Startpagina Archief

Industrie worstelt met imago

De landbouw is de afgelopen decennia stukken productiever geworden, mede dankzij sprongen vooruit in de zaadveredeling en gewasbescherming. Het glyfosaatdossier leert ons dat die sprongen vooruit wel eens begrensd kunnen worden door een groeiend wantrouwen in de samenleving. Grootschaligheid en industrie worden verdacht gemaakt.

In juni 2018 was de overname van Monsanto door Bayer een feit. De champagneglazen werden geheven. De grootste en meest invloedrijke zaadveredelaar van deze wereld kwam zo in handen van Bayer, ook groot in zaadveredeling maar vooral wereldwijd nummer twee met gewasbeschermingsmiddelen. Het imago van Monsanto is in de landbouw uitstekend.

Daarbuiten is het anders. Burgers kennen de toeleveraars van boeren niet of nauwelijks; dat Bayer meer doet dan medicijnen, is ze vaak onbekend. Maar Monsanto behoort tot de woordenschat van leden...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement

Actueel

Vleesveebedrijf van Koen en Lindsey groeide uit dierentransport van opa Etienne

Vleesvee Als je door Nevele fietst, kan je de runderen van Koen Vandeputte en Lindsey Van Der Straeten en hun 2 kinderen Silke en Siebe tegenkomen. Hun Belgisch witblauw vee is makkelijk te herkennen, maar die bruine runderen die ernaast lopen, zijn geen Blonde d’Aquitaine- maar Limousin-runderen. De Limousins in Nevele zijn niet uniek in Vlaanderen, maar heel vaak zie je ze niet.
Voir plus d'articles
Meest gelezen