‘Earth’ wil consument stimuleren om omschakelproducten te kopen
In april lanceerde BelOrta het nieuwe concept ‘Earth’, dat in het leven is geroepen om de marktkansen van producten in omschakeling naar biologische teelt te vergroten. De producten met het label ‘Earth’ komen deze zomer in de winkelrekken en wijzen de consument erop dat het product komt van gangbare landbouwers die omschakelen naar biologische teelt.


Nieuwe markt ontwikkelen voor omschakelproducten
Verantwoordelijke bio van BelOrta, Sander De Proost, geeft aan dat Bel-Orta het verschil in de winkelrekken wil maken. “Met het concept ‘Earth’ willen we in de winkel communiceren dat een product bezig is met een stappenplan richting biologische teelt. We willen zo de consument stimuleren om het product te kopen en zo de teler te ondersteunen in zijn moeilijke omschakeling naar bio.” ‘Earth’ is een acroniem waarin de biogedachte volledig verweven zit en staat voor: Environmentally friendly, Always improving, Rooted in nature, Towards a prosperous future for people and planet en Health is key.
Met het ‘Earth’-concept wil BelOrta de consument informeren en zo een specifieke markt ontwikkelen voor producten in omschakeling. “Op deze wijze creëren we een betere en meer duurzame waardering voor het product. Vandaag is deze markt er vaak niet en belandt het omschakelproduct daarom in de grijze zone tussen gangbaar en bio in. Denk daarbij bijvoorbeeld aan afwijkende kalibers ten opzichte van de courante kwaliteitssorteringen in de gangbare teelt. Voor dergelijke producten moet een markt ontwikkeld worden. Dat is onze betrachting met ‘Earth’.”
Nieuw label op product
Komende zomer zullen er omschakelproducten in de winkelrekken liggen met het ‘Earth’-label op. De consument zal het label herkennen aan 2 pijltjes waartussen het woord ‘Earth’ staat. “Het eerste pijltje aan de linkerkant geeft aan vanwaar de landbouwer komt, het gangbare dus, en het andere pijltje aan de rechterkant geeft de bestemming aan, de biologische teelt. Het label moet zo simpel en helder mogelijk zijn, want we zijn ons ervan bewust dat het voor de consument ook niet altijd gemakkelijk is om alle soorten labels te begrijpen”, legt De Proost uit.
De consumenten zullen de eerste labels zien bij een beperkt gamma groenten en fruit. De Beurre Alexander Lucas en de Conférenceperen zijn de pioniersproducten voor fruit, en bij groenten zijn het asperges. “De kans is ook groot dat sla onder glas in omschakeling erbij komt.”
Pioniersproducten goed positioneren
Het begrip ‘product in omschakeling’ is niet alleen onbekend bij consumenten, de winkeliers moeten de producten ook weten te positioneren in het groente- en fruitrek. “Voor onze klanten, de winkels, zullen we een toolkit voorzien, zodat ze weten hoe het best te communiceren naar de consument toe. Daarnaast wil BelOrta ook naar de consument communiceren wat omschakelingsproduct wil
De Proost geeft bovendien aan dat er vanuit klantenzijde duidelijk interesse bestaat om het concept tot bij de consument te krijgen. BelOrta hoopt deze zomer de eerste stuks fruit en groenten met het label in de rekken te zien. “We richten ons niet enkel op grote winkels, maar bijvoorbeeld ook op detailhandel. We bekijken het dus zo breed mogelijk. Hieromtrent lopen er al verschillende gesprekken, en communiceren we later nog over.”
Werk aan communicatie
Met de lancering wil BelOrta geen lans breken voor bio. “We willen geen afwegingen maken tussen bio en gangbaar, aangezien het beide specifieke markten zijn waar we, samen met onze telers, op inspelen. BelOrta heeft echter wel in het algemeen de intentie om mensen meer groenten en fruit te doen eten.” De Proost geeft wel aan dat de omzet in bio gestegen is. “Dat komt omdat er meer telers zijn, maar ook omdat er meer vraag is. Nu is het wel zo dat bio nog een nichemarkt is, en dat zal nog wel een tijd zo blijven. Op dit moment zijn circa 3% van alle producten die BelOrta verhandelt bio.”
Hoewel de communicatie over bio al langer opgestart is , zijn er toch consumenten wiens beeld van bio niet volledig correct is. Dat bio gezonder zou zijn, of dat er geen gewasbescherming gebruikt zou worden, is niet helemaal de realiteit. “Bio is zoveel meer. Biologische gewasbescherming, selecteren op smaak en andere praktijken die de consument vaak ex
Telen op maat
In de omschakelperiode staat de teler er bovendien niet alleen voor. “Als de teler lid is van BelOrta en erover denkt om te schakelen naar bio, dan gaan we met die teler in gesprek. We willen nagaan of zijn plannen haalbaar zijn en bekijken welke producten die het best kan telen. Dat laten we afhangen van de marktvraag en de teler zijn bedrijfsvoering.”
Via BelOrta kunnen de telers ook in contact gebracht worden met specialisten, zoals de proeftuin, Bio zoekt Boer en Bio zoekt Keten. “Zo kunnen ze begeleid en gecontroleerd groeien. We creëren op die manier een perfecte match tussen vraag van de klant en de mogelijkheden van de producent”, besluit De Proost.