Valtra introduceert 5e generatie A-serie

Van Valtra’s A-serie is het ondetussen de 5de generatie die gemaakt wordt.
Van Valtra’s A-serie is het ondetussen de 5de generatie die gemaakt wordt. - Foto: Valtra

De A-serie bestaat nog steeds uit zeven modellen, allemaal leverbaar als zogenaamde GL-modellen. Deze hebben een gebruiksvriendelijke mechanische transmissie. Het best verkochte model met 105 en 115 pk, is tevens leverbaar met een viertraps powershift-transmissie. Bij deze HiTech 4-modellen wordt de transmissie elektronisch geregeld. Alle A-serie modellen zijn uitgevoerd met Valtra's gekende shuttle-transmissie met geïntegreerde handrem.

Voorladerwerk vergemakkelijken

Meer dan de helft van de tractoren uit de A-serie is in de fabriek uitgerust met een voorlader. Juist daarom zijn veel van de upgrades ontworpen om het werk van de voorlader nog gemakkelijker te maken, zoals de Powershift-versnellingen en de bijgewerkte bedieningsarmsteun.

De driecilindermodellen A75-A95 zijn leverbaar met de HiTech 2-transmissie met powershift. Dit resulteert in efficiënter veldwerk en maakt wegtransport bij lagere motortoerentallen mogelijk. De HiTech 2-modellen hebben een 24/24 transmissie. Bovendien kunnen alle modellen uit de A-serie worden uitgerust met kruipversnellingen. De laagste snelheid wordt hiermee teruggebracht tot ongeveer 100 meter per uur.

Motorupdate

Het motorvermogen bij viercilindermodellen is met 5 pk verhoogd en komt nu overeen met de modelaanduiding. Alle motoren voldoen aan de Stage V-emissienormen en zijn nu voorzien van een dieselpartikelfilter (DPF) naast SCR en zonder uitlaatgasrecirculatie (EGR). Het motortoerental en het vermogen kunnen nu nog nauwkeuriger worden geregeld dankzij een nieuw gaspedaal. Door het onderhoudsinterval te verlengen van 500 naar 600 uur, zijn de onderhoudskosten lager.

Volgens de huidige regelgeving moeten trekkers te koppelen zijn aan aanhangwagens met een dubbel remsysteem. De A-serie is verkrijgbaar met persluchtremmen of een hydraulisch remsysteem voor de aanhanger.

TD

Meest recent

Meest recent