Algemeen Boerensyndicaat voerde actie aan supermarkten en distributiecentra

ABS eist dat de retailsector haar steun uitspreekt voor landbouwers en hun producten naar waarde vergoedt in plaats van steeds minder te betalen.
ABS eist dat de retailsector haar steun uitspreekt voor landbouwers en hun producten naar waarde vergoedt in plaats van steeds minder te betalen. - Foto: ABS

Het ABS klaagt aan dat de strijd om de ‘laatste consument’ uit zijn voegen barst. “De jacht op klanten wordt gevoerd met stuntprijzen op verse producten. Dit is enkel mogelijk door de primaire producent als slaven te behandelen”, klinkt het. “Ons geduld is op. De retailsector heeft haar tijd gehad om gemaakte fouten recht te zetten. Maar dit gebeurde en gebeurt niet. Ze zetten gewoonweg hun quasi criminele praktijken, of noem het zelfs lijkpikkersgedrag, verder.”

De problemen waarmee varkensboeren momenteel kampen, zetten retailers er zelfs toe aan verdere prijsdalingen te eisen en te dreigen met aankopen van buitenlandse producten, klinkt het verder. ABS eist daarom dat de retailsector haar steun uitspreekt voor landbouwers en hun producten naar waarde vergoedt in plaats van steeds minder te betalen. Ook de prijs van melk moet naar boven getrokken worden zodat de druk op melkerijen vermindert. Tot slot wil het ABS ook dat er op ‘een deftige manier’ wordt omgegaan met kippenboeren.

Geen chaos, wel grieven meedelen

Het ABS voert daarom dinsdagmiddag actie aan verschillende grootwarenhuizen en distributiecentra in Oost- en West-Vlaanderen. Onder meer aan de Albert Heijn in Ronse en Sint-Niklaas en het distributiecentrum van Aldi in Erpe-Mere verzamelden ABS-leden. De grootste actie vond plaats aan het distributiecentrum van Lidl in Gullegem, waar zowat 40 ABS-leden aanwezig waren.

“We gaan geen chaos veroorzaken, maar aan warenhuizen gaan we mensen wel een voor een binnen laten en onze grieven meedelen”, vertelt ABS-directeur Eric Claeys. “Zolang er geen duidelijk signaal komt voor inwilliging van onze eisen, zullen onze acties blijven verder gaan.”

Onaanvaardbaar

Handelsfederatie Comeos noemt de acties onaanvaardbaar. “De realiteit is dat er een structurele overproductie is in de Belgische varkenssector en dat de sector daar vandaag onvoldoende aan werkt om dit op te lossen. Zo'n 75  % van de varkensproductie gaat naar het buitenland. De prijs wordt daardoor dus niet hier bepaald, maar internationaal. De supermarkten hebben daar geen invloed op”, zegt Comeos, die er ook op wijst dat retailers onderling geen prijsafspraken mogen maken. “We kunnen enkel de markt laten spelen.”

Comeos wijst er ook op dat 97  % van het verse varkensvlees dat de supermarkten verkopen van Belgische origine is. “Maar de grote uitdaging komt van het buitenland. De markt van de maaltijdboxen is door corona verdrievoudigd”, klinkt het. Die markt wordt gedomineerd door buitenlandse spelers, die geen Belgisch vlees aanbieden. Daarnaast is de varkensvleesconsumptie over een periode van 50 jaar met 30  % gedaald. “We roepen de varkensboeren dus op om de echte uitdagingen aan te pakken in plaats van de retail als zondebok aan te duiden”, besluit Comeos.

Belga - TD

Meest recent

Meest recent