Startpagina Auto

Mercedes GLB, het model dat we nog misten

Het assortiment van Mercedes is misschien te uitgebreid, maar toch ontbrak er iets cruciaals voor onze markt: een compacte SUV met 7 zitplaatsen. Deze leemte wordt nu gevuld wordt met de GLB, die voor professioneel gebruik best wel nuttig kan zijn.

Leestijd : 3 min

De GLB werd gebouwd op het chassis dat ook voor de Klasse A, CLA en Klasse B wordt gebruikt. De GLB is de tweede compacte SUV van de fabrikant, na de kleine GLA waarvan de nieuwe generatie werd gepresenteerd als een wereldpremière op het Autosalon in Brussel. ‘Compact’, is veel gezegd, want de GLB is nog 4,63 m lang, nauwelijks kleiner dan de GLC. Zonder een reus te zijn, is het voertuig zeker geen kleintje want deze auto is bedoeld om 7 passagiers een comfortabele zitplaats te bieden. Het is deze vereiste die voor de wat hoekige look zorgt. Dit model gaat hiermee tegen de stroom in van andere SUV's in zijn categorie die steeds meer coupé-looks krijgen. Met zijn brede flanken, zijn rechte daklijn en zijn robuuste voorkant, heeft de GLB iets van een ‘mini’-versie van de legendarische G-Klasse. Alles in acht genomen natuurlijk!

Inzake motorisatie is de keuze bij deze GLB enorm: 1,3 benzine 163 pk, 2,0 benzine 224 pk, 2,0 diesel 150 of 190 pk, en zelfs een 35 AMG-versie van 306 pk.
Inzake motorisatie is de keuze bij deze GLB enorm: 1,3 benzine 163 pk, 2,0 benzine 224 pk, 2,0 diesel 150 of 190 pk, en zelfs een 35 AMG-versie van 306 pk. - Foto: Mercedes

Verbazend veel ruimte

Ondanks zijn ruime afmetingen ziet de GLB er niet bijzonder indrukwekkend uit. Je vraagt je af of hij wel echt 7 mensen kan vervoeren? Zodra de deuren opengaan, ben je echter verrast! De binnenruimte is ruimer dan men denkt. De totale hoogte geeft een ruimtelijk gevoel aan boord. In de 5-zitconfiguratie is de beenruimte achteraan ver boven het gemiddelde en de kofferbak van 560 l is ook één van de grootste. Maar het meest verrassend is de configuratie met 7 zitplaatsen (optie). Door de verschuifbare centrale bank goed af te stellen, kun je met 7 volwassenen aan boord heel comfortabel reizen.

Wie bekend is met het merk kan wel wat teleurgesteld zijn door het interieur. Het volgt wegens economische redenen de algemene markttrend, met mooi schuimplastic in het bovenste gedeelte, maar minder nobele harde plastic in het onderste gedeelte. Dat gezegd zijnde, blijft de totale look flatterend, vooral dankzij het grote dubbele scherm met digitale tools en het multimediasysteem met artificiële intelligentie MBUX. Op vlak van technologie is het een hoog niveau!

Het interieur kreeg een ietwat plastic look, maar ook een dubbel scherm met digitale tools en het multimediasysteem met artificiële intelligentie MBUX.
Het interieur kreeg een ietwat plastic look, maar ook een dubbel scherm met digitale tools en het multimediasysteem met artificiële intelligentie MBUX. - Foto: Mercedes

Offroad

Inzake motorisatie is de keuze enorm: 1,3 benzine 163 pk, 2,0 benzine 224 pk, 2,0 diesel 150 of 190 pk, en zelfs een 35 AMG-versie van 306 pk. Uitgezonderd bij de gewone benzine en dieselversie, is vierwielaandrijving standaard, net als de automaat. Die telt 7 versnellingen in de 1,3 benzine, 8 voor de anderen.

En zoals alle SUV’s biedt Mercedes een optioneel offroad-pakket, dat zich vooral onderscheidt door een specifieke rijmodus, maar bijvoorbeeld geen korte versnellingen heeft. Dat is dus niet genoeg om een Land Rover Discovery Sport – de enige directe concurrent van de GLB – te evenaren, maar wij vonden het voldoende om ook aan de slag te kunnen naast het asfalt. Tenzij je onderweg bent in het Amazonegebied of in de Rockies, zou de GLB dus voldoende moeten zijn voor je avonturen, met onder meer een bodemvrijheid van 13,5 cm.

Missie vervuld

Wij probeerden de basisversie met 1.3-benzinemotor. En ook bij deze versie toont de GLB al knappe prestaties. Hij is in staat om iedereen tevreden te stellen die de weg niet als een racecircuit ziet. Maar in een gemengd familie-professioneel kader is het duidelijk dat een 220d-versie (190d-diesel) passender zal zijn. Die versie is ook geschikter voor diegenen die meer dan 30.000 km per jaar afleggen, het trekvermogen van 2.000 kg geeft daarbij meer mogelijkheden, ook omdat het koppel van 400 Nm van de motor uitstekend is. Deze laatste versie blijft opmerkelijk stabiel en comfortabel bij het sportief rijden op kleine bochtige wegen.

Alles bij elkaar genomen, is de Mercedes GLB een geschikt 7-persoons voertuig. A priori zou hij ook zijn plaats kunnen vinden in een professionele omgeving. We wachten nu af of hij ook die missie zal kunnen vervullen. Weet dat Mercedes door het ontwerpen van de GLB een voertuig van een concurrerend merk in het vizier had, dat de B-Klasse veel schade heeft toegebracht. Duidelijk is dat Mercedes de keuze van de consument wil richten op de GLB in plaats van op zijn concurrent... de BMW Serie 2 Active Tourer. De toekomst zal het uitwijzen!

Laurent Zilli

Mercedes GLB 220d 4Matic

-Motor (cm³) : turbo diesel 4 cylinder, 1.951.

-Vermogen (pk) : 190 bij 3.800 toeren/min.

-Koppel (Nm) : 400 bij 1.600 à 2.400 toeren/min.

-Transmissie: vierwielaandrijving.

-Versnellingsbak : automaat 8 versnellingen.

-L/b/h (mm) : 4.634/1.834/1.658

-Bodemvrijheid (mm) : 135

-Leeggewicht (kg) : 1.735

-Maximale trekkracht (kg) : 2.000

-Kofferinhoud (l) : 560 – 1.755

-Tankinhoud (l) : 60

-0 à 100 km/u (sec.): 7,6

-V-max (km/u): 217

-Gemengd verbruik (l/100 km): 5,3

-CO2 (g/km): 138

-Prijs (euro, excl btw): 38.400

Lees ook in Auto

Toyota Highlander: hybride én klaar om te werken!

Auto Sommigen herinneren het zich misschien niet, maar ruim een jaar geleden presenteerde Ford zijn Explorer. Het was een SUV die voorbestemd leek voor de Verenigde Staten maar plots werd toch beslist om hem te importeren in Europa. Enkele maanden later heeft Toyota vermoedelijk gedacht dat dit een goed idee is, en deed hetzelfde met zijn Highlander.
Meer artikelen bekijken