Startpagina Archief

Moet Milcobel op meer of beter mikken?

Het afgelopen jaar is het aantal stoppers bij Milcobel verdubbeld, en de melkprijs was historisch laag. Toch heerst er zelfvertrouwen bij ‘s lands grootste melkerij. De coöperatie wist sterk te profiteren van de heropleving in de markt. Maar de volgende strategie-oefening is al begonnen. Is verder inzetten op groei noodzakelijk?

Uiteraard heeft een melkmastodont als Milcobel (36 grootste bedrijf van België) tal van uitdagingen. “Maar één van de grootste uitdagingen van de toekomst wordt het samenhouden van de leden”, klonk voorzitter Dirk Ryckaert nuchter. Het discussiepunt is wellicht dat van alle sectoren: moeten bedrijven groter (willen) worden? Concreet voor Milcobel: hoe nodig zijn meer toeleveraars en grotere bedrijven?

Van alles te veel

De gemiddelde melkprijs van 2016 bood ondanks het huidige prijspeil nochtans weinig reden tot...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement

Actueel

Inzetten op melken in de weide

Libramont Melken in de weide lijkt voor sommige boeren meer te zijn dan alleen een keuze: het is ook een manier van leven of een andere manier om naar hun werk te kijken. Regen of zonneschijn, de Waalse boer Thibault Gérardy brengt 4 uur per dag door in de weide met zijn koeien om deze taak uit te voeren. Dat gebeurt allemaal met zijn eigen machine, die hij geërfd heeft van zijn grootmoeder van moederskant.
Voir plus d'articles
Meest gelezen