Startpagina Actueel

Algemeen Boerensyndicaat klaagt lage prijszetting van melk aan

Zuivelproducten worden door ALDI en Albert Heijn weer als lokmiddel ingezet. “De prijzenoorlog tussen de grootwarenhuizen is weer volop losgebarsten en duwt uiteindelijk de melkveehouders weer de dieperik in. Daarmee vervallen de retailers weer in de hen vertrouwde werkwijze om melkverwerkers tegen elkaar uit te spelen om te mogen leveren”, stelt Marc Wulfrancke van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS).

Leestijd : 2 min

Halfvolle houdbare melk (UHT) wordt vandaag aangeboden voor 49 cent/l bij Albert Heijn in België. Dezelfde halfvolle UHT-melk wordt 40 cent/l duurder verkocht in Nederland. Geen zinnig mens kan ons uitleggen waarmee dat prijsverschil te verantwoorden is.

Retailers hanteren dumpingprijzen voor zuivel om klanten te lokken.
Retailers hanteren dumpingprijzen voor zuivel om klanten te lokken. - Foto: ABS

Magere melk wordt bij dezelfde AH in België voortaan verkocht tegen de schandalig lage prijs van 32 cent/l, komend van 49 cent/l. ALDI België verkoopt vandaag halfvolle melk van het huismerk Milsa tegen 55 cent/l, met een in de winkels geafficheerde prijsdaling van 10 cent/l, wat neerkomt op een daling van 18%. Magere melk wordt er voortaan verkocht voor een prijs van 49 cent in plaats van 59 cent/l”, zegt Marc Wulfrancke van het Algemeen Boerensyndicaat.

Dumpingprijzen zijn zuur voor landbouwer en consument

Dat is nefast voor melkerij én melkveehouder. “Dit is een verhaal met een kwalijk zuur geurtje aan. Zuur voor de landbouwer en de melkerij die uitgeperst worden als citroenen om de winstmarges van de retailers hoog te houden. Zuur voor de consument die niet krijgt waarvoor hij denkt te betalen. AH maakt graag grote schijn met zijn duurzaamheid en zijn leveranciers, maar uiteindelijk is het puur consumentenbedrog. De goedkoopste fles water in die winkels is duurder. Consument, wordt wakker en pik dit prijzenspelletje ook niet langer.”

De internationale prijsnoteringen voor zuivelproducten zijn de laatste maanden aan een stille opmars bezig en compenseren op vandaag nog maar amper de te lage uitbetaalde boerenmelkprijzen van het voorbije jaar. “Inspelen op sterk gedaalde prijsnoteringen op de internationale zuivelmarkten doen de warenhuisgroepen helemaal niet, de internationale noteringen voor zuivelproducten trekken al een tijdje weer aan.”

Op zoek naar gouden medaille voor laagste prijszetter

De retailers kiezen volgens het ABS weer voor de techniek van de verschroeide aarde en ontzien boer noch koe door hun rush naar de gouden medaille voor laagste prijszetter. “Het is duidelijk: zuivelproducten worden opnieuw als lokmiddel ingezet. De prijzenoorlog tussen de grootwarenhuizen is weer volop losgebarsten en duwt uiteindelijk de melkveehouders weer de dieperik in. Daarmee vervallen de retailers weer in de hen vertrouwde werkwijze om melkverwerkers tegen elkaar uit te spelen om te mogen leveren.”

“De huidige evolutie is voor het Algemeen Boerensyndicaat en haar leden-melkveehouders onaanvaardbaar en noopt ons tot actie. Door dergelijke onderhandelingstactieken en lage prijszetting te hanteren komt eens te meer naar boven hoe belangrijk het is dat de Europese Richtlijn tegen oneerlijke handelspraktijken ook in België naar behoren omgezet wordt naar een juridisch kader dat dergelijk onderhandeling- en dumpingpraktijken onmogelijk moet maken”, aldus Mark Wulfrancke van het ABS.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Biowanze schept duidelijkheid over herkomst van tarwe

Granen Biowanze wilt duidelijkheid scheppen over foutieve informatie die circuleert over de herkomst van tarwe die ze in hun vestiging in Wanze gebruiken. Hierom informeerden ze landbouworganisaties en pers met een informatiedocument midden april.
Meer artikelen bekijken