
ForFarmers is op Europees vlak de grootste veevoederfabrikant. In totaal verkocht ForFarmers in de eerste helft van het jaar 4,8 miljoen ton veevoeder, wat een daling van 5,6% betekent ten opzichte van 2019. Als we naar mengvoeder alleen kijken, dan daalde het volume met 4,9% tot 3,4 miljoen ton. Dat betekent dus dat de schade bij de verkoop van specialiteiten (zoals premixen en concentraten), DML, zaaigoed en ruwvoeder het grootst was.
Winstgevendheid
CEO Yoram Knoop zegt trots te zijn op de medewerkers. Ondanks de ingestelde Covid-19-maatregelen wisten die de productie en het transport van voer zonder complicaties voor klanten voort te zetten. “De sluiting van de horecasector heeft vooral in het tweede kwartaal de afzet van onze klanten beïnvloed. Dat hebben we met name in het Verenigd Koninkrijk en in Polen gemerkt in onze volumeontwikkeling.”
Wat betreft België worden een licht krimpende varkensstapel genoemd, en wordt opgemerkt dat vleesveehouders extra getroffen worden door de sluiting van de horeca.
Regeldruk
Ook staan klanten steeds meer onder druk om de impact van hun business op het milieu te verkleinen. “Dit vertaalt zich in verschillende maatregelen in de landen waarin we actief zijn. Vooral in Nederland, waar de agrarische sector wereldwijd vooroploopt met de ontwikkeling van duurzame concepten, zorgt de discussie rondom de door de overheid te nemen maatregelen om de uitstoot van stikstof te verminderen voor onrust en onzekerheid in de sector.”
Het bedrijf wil zich onderscheiden met advies. De behoefte aan advies gestoeld op data-analyse neemt vanwege de toenemende regeldruk volgens Knoop steeds verder toe.
De coronacrisis noopt ForFarmers om de efficiëntie versneld uit te voeren. Hierdoor is de doelstelling 10 miljoen euro aan kosten te besparen al nagenoeg bereikt. “Dit geeft ons vertrouwen voor de toekomst. We werken bovendien aan de volgende stap om de organisatie nog efficiënter te maken. De desbetreffende plannen zullen we later dit jaar bekendmaken.”
Op 15 september aanstaande publiceert het bedrijf de strategie voor de jaren 2020-2025.