Om de coronacrisis het hoofd te bieden worden er zelfs vaccins geplaatst op 3 productielocaties van Fendt in Duitsland. Het personeelsaantal gaat trouwens overal omhoog. Momenteel zijn er al 300 meer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op de thuisbasis in het Duitse Marktoberdorf alleen al zijn er meer dan 4.000 medewerkers aan de slag. Hier zijn er zo’n 500 ingenieurs. Zij focussen momenteel op digitale ontwikkelingen.
“De industrie is gezond met goed gevulde orderboeken, maar de economie is uit balans. Toeleveranciers kunnen niet volgen en transportprijzen gaan ongezien de hoogte in”, zegt Gröblinghoff. Hij geeft nog mee dat Fendt de sterkste groeier is binnen de Agco groep. De Ideal-maaidorsers en Momentum-precisiezaamachines zorgen ervoor dat het merk ook in andere werelddelen sneller en meer voet aan wal krijgt.
Eric Hansotia, CEO Agco, onderstreepte nogmaals dat Fendt een full line merk is voor hooibouw en gras. Dit verklaart de wereldwijde groei.
FendtONE doortrekken
Het FendtONE-concept werd eerst geïntroduceerd op de Vario 300- en 700-tractoren en vervolgens bij de 200-serie. Nu is aangekondigd dat ook de Vario 500, 900 en 1000-reeks aan de beurt zijn.
FendtONE is een uitgebreid bedieningsconcept dat zowel aan boord van de tractor speelt als op het kantoor. Daar kunnen bijvoorbeeld werktaken klaargemaakt worden en naar de bedieningsterminal in de tractor gestuurd worden. Omgekeerd kunnen uitgevoerde werkzaamheden door de bestuurder gerapporteerd worden en naar de administratie op kantoor verzonden worden vanuit de tractorcabine.
Het is een concept dat allesomvattend is, van de bediening van de tractor én het werktuig, tot de integratie van precisielandbouwtoepassingen en functies om aan vlootbeheer te doen. Gegevens verzamelen en rapporteren is één van de kernfuncties om vervolgens aan agronomisch management te doen.
Een ander aspect zijn de beeldschermen in de tractorcabine, die samenwerken. Achter het stuur zijn geen analoge meters meer te zien, maar een volledig digitaal scherm. Om veiligheidsredenen is dit geen aanraakscherm. De beeldschermen, rechts van de bestuurder zijn wel aanraakschermen. Nog een punt is de nieuwe 3L joystick die voor het FendtONE-concept werd geïntroduceerd. Deze kent een andere vorm ten opzichte van eerdere modellen die we van de fabrikant kenden. Ook zijn er meer bedieningstoetsen op toegevoegd en kan de gebruiker zelf (Isobus-) functies toekennen aan toetsen. Met de eigen Fendt-bedieningsjoystick kunnen ook Isobus compatibele werktuigen aangestuurd worden, zonder dat er hiervoor een extra bedieningskast of joystick nodig is.
TIM compatibel
Nieuwe innovaties
Agco en Deutz
Agco (o.a. Fendt, Massey-Ferguson, Valtra…) is met motorenbouwer Deutz een nieuw, strategisch partnerschap aangegaan voor een lange termijn.
Dit akkoord moet ervoor zorgen dat er zekerheid is van levering, voorspelbaarheid en betrouwbaarheid voor beide merken en hun klanten.
Het partnerschap houdt ook een leveringsovereenkomst in voor motoren van 6,1 en 4,1 l voor bepaalde Fendt-tractoren. Tevens zetten beide partners in op de ontwikkeling van toekomstige motortechnologieën (denk bijvoorbeeld ook aan alternatieven voor de dieselmotor). Agco en Deutz hebben hiernaast nog toenadering gevonden voor motoren of motorcomponenten onder de 150 pk.
Eric Hansotia, CEO Agco, legt uit dat de impact van de coronapandemie op de wereldwijde goederenstroom en onderdelentoelevering het belang van een sterke samenwerkingsrelatie met leveranciers terug naar voren heeft gebracht. “Deutz is al jaren een betrouwbare partner van ons geweest en we wensen de banden nu duidelijk te versterken.”
Frank Hiller, CEO Deutz, voegt eraan toe dat het aangenaam is om contractueel een gemeenschappelijke langetermijntoekomst vast te leggen.





