nog apart fondsen bij de volgende
Voldoende budget voor landbouw
Meer geld voor de EU
Wie betaalt meer?
Plannen van de Commissie
De Europese Commissie publiceerde in februari haar eerste plannen voor de volgende meerjarenbegroting van de EU. Daaruit blijkt dat ze het MFK deze keer over een andere boeg willen gooien, meer gebaseerd op de Herstel en Veerkrachtfaciliteit (RRF). “Die is in 2021 opgericht om EU-landen te helpen herstellen van de COVID-pandemie en veerkrachtige economieën op te bouwen”, zeiden Ivana Maletic en Jorg Petrovic van de Europese Rekenkamer, een onafhankelijke organisatie die de financiën van de EU controleert, onlangs.
Het Coronaherstelfonds bedraagt 650 miljard euro dat nog eens bovenop de reguliere begroting van de EU komt, een quasi verdubbeling van de financiële slagkracht van de EU in korte tijd, aldus de Europese Rekenkamer.
Als de Commissie inspiratie put uit het Coronaherstelfonds, zou dat een heel ander MFK betekenen. “Nu zijn er voor verschillende beleidsdomeinen een of meerdere fondsen”, zegt Van Hecke. Het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid steunt bijvoorbeeld op 2 pijlers, het Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). “De Commissie stelt nu voor om al die fondsen samen te voegen, waarbij elke lidstaat 1 groot plan neerlegt in plaats van telkens een apart plan voor digitalisering of transport.”
De Commissie wil hiermee het MFK duidelijker, transparanter en eenvoudiger maken. “Het nadeel is dat lidstaten dan binnen de nationale contouren blijven met hun plannen en uitgaven. Voor pan-Europese plannen heb je een Europees budget nodig”, vindt Van Hecke.
Twee pijlers van het GLB
Tessa De Prins: “Wij maken ons zorgen over de recente discussies over de herschikking van de EU-financiering in 1 fonds of nationaal plan, waardoor het ELGF en ELFPO komen te vervallen, dit terwijl ze de hoekstenen vormen van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid.” Boerenbond en Copa-Cogeca vragen dan ook dat de 2 pijlers behouden blijven.
De landbouworganisaties vinden terug een medestander in het Europees Parlement. Die zijn ook van mening dat een ‘nationaal plan’ niet de basis kan zijn voor uitgaven in de lidstaten, en eisen het behoud van meer toegespitste fondsen.
“Het Europees Parlement voelt zich door dergelijke nationale plannen ook buitenspel gezet”, aldus Van Hecke. “Die komen telkens neer op onderhandelingen tussen de lidstaten en de Commissie. Dat maakt de positie van het Parlement zwakker en de rol van de lidstaten ten opzichte van de Commissie sterker. De verliezer is het Parlement, die de bui al ziet hangen.”
De Commissie zette het Parlement in het verleden al vaker aan de kant met een noodprocedure om bepaalde budgetten er versneld door te krijgen. “De voorzitter van het Parlement, Roberta Metsola, is nu een zaak begonnen bij het Europese Hof van Justitie over het nieuwe defensiefonds van de EU, Rearm Europe. Het is een principekwestie: in een parlementaire democratie moet het parlement over de inkomsten en uitgaven kunnen stemmen. Het Parlement staat op haar strepen wat haar bevoegdheden betreft.”
Cd&v was wel voorstander van de plannen van de Commissie om het MFK in nationale plannen te gieten. “Het houdt een zeker risico in dat de lidstaten op die manier meer vrijheid krijgen, maar als daar grotere budgetten tegenover staan, kunnen we ook bepaalde sociaaleconomische hervormingen van hen afdwingen”, legt Beke uit. De plannen komen natuurlijk uit de koker van de Commissie van Ursula von der Leyen, een lid van dezelfde EVP-familie als cd&v.
Waarschuwingen van de Europese Rekenkamer
Het is ook totaal niet zeker dat het volgende MFK duidelijker, transparanter en eenvoudiger wordt door het Coronaherstelfonds te kopiëren. In een recent rapport van de Europese Rekenkamer komen verschillende problemen met dat fonds bovendrijven.
“Normaal gezien werkt het MFK zo: lidstaten maken bepaalde kosten, dienen een factuur in, en krijgen de kosten dan door de EU terugbetaald”, zegt Annemie Turtelboom, lid van de Europese Rekenkamer. “Het Coronaherstelfonds volgde een nieuw financieringsmodel.” Het koppelt prestaties los van de kosten. “De lidstaten en de Commissie bereikten een akkoord om bepaalde doelstellingen te halen die vooraf in hun nationale plannen zijn vastgelegd, bijvoorbeeld rond de groene transitie. Als landen een mijlpaal behalen, krijgen ze daar geld voor.”
De Rekenkamer stelde vast dat er heel wat schort aan het Coronaherstelfonds. “Hoewel de RRF een cruciale rol heeft gespeeld in het herstel van de EU na de pandemie, hebben we vastgesteld dat de RRF verschillende tekortkomingen vertoont op het gebied van prestaties, verantwoordingsplicht en transparantie”, aldus Maletic en Petrovic bij de voorstelling van het rapport van de Rekenkamer.
In de eerste plaats blijkt het geen prestatiegericht instrument te zijn. “Het is naar onze mening gericht op voortgang bij de uitvoering en niet op prestaties. Hoewel RRF-middelen worden uitbetaald wanneer mijlpalen en streefdoelen zijn bereikt, hebben die doorgaans betrekking op output, bijvoorbeeld het aantal gerenoveerde gebouwen of kilometers spoor, of zelfs op input, bijvoorbeeld het besteden van een bepaald bedrag, en is de informatie over de resultaten tot dusver beperkt.”
Het is onduidelijk of Europese burgers waar voor hun belastinggeld hebben gekregen, en of het geld een reële impact heeft op de economie. “De Europese Commissie verzamelt geen gegevens over de werkelijke kosten, waardoor de kosteneffectiviteit van het Coronaherstelfonds niet kan worden beoordeeld. Er is geen volledig beeld van wie de uiteindelijke begunstigden zijn. In sommige landen waren dat instellingen die de financiering toekenden, zoals de Europese Investeringsbank.”
Er schort ook heel wat aan de controlesystemen van het fonds. De Commissie kan pas geld terugvorderen bij ernstige onregelmatigheden zoals fraude. Daarnaast bestaat er het risico dat projecten zowel door het Coronaherstelfonds als andere Europese fondsen gefinancierd worden. De uitvoering van het fonds loopt ook ernstige vertragingen op, terwijl het juist sneller dan het MFK geld in de economie moet pompen. “Hoewel 42% van de middelen is uitbetaald, was eind 2024 maar 28% van de doelstellingen verwezenlijkt. Tegen augustus 2026 moet nog meer dan 70% van de streefdoelen gerealiseerd worden”, waarschuwt Turtelboom. “Hoe gaan de lidstaten dat nog klaarspelen op anderhalf jaar?”
Kortom, er zijn ernstige tekortkomingen aan de manier waarop het Coronaherstelfonds werkt. “De Europese Rekenkamer doet niet aan beleid. Het is aan politici om te beslissen welk model ze willen voor het MFK. Ze moeten echter eerst lessen trekken uit het Coronaherstelfonds voordat ze het volgende MFK daarop baseren”, besluit Turtelboom.
Geen kopie
Als de Commissie haar rapport niet serieus neemt, dreigen Europeanen het vertrouwen te verliezen in (de uitgaven van) de EU, waarschuwt de Rekenkamer. “Een simpele kopie is geen optie.”
Een ander MFK – één zonder toegespitste budgetten voor Europees landbouwbeleid – ondermijnt het concurrentievermogen van boeren en de voedselsoevereniteit van Europa, schrijft Boerenbond in haar brief aan De Wever.
“Wij vragen om stabiliteit, voorspelbaarheid, vertrouwen en juridische zekerheid. Nu de Commissie zich voorbereidt op het volgende MFK, roepen wij op om landbouw daadwerkelijk tot een fundamentele pijler van Europa’s toekomst te maken – door woorden om te zetten in concrete daden”, besluit De Prins. Om hun boodschap kracht bij te zetten, organiseren Boerenbond en de Waalse landbouworganisatie FWA met steun van Copa-Cogeca op 20 mei een protest in de Europese wijk in Brussel.
In juli moet de Commissie klaarheid scheppen over hoe het volgende MFK eruit zal zien. Momenteel vindt zij maar weinig bondgenoten voor haar visie van de volgende meerjarenbegroting.