voordelen voor het milieu en de gezondheid zijn opmerkelijk. Een CNG-motor stoot tussen 7 en 16% minder CO2 uit in vergelijking met diesel en benzine. Het voordeel inzake fijnstofdeeltjes en stikstofoxide is nog beter, respectievelijk 75% en 90%. Aan deze gunstige argumenten kan je nog onmiskenbare voordelen toevoegen op het vlak van comfort en rijgedrag. Volgens deze studie van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) zou een CNG-motor ook half zo luidruchtig zijn als een dieselmotor.
Bovendien hebben alle auto's op CNG een dubbele tank: de ene voor benzine, de andere voor gas. Dit betekent dat de vrees om zonder brandstof te vallen onbestaande is. Als je moet tanken in een gebied met weinig CNG-tankstations, is het steeds mogelijk om benzine te tanken.
Deze voordelen zijn niets in vergelijking met het economische voordeel van gecomprimeerd aardgas. Met een pompprijs van ongeveer 1 euro/kg tank je 25 tot 30% goedkoper dan bij een andere brandstof. Daarom wilden we deze brandstof testen op een eerder ‘exotisch’ voertuig...
Ruime uitrusting
Je kan de auto luxueus uitrusten met een multimediasysteem, verwarmde stoelen voor en achter enzomeer.
Onmerkbare overgang
Aan het stuur onderscheidt niets deze XLV met CNG van zijn benzineversie. Enkel een kleine, onopvallende LED-indicator, links van de bestuurder, geeft de nog beschikbare hoeveelheid gas aan. Als deze voorraad leeg is, verloopt de overgang naar benzine vrij onopgemerkt net zoals bij een CNG-met een installatie uitgevoerd door de constructeur.
Deze SsangYong heeft een goede wegligging. Wat het rijcomfort betreft, is de besturing eerder stug met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 1,6-l 128 pk motor vervult zijn taken prima, in gedachten houdend dat het een atmosferische motor is die in hogere toeren moet gaan om zijn volledige potentieel te demonstreren.
Besluit
Wil je CNG rijden, maar met voldoende ruimte en een beperkt budget? Dan is er geen betere dan deze XLV!
Auto in cijfers
• Motor: vier cil., benzine + CNG, 1.597 cm3; 128 pk bij 6.000 tr/min; 160 Nm bij 4.600 tr/min.
• Aandrijving: voorwielen
• Versnellingsbak: manueel met zes versnellingen
• L / l / u (mm): 4.440 / 1.788 / 1.605
• Leeggewicht (kg): 1.315
• Koffervolume (l): 574
• Benzinetank (l): 47
• Gastank (kg): 16,2
• 0 tot 100 km / u (sec): niet gekend
• Maximumsnelheid (km/u): 178
• Gemiddeld verbruik (kg/100 km): 5,6
• CO2 (g/ km): 169
• Prijs: 19.480 euro, incl. btw