S-Klasse in SUV-modus

Hier wordt een GLS voorgesteld die het niveau bijstelt! Maar even nog wat over de context… Vóór de GL (in 2006, gevolgd door de GLS in 2016), waren de zeer grote SUV's allemaal van Amerikaanse oorsprong (met de Cadillac Escalade in gedachten) en kende men ze meer in de context van ruimte en comfort dan in diensten op de weg. Wat Mercedes, samengevat, wilde doen is, zijn stokpaarde - de S-Klasse - in een vecht-SUV veranderen. Dit is de nieuwkomer en hij vertoont meer dan ooit uitstekende voordelen! Het begint met de grootte. Hij wint 7,7 cm in lengte, en de wielbasis (afstand tussen de voor- en achterwielen) groeide 6 cm. Onnodig te zeggen dat de binnenruimte er royaal uitziet. De GLS biedt altijd zeven zitplaatsen in drie rijen of zes in optie. Mercedes zegt zelfs dat twee volwassenen van één meter negentig 'comfortabel' op de laatste rij kunnen zitten. En dat is waar, er is genoeg beenruimte om comfortabel te zitten. Maar er zijn twee nuances. Ten eerste vereist plaatsnemen veel flexibiliteit. Ten tweede heeft de kofferbak bij zeven zitplaatsen slechts ruimte voor 355 liter bagage, het equivalent van een stadsauto. Toch blijft het algehele comfort op alle plaatsen zeer goed, ook op de laatste rij stoelen die zelfs elektrisch verwarmd kunnen worden. Bovendien is ook de bediening van de stoelen elektrisch.

Verbazingwekkende functies

De airconditioning houdt rekening met de drie stoelenrijen, door middel van sensoren op vijf verschillende zones! Aan het stuur van deze gigant (5,20 m!), blijft de eerste indruk het onmiskenbare gevoel van veiligheid en welzijn. De bestuurder kan comfortabel zitten en terwijl profiteren van de twee instelbare 11,6-inch schermen, die nu nog meer functies hebben. Het is bijna onmogelijk om hier in detail op in te gaan. Het MBUX-systeem biedt, net als bij andere recente Mercedes-producten, een interactie tussen de auto en zijn passagiers via kunstmatige intelligentie. In vergelijking met andere producten in het gamma, lijkt de uitrusting vrij genereus, en de lijst met opties is lang, maar duur. Opmerkelijk is de ‘carwash’-modus: het is voldoende om op een knop te drukken zodat de vering in de hoogste stand wordt gezet (om de fouten als gevolg van off-road beter te elimineren). De camera's geven vervolgens de beelden op het scherm weer zodat de wasstraat inrijden gemakkelijker wordt, de ruitenwissers uitgeschakeld worden, de spiegels naar binnen worden gevouwen en de ramen worden gesloten. Bij het verlaten van de carwash worden deze instellingen uitgezet na 20 km / u. De GLS kan je kopen met een V8 benzinemotor (GLS 580, 489 pk) of met een van twee dieselblokken (350 en 450d) van respectievelijk 272 en 330 pk. De 450d die we tijdens onze Amerikaanse reis hebben getest, heeft duidelijk aangetoond dat hij er tegenaan kan. Met de nieuwe GLS toont Mercedes alweer aan dat ze helemaal bovenaan staan in het luxe-SUV-segment.

Vincent Hayez

De Mercedes GLS 400d in enkele cijfers

Motor: 6-cilinder, diesel, biturbo, 2.925 cc; 330 pk bij 3.600 tpm; 700 Nm van 1.200 tot 3.000 tpm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving

Versnellingsbak: 9-trapsautomaat

L/b/h (mm): 5.207/2.030/1.838 /1.838

Wielbasis (mm): 3.135

Draaicirkel (m): 12,52

Leeggewicht (kg): 2.490

Laadvermogen (kg): 750

Koffervolume (l): 355-2.400

Tankinhoud (l): 90

0 tot 100 km/u (sec): 6,3

Maximum snelheid (km / u): 238

Gemengd verbruik (l/100 km): 7,9

CO2 (g/km): 208

Prijs (euro): 90.750

Gamma (euro): vanaf 86.515

GENERALE.1.AKKER_06TXT5

De pluspunten

–Alles van een limousine in een SUV

–Algemeen comfort

–Leefbaarheid

–Afwerkingsgraad, uitrusting

Geavanceerde technologie

–Capaciteit off-road

De minpunten

–Grootte en gewicht

–Koffer bij 7 plaatsen

–Budget

–Uit de mode?

Meest recent

Meest recent