
Transportband met voorwand die mee beweegt
Wanneer de GX universele transportwagen worden gelost, trekken 2 kettingen onderaan de laadvloer aan de transportband. Deze schuift op zijn beurt op onder de laadvloer en neemt de voorwand mee, zodat er geen product in de laadruimte blijft zitten. De trekkettingen worden door 2 hydromotoren aangedreven. Deze aandrijving biedt het voordeel dat de lossnelheid makkelijk kan afgeregeld worden van 8 tot 16 m/minuut. De GX 440 is in ongeveer 40 seconden gelost. De bestuurder kan de lengte van de silo ingeven en de slimme aansturing zorgt ervoor dat de wagen op deze lengte mooi verdeeld zijn lading lost. Krone noemt deze techniek ExactUnload.
Meerdere voordelen
Het voordeel van het gebruikte los-principe is dat er geen ‘druk’ op het geladen product komt te staan en dat het lossen heel mooi gedoseerd kan worden. De wagen leent zich zo prima voor het transport van aardappelen of andere gevoelige groenten. Na het lossen wordt de transportband en -wand terug naar voren getrokken. Dit proces biedt ook moge
Krone heeft bij de ontwikkeling van de GX oog gehad om deze een laag eigengewicht mee te geven. Handig zijn de hydraulisch neerlaatbare zijwanden, waardoor de laadhoogte met 70 cm verlaagd kan worden.
Draadloze afstandsbediening
De achterklep bedienen en het lossysteem en de snelheid ervan aansturen kan via een draadloze afstandsbediening door de bestuurder van op afstand geregeld worden. Dat is bijvoorbeeld heel handig als hij in een wiellader zit om langs achteren pallets te laden. Dan kan hij het bodemtapijt doen opschuiven zonder uit zijn wiellader te komen.
Verder is het bij de GX-serie heel praktisch dat de onderrijbeveiliging hydraulisch kan ingeklapt worden als de lading gelost wordt. Tevens is dat heel handig bij het lossen van aardappelen in een stortbunker. Krone kan af fabriek een hydraulisch bediend ladingafdeksysteem leveren en een hydraulische knikdissel.