Startpagina Actueel

Aantal hoevewinkels ‘boomt’ sinds start coronacrisis

Sinds de start van de coronacrisis, vinden alsmaar meer Vlamingen de weg rechtstreeks naar de boer. Die boost van de korte-keten-economie is nu ook op te merken in het stijgende aantal aanvragen voor hoevewinkels.

Leestijd : 2 min

Tijdens de eerste drie kwartalen van 2020 werden al 121 aanvragen voor hoevewinkels gedaan, ten opzichte van 83 aanvragen in heel 2019. In West-Vlaanderen, waar het aantal aanvragen in de voorbije jaren ook al hoger lag dan in andere provincies, noteerde men 51 aanvragen in de voorbije 3 kwartalen van 2020. “Dankzij die korte keten raken mensen zich meer bewust van waar ons eten vandaan komt” zegt Vlaams parlementslid Loes Vandromme, die de cijfers opvroeg.

Al 121 nieuwe aanvragen

De korte-keten-economie kreeg een boost sinds de start van de coronacrisis. Die boost van het kopen rechtstreeks bij de boer is nu ook op te merken in het stijgende aantal aanvragen voor hoevewinkels. Via het Vlaams Landbouw- en Investeringsfonds (VLIF) kunnen landbouwers investeringssteun aanvragen voor het installeren en inrichten van hoevewinkels. Voor 2020 werden al 121 nieuwe aanvragen gedaan voor het installeren en inrichten van hoevewinkels.

“En die cijfers omvatten de eerste drie kwartalen, het cijfer voor 2020 zal dus nog een pak hoger liggen”, zegt Vlaams parlementslid Loes Vandromme, die de cijfers opvroeg. Het VLIF trekt hier in totaal 1.073.844 euro aan investeringssteun voor uit. Dat het om een serieuze stijging gaat, blijkt uit de cijfers van eerdere jaren: in 2018 waren er 75 aanvragen voor in totaal 816.216 euro, in 2019 noteerde men 83 aanvragen over het hele jaar. Er werd toen 891.516 euro uitbetaald.

Een boos voor landbouw én consument

“We kennen landbouwers als heel ondernemende mensen. De stijgende vraag naar korte-keten-producten vertaalde zich naar nieuwe ondernemingsvormen bij landbouwers” zegt Vlaams parlementslid Loes Vandromme. Het parlementslid vindt het stijgende aantal hoevewinkels een positieve evolutie in twee richtingen. “Een boost voor onze lokale landbouwers, maar ook voor de consument, die de voordelen van het kopen van lokale, kraakverse en lekkere producten (her)ontdekt zo. Wat we eten, vanwaar het komt en wie daarvoor betaald wordt, bepaalt de wereld waarin we leven, de landschappen waarnaar we kijken en hoe onze landbouwsector eruit ziet. Als consument hebben we meer invloed met onze vork dan we denken.”

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken