Startpagina Actueel

Twin-technologie: Drift beperken dankzij luchtondersteuning

Luchtondersteuning op een spuitboom is geen nieuwe uitvinding. Het is in 1987 dat Hardi de Twin-technologie heeft ontwikkeld. Tot nu toe waren de commerciële resultaten niet zo goed als gehoopt, maar dat zou kunnen veranderen in de komende jaren als gevolg van een toenemende bezorgdheid voor het beperken van drift bij het spuiten.

Leestijd : 3 min

De Hardi Twin werd, zoals reeds aangegeven, op de markt gebracht in 1987. Dit gebrevetteerde systeem van luchtondersteuning op de spuitboom, heeft in de loop der jaren tal van aanpassingen ondergaan. Maar in al die jaren bleef het concept steeds hetzelfde.

De spuitboom is daarbij voorzien van een luchtzak in kunststof en één of twee turbines in functie van de werkbreedte en aangedreven door een hydraulisch circuit. De luchtstroom die door de turbines wordt opgewekt over de ganse lengte van de luchtzak laat toe om de spuitdruppels voort te stuwen en daardoor de drift te beperken.

Het debiet van de luchtstroom (tussen 0 en 2.000 m3/uur/m), kan geregeld worden in functie van de windsnelheid, de keuze van de spuitdoppen, de dichtheid en de grootte van het gewas, of nog het te bereiken doel (aren, volledig gewas of naakte bodem). Wat dit laatste betreft, opent de luchtstroom het gewas, waardoor lagere etages van het gewas beter kunnen geraakt worden.

De spuitboom is eveneens voorzien van een elektrische motor die toelaat de spuitboom naar voor of naar achter te kantelen, waardoor de luchtstroom en de spuitdoppen dus naar voor of naar achter kunnen gericht worden. De oriëntering van de spuitstroom kan aldus aangepast worden aan de werkomstandigheden (windsnelheid, rijsnelheid en type en grootte van de teelt). Het debiet van de turbines en de hellingshoek van de spuitboom zijn continu regelbaar vanuit de terminal die in de cabine is geïnstalleerd. Op die manier kan de bestuurder de nodige aanpassingen doen in functie van de omstandigheden waarin hij moet werken.

De spuitbomen voor het Twin-systeem zijn beschikbaar in werkbreedtes tot 15 meter voor de gedragen modellen (één turbine) en tot 36 meter voor de getrokken, en zelfrijdende modellen (twee turbines).

De tijd en de rijsnelheid verhogen

Volgens Hardi biedt het Twin-systeem tal van voordelen. Vooreerst laat het toe om de rijsnelheid bij het spuiten te verhogen, zonder het risico op drift te vergroten. De gebruiker beschikt eveneens over een langere periode voor het spuiten. De luchtondersteuning laat inderdaad toe om te werken in omstandigheden met meer wind, waarin het met een gewoon spuittoestel niet mogelijk zou zijn om te spuiten.

Ook kan men meer spuiten in eenzelfde tijdsspanne en dit om twee redenen. Vooreerst laat de techniek toe te spuiten met minder water, zodat er minder tijd nodig is om de spuitmachine te vullen. Vervolgens zijn de penetratie en de gewasbedekking beter door het feit dat met kleinere en talrijker druppels kan gespoten worden. Op economisch vlak wordt een vermindering van het gebruik van fytoproducten tot wel 30 % vooropgezet.

Toch merkt de constructeur op dat het beschikken over een spuittoestel met Twin-technologie niet betekent dat men de goede spuitpraktijken overboord kan gooien. Het blijft nodig om op het veld de nodige waarnemingen te doen en aandachtig de waarschuwingsberichten op te volgen … om op het juiste ogenblik te kunnen ingrijpen, met als doel om een zo efficiënt mogelijke bespuiting, met een zo gering mogelijke impact op het milieu, te bekomen.

Naar J.V.

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken