Startpagina Actueel

Vlaamse regering heeft klimaatakkoord

De Vlaamse regering heeft een klimaatakkoord bereikt. Dat gaf minister-president Jan Jambon 4 november mee. De goedgekeurde maatregelen zouden goed zijn voor een hogere ambitie tegen 2030.

Leestijd : 3 min

Tot nu toe mikte Vlaanderen op een CO2-reductie met 35% ten opzichte van 2005. Om dat te halen, waren al bijkomende inspanningen nodig. Maar het huidige pakket zou garant staan voor een reductie met 40%.

Verbrandingsmotoren

Vanaf 2029 wordt de verkoop van nieuwe personen- of bestelwagens met verbrandingsmotoren verboden. Daarvoor moet Vlaanderen wel de medewerking vragen van de federale regering, die bevoegd is voor de materie. Voor de tweedehandsmarkt komt er geen verbod op verbrandingsmotoren. Tegen 2030 wordt er gemikt op 100.000 ’semi-publieke laadequivalenten’. Er komen ook meer groene bussen bij De Lijn en haar pachters. Via de kilometerheffing voor vrachtwagens zal emissievrij vrachtvervoer fiscaal aantrekkelijker worden gemaakt en er wordt onderzocht of de heffing naar bestelwagens kan worden uitgebreid.

Energiepeil woningen

Vanaf 2023 komt er een verplichting tot renovatie voor wie een energieverslindende woning koopt. Wie een woning van label E of lager aankoopt, moet binnen de 5 jaar de nodige inspanningen doen om het gebouw naar niveau D te brengen. Daarvoor worden renteloze leningen beschikbaar gemaakt en er komen ook hogere premies. Voor wie een hoger energiepeil dan D nastreeft, komen er leningen met een negatieve rente tot 1,5%.

Vanaf 2023 komt er voor nieuwbouwwoningen een verplichting om minstens met hybride warmtepompen te verwarmen. Die werken deels op aardgas en deels op elektriciteit. Vanaf 2026 zal bij nieuwbouw geen aardgasaansluiting meer mogelijk zijn. Er komt ook een grotere stimulans voor warmtepompen bij bestaande woningen. Vanaf 2025 moeten huurwoningen aan een strenger energiepeil voldoen. De Vlaamse regering wil alle woningen tegen 2040 energiezuinig maken.

Landbouw en industrie

Voor de landbouw wordt de lat 10% hoger gelegd dan oorspronkelijk voorzien. Landbouwers zullen beter worden geadviseerd rond onder meer duurzame energie en isolatie van de stallen. Vanaf 2023 kunnen ze geen steun meer krijgen voor warmtekrachtkoppeling op basis van fossiele brandstoffen. Er komt wel steun voor aangepast veevoeder en voor landbouwers die koolstof willen opslaan in graslanden. De veestapel zal worden afgestemd op de evolutie van de Europese consumptie.

Ook voor de industrie gaat de lat 10% omhoog. Er gaan geen economische subsidies meer naar bedrijven zonder klimaatplan. Daarnaast wordt er meer ingezet op het inzamelen van gebruikte producten en materialen.

Ambitieus maar haalbaar

Jambon maakt zich sterk dat de nieuwe maatregelen ambitie tonen, maar tegelijk haalbaar en betaalbaar blijven. "Dat is een kwestie van de juiste evenwichten vinden", stelt hij. "Hoe kunnen we als klein land maximaal bijdragen aan de wereldwijde klimaatproblematiek, op zo’n manier dat het voor iedereen te rechtvaardigen is."

Volgens minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) laten de maatregelen toe om het uitgestippelde begrotingstraject te volgen. De halvering van het tekort tegen 2024 is volgens hem nog steeds mogelijk. "Deze regering zal de factuur niet doorschuiven naar komende generaties."

"40% minder uitstoot tegen 2030 is een noodzakelijke ambitie", zegt CD&V-voorzitter Joachim Coens. "Deze maatregelen moeten zorgen voor een gezonder en veiliger leven voor de mensen."

Ook minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) reageert tevreden. "Inzake transport mikken we op nog meer duurzame verplaatsingen via fiets en te voet", zegt ze. "Fietsen is het meest CO2-vriendelijke, daarom roep ik iedereen op om te fietsen en zet ik verder in op fietsinfrastructuur." "Vanaf 1 januari 2019 zijn alle nieuwe wagens elektrisch en daarmee komen we aan de top van Europa, enkel Noorwegen doet beter", voegt collega Bart Somers (Open Vld) toe. "Vanaf 2023 is nieuwbouw minstens met een hybride systeem, dus niet enkel aardgas, en vanaf 2026 zelfs volledig fossielvrij. Samen met de andere maatregelen is dit echt een ambitieus klimaatplan."

Belga

Lees ook in Actueel

Milde melkaanvoer in Europa

Economie Raf Beyers, adviseur bedrijfsontwikkeling en risk management bij United Experts, overliep op 20 maart met ons de financiële wereldsituatie en de internationale zuivelmarkten. De melkpoederprijzen gaan nog steeds in dalende lijn. Op de GDT-veiling werd 27% minder product verkocht dan vorig jaar.
Meer artikelen bekijken