Startpagina Nieuws van maatschappijen

Charcuterieproducent lanceert nieuw label voor lokaal vlees met oog voor dierenwelzijn

Charcuterieproducent Marcassou lanceerde op 16 juni, in samenwerking met 9 lokale landbouwers, het nieuwe label 'Le Cochon bien-être'. Het doel is om lokale producten aan te bieden die het dierenwelzijn respecteren.

Leestijd : 2 min

Marcassou is al sinds 1966 specialist in Ardense gezouten hammen en droge worst. Het bedrijf engageert zich nu voor een duurzamer varkensmerk door de creatie van een nieuw label. Het herkenbare groene label le Cochon bien-être garandeert de consumenten charcuterieproducten van hoge kwaliteit, geproduceerd in de Ardennen op basis van lokaal vlees dat gedurende het hele proces beantwoordt aan hoge normen inzake dierenwelzijn.

Twee pijlers

Het opzet is opgebouwd rond 2 pijlers.

Het label en merk Le Cochon bien-être vertegenwoordigen een engagement rond de herkomst van producten en zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Marcassou, lokale familiale veehouders, een lokaal slachthuis (Lovenfosse) en de producent van varkensvoer in de regio (Dumoulin, onderdeel van Arvesta). Alle partners zijn gevestigd in een straal van maximaal 100 km rond de Marcassou-fabriek van Champlon in de Ardennen.

Bij de voorstelling van het label waren naast alle varkenshouders en de vertegenwoordigers van Marcassou, Lovenfosse, Dumoulin en Imperial Meat Product ook de regionale en federale minister van Landbouw Borsus en Clarinval aanwezig.
Bij de voorstelling van het label waren naast alle varkenshouders en de vertegenwoordigers van Marcassou, Lovenfosse, Dumoulin en Imperial Meat Product ook de regionale en federale minister van Landbouw Borsus en Clarinval aanwezig. - Foto: JV

Het tweede element is het aspect dierenwelzijn. Het initiatief wil aan de hand van een strikt lastenboek onder meer goede leefomstandigheden garanderen voor de varkens, die over meer ruimte in de stallen en over kwaliteitsvoeder beschikken. De dieren worden niet gecastreerd, krijgen een natuurlijke plantaardige voeding en graanvoer en geen antibiotica.

“Het label garandeert dat de boerderijen familiaal uitgebaat worden en in een gesloten bedrijfsvoering de biggen opkweken”, aldus Guillaume Surlémont, een van de varkenshouders met een extensief bedrijf waarbij de varkens op stro gehouden worden. Hij vindt het een belangrijk voordeel dat hij de varkens niet meer hoeft te castreren. “Dat is te danken aan het gebruik van Taintstop varkensvoeder.” Guillaume Surlémont is ook blij met een de gewaarborgde vaste prijs voor zijn slachtvarkens. “Het geeft me meer zekerheid en het motiveert me om mijn werk nog beter te doen. Hierdoor kunnen we als boer beter voor onze dieren zorgen, meer controle hebben over onze productie en de kwaliteit ervan. Dit label heeft dus voordelen voor iedereen, varkens, landbouwers, en natuurlijk de consumenten.”

Guillaume Surlémont is een van de varkenshouders die voor het label ‘Le Cochon bien-être’ produceert. Hij heeft een extensief bedrijf met varkens op stro.
Guillaume Surlémont is een van de varkenshouders die voor het label ‘Le Cochon bien-être’ produceert. Hij heeft een extensief bedrijf met varkens op stro. - Foto: Marcassou

Federaal minister van Landbouw, David Clarinval, ging op bezoek bij een van de varkenshouders om dit engagement en dit verantwoord en respectvol merk te steunen. Ook Waals minster van Landbouw Willy Borsus woonde de lancering van het label bij.

AV/Belga

Lees ook in Nieuws van maatschappijen

Meer artikelen bekijken