Startpagina Bedrijfsnieuws

Snel groeiend BASF zet in op geïntegreerde oplossingen

BASF gaat tot 2029 30 producten lanceren, waaronder zaden, gewasbeschermingsmiddelen en digitale producten. De Duitse chemiereus legt daarbij de focus op geïntegreerde oplossingen, die een evenwicht mogelijk moeten maken tussen productiviteit, milieubescherming en maatschappelijke behoeften. De mededeling volgt op een jaar waarin BASF haar voetafdruk in de landbouw sterk vergrootte.

Leestijd : 2 min

BASF houdt de uitgaven aan innovatie de komende jaren stabiel op circa 11% van de omzet die het boekt in de landbouw. In 2019 heeft het bedrijf 879 miljoen euro uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling in de divisie Agricultural Solutions. De divisie is overigens de laatste jaren sterk gegroeid. BASF is een breed chemieconcern. Het bedrijf uit Ludwigshafen produceerde wat de landbouw betreft lang alleen gewasbeschermingsmiddelen, maar trad toe tot de veredeling door onderdelen van Bayer over te nemen.

Bayer moest deze onderdelen verkopen vanwege haar overname van Monsanto. De Europese en Amerikaanse mededingingsautoriteiten stelden het als eis bij de overname van het Amerikaanse bedrijf. BASF kreeg zo onder meer het Nederlandse groentezaadbedrijf Nunhems in handen. Maar ook LibertyLink, een genetisch kenmerk dat planten tolerant maakt voor de Liberty-herbicide en glufosinaat.

Meer omzet en winst

BASF groeide het afgelopen jaar flink in de landbouw. De landbouwomzet van BASF groeide met 27% tot 7,8 miljard wereldwijd. Zonder uitbreiding van de productportefeuille was de groei beperkt gebleven tot 3%. De zaadomzet nam toe met 385% tot 1,5 miljard, ongeveer een vijfde van de omzet. Ook de omzet met insecticiden nam sterk toe. Het resultaat bedroeg ruim 1 miljard, tegen 734 miljoen een jaar eerder.

Focus op innovatie

“Ons doel is om praktische oplossingen te vinden die een hogere opbrengst geven, meer weerbaarheid creëren, de CO2-voetafdruk van de landbouw verminderen en de biodiversiteit vergroten", zegt Vincent Gros, het hoofd van de Agricultural Solutions divisie van BASF. Het is volgens BASF vandaag onmogelijk alleen maar te kijken naar het verhogen van de opbrengst per hectare.

"We hebben een uitstekende pijplijn en investeren continu om producten en oplossingen die zowel de boeren als het milieu ten goede komen." Volgens BASF is haar ‘goed gevulde pijplijn’ met nieuwe producten circa 7,5 miljard euro waard.

Digitale pijplijn

Het digitale deel van de productenportefeuille wordt relatief steeds belangrijker. Met het nieuwste digitale bedrijfsmodel van BASF, Xarvio Healthy Fields, moeten boeren en tuinders gaan profiteren van een transparant perceel- en seizoenspecifiek gewasbeschermingsadvies, verminderde werklast door het uitbesteden van spuit werkzaamheden, live monitoring en een succesgarantie voor hun percelen.

Xarvio digitale producten maken volgens BASF een preciezere toepassing van gewasbeschermingsmiddelen, nutriënten, geautomatiseerde bufferzones en monitoring van biodiversiteit mogelijk. Xarvio Digital Farming Solutions wordt momenteel gebruikt door 2,5 miljoen agrariërs in meer dan 120 landen.

Jan Cees Bron

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken