Startpagina Bedrijfsnieuws

Krone komt met nieuwe universele transportwagen

Krone komt met een universele transportwagen, de GX-serie die flexibel diverse landbouwproducten kan vervoeren. Het losprincipe is niet gebaseerd op het uitkippen van de lading, maar op een transportband met meebeweegbare voorwand die opschuift om de lading naar achter te bewegen.

Leestijd : 2 min

Momenteel telt de nieuwe GX-serie 2 modellen, de GX 440 een tandemasser met 44m3 inhoud en de GX 520 met een inhoud van 52m3 op 3 wielassen. Standaard beschikken ze over Isobus-bediening, in optie zijn 2 doseerwalsen leverbaar. Deze kunnen met 4 bouten snel aan de achterklep worden bevestigd als men ze niet wilt gebruiken. Ze worden dan niet gedemonteerd uit de wagen, maar heel snel en eenvoudig uit dienst genomen. De GX-serie komt er naast de opraapwagens en naast de TX-serie silagewagens met bodemkettingen.

Transportband met meebeweegbare voorwand

Wanneer de GX universele transportwagen worden gelost, trekken 2 kettingen onderaan de laadvloer aan de transportband. Deze schuift op zijn beurt op, onder de laadvloer en neemt de voorwand mee zodat er geen product in de laadruimte blijft zitten. De trekkettingen worden door 2 hydromotoren aangedreven. Deze aandrijving biedt het voordeel dat de lossnelheid makkelijk kan afgeregeld worden van 8 tot 16 m/minuut. De GX 440 is in ongeveer 40 seconden gelost. De bestuurder kan de lengte van de silo ingeven en de slimme aansturing zorgt ervoor dat de wagen op deze lengte, mooi verdeeld zijn lading lost. Krone noemt deze techniek ‘ExactUnload’.

De functie ExactUnload berekent de exacte lossnelheid na ingave van de silolengte.
De functie ExactUnload berekent de exacte lossnelheid na ingave van de silolengte. - Foto: Krone

Meerdere voordelen

Het voordeel van het gebruikte losprincipe is dat er geen ‘druk’ op het geladen product komt te staan en het lossen kan heel mooi gedoseerd worden. De wagen leent zich zo prima voor het transport van aardappelen of andere gevoelige groenten. Na het lossen wordt de transportband en wand terug naar voren getrokken. Dit proces biedt ook mogelijkheden om stropakken, kisten, big-bag’s langs de achterzijde te laden. Doordat de laadbak bij de GX niet gekipt wordt om te legen, verandert het zwaartepunt slechts minimaal en is hij heel stabiel bij lossen, zonder groot gevaar op omvallen.

Afstandsbediening om de GX-wagen aan te sturen.
Afstandsbediening om de GX-wagen aan te sturen. - Foto: TD

Krone heeft bij de ontwikkeling van de GX oog gehad om deze een laag eigengewicht mee te geven. Handig zijn de hydraulisch neerlaatbare zijwanden, waardoor de laadhoogte met 70 cm verlaagt kan worden.

Draadloze afstandsbediening

De achterklep bedienen, het aansturen van het lossysteem en de snelheid ervan, kan via een draadloze afstandsbediening door de bestuurder van op afstand geregeld worden. Heel handig bijvoorbeeld als hij in een wiellader zit om langs achteren pallets ofzo te laden. Dan kan hij het bodemtapijt doen opschuiven zonder uit zijn wiellader te komen.

De GX kan langs achteren worden geladen met stropakken, kisten, paletten, big-bag’s, ...
De GX kan langs achteren worden geladen met stropakken, kisten, paletten, big-bag’s, ... - Foto: Krone

Verder is het bij de GX-serie heel praktisch dat de onderrijbeveiliging hydraulisch kan ingeklapt worden als de lading gelost wordt. Tevens heel handig bij het lossen van aardappelen in een stortbunker. Krone kan af fabriek een hydraulisch bediend ladingafdeksysteem leveren en hydraulische knikdissel.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken