Startpagina Bedrijfsnieuws

Greenyard behoudt conservenbedrijf

De Belgische groente- en fruitreus Greenyard heeft beslist om op eigen kracht verder te gaan. Een kapitaalverhoging of verkoop van de conservenactiviteiten is bijgevolg niet nodig. Dat heeft Greenyard maandag bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. "Er is hard teruggevochten", aldus co-CEO Hein Deprez.

Leestijd : 2 min

De groente- en fruithandelaar zegt in het eerste halfjaar sneller en sterker te zijn hersteld dan verwacht. Greenyard kon de omzet stabiliseren op 1,97 miljard euro, en de aangepaste ebitda-winst (de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) met meer dan 15% optrekken tot 47,6 miljoen euro. Netto rest een verlies van 44,9 miljoen euro, tegenover 68 miljoen euro verlies een jaar eerder. Greenyard verwacht nu dat de aangepaste ebitda voor het hele boekjaar zal uitkomen tussen 88 en 93 miljoen euro.

Het sneller dan voorziene herstel neemt volgens Greenyard de noodzaak weg om kapitaal aan te trekken of de verkoop van de Belgische bereide producten en conserven-activiteiten verder te onderzoeken. "Greenyard beslist op eigen kracht verder te gaan", klinkt het bij de groep uit Sint-Katelijne-Waver. Het Belgische Greenyard is een wereldwijde marktleider in verse, diepvries- en bereide groenten en fruit. De groep levert aan de belangrijkste supermarkten van Europa. Maar toenemende concurrentiedruk, de extreem droge zomer van 2018 en een grote terugroepactie wegens een listeriabesmetting in een Hongaarse fabriek zorgden voor tanende winsten en een groeiende schuld.

Na de aanstelling van een co-CEO, de Nederlander Marc Zwaaneveld, werd een transformatieplan werd op poten gezet. Deel van dit plan was de conservenafdeling en een kapitaalverhoging. Daar ziet Greenyard nu dus van af. De groep krijgt extra tijd van de banken om de schulden af te bouwen. De komende periode, aldus het bedrijf, zal de schuldgraad "substantieel" verminderen. In een toelichting bij de halfjaarcijfers zegt co-CEO Hein Deprez dat het bedrijf "hard teruggevochten" heeft en grote veerkracht heeft getoond.

Teeltbedrijf verkocht

Diverse onderdelen werden verkocht. Zo ook het Nederlandse teeltbedrijf A.C. Hartman, dat verkocht is aan het eveneens Nederlandse teeltbedrijf Best Fresh. Laatstgenoemde zal intensief samenwerken met Greenyard. Het teeltbedrijf blijft immers produceren voor Bakker Barendrecht, een dochter van Greenyard dat als ‘hofleverancier’ van supermarktgroep Albert Heijn geldt. Met name in het biologische segment is A.C. Hartman voor Bakker Barendrecht een belangrijke leverancier van Albert Heijn.

Belga-Landbouwleven

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken