Ham, een Belgische uitvinding waar we trots op mogen zijn

Het nieuwe campagnebeeld om de Vlaamse consument aan te sporen voor Belgische ham te kiezen
Het nieuwe campagnebeeld om de Vlaamse consument aan te sporen voor Belgische ham te kiezen - Foto: VLAM

Belgen zijn misschien bescheiden, maar toch geeft bijna 1 op 2 Vlamingen aan fier te zijn op ons bier. Ook onze chocolade (46%) en onze frietjes (34%) vallen duidelijk in de smaak. Daartegenover vermeldt slechts 0,06% van de ondervraagde Vlamingen spontaan charcuterie wanneer er gevraagd wordt naar een product waar we als Belgen echt trots op mogen zijn. Ham werd door niemand genoemd.

Dat is jammer omdat ham van oorsprong een ontegenzeggelijk Belgisch luxeproduct is, dat 2.000 jaar geleden werd uitgevonden door onze voorouders. Diezelfde ham heeft over de jaren heen terecht een vaste plaats aan onze Vlaamse huiskamertafel veroverd: meer dan 70% van de Vlamingen haalt minstens 1 keer per maand ham in huis. Denk daarbij maar aan onze traditionele Vlaamse keuken: witloof-hamrollekes, een ‘smoske’, asperges met ham… Daar mogen we dus best fier op zijn.

De impact van lokale producten

Zo goed als de helft van de Vlamingen hecht belang aan lokale productie bij het aankopen van verse voeding, blijkt uit cijfers van VLAM(1). Ze doen dit om de inlandse economie te steunen (35%), om minder transport op de weg te stimuleren of omdat lokale producten verser zouden zijn.

Een antwoord op de hamvraag

De grote hamvraag is dan hoe de Vlaamse consument zijn traditioneel Belgische ham kan herkennen. Het Meesterlyck-kwaliteitslabel werd gelanceerd in 1992, oorspronkelijk als kwaliteitslabel voor onze typische gekookte ham. Sinds 2017 werd ook gedroogde ham, toegevoegd om te waken over de kwaliteit van deze Belgische producten. Concreet staat het Meesterlyck-label op de verpakking voor een gecontroleerde, kwaliteitsvolle en ambachtelijke ham die 100% garant staat voor Belgisch, lokaal geproduceerde ham die op een eerlijke manier werd verwerkt. Zo weet de Vlaamse consument zeker dat hij kiest voor een heerlijk Belgisch product.

Meer te weten komen over Belgische ham?

Morgen, 25 oktober, opent het Geheim Ham Museum de deuren in het Vleeshuis in Gent. In dit pop-upmuseum kan iedereen 3 dagen lang alle geheimen van onze Belgische ham komen ontdekken en proeven. Dit pop-upmuseum kadert in een grotere campagne van ‘Lekker Van Bij Ons’ dat de Vlaamse consument aanspoort voor Belgische ham te kiezen. Het Meesterlyck-kwaliteitslabel moet het voor de Belg duidelijk maken dat zij bewust kunnen kiezen voor Belgische ham met een authentieke smaak.

(1) Bron: Ivox in opdracht van VLAM (mei 2019)

VLAM

Meest recent

Meest recent