Edito: (Toe)leveringsproblemen steken de kop op

De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de industriële productie en  de logistiek.
De coronacrisis heeft ook gevolgen voor de industriële productie en de logistiek. - Foto: TD

Fendt/Agco liet vorige week via een persbericht weten dat ze hun tractorenassemblage 7 werkdagen stilleggen. De reden hiervoor is een productiestop bij hun toeleverancier van gietijzeren onderdelen. Niet alleen bij gietonderdelen en coronavaccins is er een leveringsprobleem, ook elektronica, computerchips, banden, wielassen, constructiemetaal en zelfs hout blijken steeds moeilijker leverbaar of moeilijk beschikbaar in het gewenste type, formaat...

Steevast wordt er als reden verwezen naar de coronacrisis. Een jaar geleden kwam in vele fabrieken, tijdens de eerste lockdown, de productie voor een tijdje stil te liggen. Ondertussen is hierop ingespeeld met diverse maatregelen op de werkvloer. Het blijft echter moeilijk om bij een verminderde personeelsbezetting, door het respecteren van de afstandsregels, de productie op het niveau te houden van voor de coronacrisis.

Hiernaast ligt er nog een knelpunt bij de ‘logistiek’. Daar wees een vastgevaren boot in het Suezkanaal ons recent nog op. Met enige vertraging werd dan wel alles geleverd, maar de transportkosten en -tarieven liepen op.

Wat leert ons dit alles? Dat we eens stevig moeten nadenken over de onderdelenvoorziening, toeleveringsketen, voorraadbeheer... en dat just-in-time delivery niet rijmt met een (gezondheids)crisis of immense file.

Het zou te gemakkelijk zijn om onze fabrikanten, invoerders en lokale leveranciers hier een veeg uit de pan te geven omdat ze te weinig stock aanhouden. Een gezondheidscrisis als deze zag niemand aankomen. Toch is het iets om bij stil te staan, zeker wetende dat de ‘vraag’ naar landbouwmateriaal hoog is. Er is dus geen sprake van een economische crisis bij de producenten van landbouwmachines.

Mogelijk schept dit alles ruimte voor een versnelde introductie van een 3D-printer bij je lokale landbouwmachinehandelaar. Heel eenvoudig: geen onderdelenstock aanhouden, maar bestellen, printen, betalen en afhalen. Of worden er lokaal toch (opnieuw) grotere, strategische stocks aangelegd?

In de primaire voedingsketen zagen we afgelopen jaar nagenoeg geen leveringsprobleem, ondanks massaal hamstergedrag. De landbouwsector bleef voeding produceren. Is de tijd dan ook niet gekomen, nu de loononderhandelingen bezig zijn, om naast de zorg, de landbouw meer waardering te geven vanuit de maatschappij?

Tim Decoster

Meest recent

Meest recent