
Dieselelektrische aandrijving
Bij het ontwerp van de VTE hebben Lemken en Krone zich gericht op de vermogensbehoefte van de bovengenoemde werkzaamheden. De conceptstudie heeft een dieselelektrische aandrijving met een totaal vermogen van 230 pk (170 kW). Het vermogen wordt elektrisch overgebracht op de rijaandrijving en de aftakas. De werktuigen zijn via een driepuntshefinrichting aan de aandrijfunit gekoppeld. Het trekkende voertuig heeft uitgebreide sensorsystemen die de omgeving en de werktuigen bewaken, met de focus op een veilige werkinzet met optimale arbeidsresultaten.
De unit wordt bediend en bewaakt via mobiele apparaten, werkopdrachten en data worden verzonden via een communicatiemodule en via de bekende Agrirouter-dataverwerking.
Isobus en TIM
Bij het ontwerpen van het project lag de focus op het meest optimale haalbare werkresultaat in alle omstandigheden, daarom bestuurt het werktuig ook de trekker. Het werktuig en de aandrijfunit fungeren als een slim, homogeen systeem. De communicatie en interactie tussen werktuig en aandrijfunit zijn gebaseerd op de jarenlange ervaring van Krone en Lemken
Voordelen
Met de inzet van de VTE willen Krone en Lemken ook een duurzaam ant-woord bieden op het dreigende tekort aan arbeidskrachten in de landbouw. In plaats van lange werkdagen op het land door te brengen, kan de landbouwer, als systeembeheerder, zich in de toekomst concentreren op het regelen van de VTE, die een consistente, nauwkeurige kwaliteit van de werkzaamheden levert.
Door het breed scala aan toepassingen kan de machine het hele jaar door over een zeer lange periode worden gebruikt. Lemken en Krone zullen de VTE dit seizoen intensief testen onder verschillende bedrijfsomstandigheden en zullen de dialoog aangaan met boeren en loonwerkers.