
Onder het label Fairebel zijn reeds melk, roomijs en kazen verkrijgbaar. Het begon in 2010 met halfvolle melk. In 2011 volgde chocolademelk en de jaren erop de ijsjes, volle melk en in 2017 een nieuwe lijn ijsjes en melkcapsules voor de horeca. Daar komt dus nu ook 'eerlijke' boter bij. Voor de productie van de boter werkt Fairebel samen met Olympia dat haar melk hiervoor ophaalt bij 180 Belgische producenten in een straal van 60 kilometer rond haar productiesite in Herfelingen (Vlaams Brabant).
Vorig jaar haalde Olympia 65 miljoen liter melk op. Daarvan kwam 40 miljoen liter uit Vlaanderen en 25 miljoen uit Wallonië. De deelnemende boeren engageren zich om hun koeien minstens 6 uur per dag en minstens 120 dagen per jaar te laten grazen in de weide waardoor de melk geproduceerd zal worden in harmonie met het dierenwelzijn. Olympia roomt de melk bovendien zoals op de boerderij dagelijks op ambachtelijke wijze af.
Sinds 1946 geleid door de familie Van Impe, kent Olympia een lange traditie van boterproductie. Luc Van Impe, afgevaardigd bestuurder van het zuivelbedrijf Olympia vertelt enthousiast: “We hebben besloten om hand in hand met Fairebel “de eerlijke melk” te werken want we delen dezelfde waarden: de Belgische landbouw ondersteunen en een eerlijk inkomen voor alle spelers van de productieketen”.
De Fairebel-boter wordt in pakjes van 250 gram verkocht in Carrefour-, Carrefour Market-, Intermarché-, Cora-, Match-, Smatch- en Louis Delhaize-winkels in heel België. Er zijn ook onderhandelingen gaande met andere grote supermarkten, zoals Delhaize en Colruyt, om het nieuwe product beschikbaar te maken in zoveel mogelijk verkooppunten.
"Onderhandelingen zijn moeilijk!” benadrukt Erwin Schöpges, president van Fairecoop en nieuwe president van de European Milk Board, een organisatie van melkveehouders in de EU. “Het is een echte uitdaging om een product in de schappen van de supermarkt te brengen, maar we moeten het doen zonder de marge voor boeren te verlagen.”