Startpagina Archief

Nieuw elan binnen

coöperatieve structuur

Tom Schiettecat is als directeur Milk & Farms sinds januari 2022 verantwoordelijk voor de coöperatiewerking van Milcobel.

Leestijd : 3 min

Schiettecat zorgt voor het contact met de leden en voor de werking van de ledenstructuren. Daarnaast zit ook de logistiek van de melkophaling in zijn portefeuille en is hij het aanspreekpunt voor thema’s zoals melkkwaliteit en streefdoelen inzake duurzaamheid.

Cultuur en governance

Schiettecat werkt dus volop aan de ‘nieuwe cultuur en governance’ zoals nagestreefd wordt in de Feniks-strategie. “Het was een hele klus om post-corona de coöperatieve werking weer op gang te krijgen. Om de communicatie met de leden en onze transparantie te verbeteren, organiseren we sinds de coronapandemie regelmatig een webinar. Zo kunnen we telkens op een zelfde moment veel leden informeren. Naast onze website hebben we een online ledenplatform, een digitale nieuwsflash en ook opnieuw een magazine. Na corona werden dit voorjaar de fysieke ledenvergaderingen weer opgestart. Die rechtstreekse connectie is heel belangrijk voor een coöperatie.”

Governance, of de manier van besturen, is een belangrijke pijler. “Milcobel werkt aan een coöperatieve structuur die goed en efficiënt werkt. Daar gaat een enorme kracht van uit, die draagvlak, betrokkenheid en ambassadeurschap creëert.”

Juiste keuzes lonen

Elke maand bepaalt de raad van bestuur van Milcobel – bestaande uit leden-aandeelhouders en 3 externe bestuurders – de nieuwe standaardmelkprijs op basis van de bedrijfsresultaten. “Dat is elke keer weer een evenwichtsoefening”, stelt Tom Schiettecat. “De effectieve melkprijs voor onze leden is een combinatie van een competitieve standaardmelkprijs, aangevuld met premies voor extra kwaliteit, weidegang, duurzaamheid en hoeveelheid.”

De voorbije maanden werden, zoals aangehaald door Nils van Dam, opnieuw mooie resultaten geboekt. Dat werkt motiverend en geeft vertrouwen, zowel voor ons als voor onze leden. Het is bovendien een bewijs dat de gemaakte keuzes de juiste waren.”

Duurzaamheidsmonitor

Net als de hele sector, streeft ook Milcobel naar verduurzaming. Schiettecat: “Binnen Milcobel hebben we een coöperatieve werkgroep ‘duurzaamheid’. Onze melkveehouders willen echt een deel van de oplossing zijn. Samen bekijken we hoe verduurzaming kan ingepast worden in hun dagdagelijkse bedrijfsvoering. Sinds mei verdubbelde onze duurzaamheidspremie waarmee we die inspanningen honoreren. Die stimulerende aanpak werkt!”

Ook het bedrijf zelf hanteert een duurzaamheidsstrategie. “We kunnen daar vandaag niet niet mee bezig zijn! Zo werken we aan het optimaliseren en vergroenen van ons energieverbruik, verminderen we ons afval, doen we aan waterrecuperatie enzomeer. Milcobel stapte ook in het Claire-programma, dat draait omtrent CO2-vermindering en (lokale) compensatie binnen de hele productieketen. Milcobel bracht zo als allereerste een CO2-neutrale kaas op de markt.”

Toekomstvisie spreekt aan

Vandaag doet Milcobel opnieuw volop aan prospectie, ook in Wallonië en in het noorden van Frankrijk. “Logistiek lukt dat laatste prima, dankzij de ligging van onze site in Langemark. Zo’n 5% van onze 2.000 leden-melkveehouders komt uit het zuiden van ons land en uit Noord-Frankrijk. Zeker Franse melkveehouders zijn door het grote prijsverschil – in augustus bedroeg dit zelfs 13 euro/100 l – geïnteresseerd om bij Milcobel te leveren.”

Het is duidelijk dat Milcobel een nieuw elan heeft gevonden. “De gunstige resultaten van het voorbije jaar dragen hiertoe bij en de toekomstvisie spreekt aan. We zien een groeiende interesse om lid te worden van de coöperatie. Vanaf januari 2023 verwelkomen we een eerste groep nieuwe leden.”

Anne Vandenbosch

Actueel

Voir plus d'articles
Meest gelezen