Startpagina Veeteelt

Door buitenlands stikstof moeten onze boeren wijken

Dagblad ‘De Tijd’ maakte naar eigen zeggen een doorgedreven data-analyse van het milieueffectenrapport dat bij het stikstofakkoord hoort. Uit hun analyse blijkt dat 1 op de 6 bedreigde boeren is gevestigd bij een beschermd Natura 2000-gebied. Frappant is dat meer dan de helft van de neergedaalde stikstof daar uit het buitenland komt.

Leestijd : 1 min

Het volledige artikel is te lezen in De Tijd van 3 mei 2022. Wij lezen dat 5 rode bedrijven en 20 oranje bedrijven geïmpacteerd zijn door het neerdalen van buitenlandse stikstof op het beschermd Natura 2000-gebied waarlangs ze gevestigd zijn.

De stikstofneerslag in Europees beschermde natuurgebieden komt voor iets minder dan de helft van buiten Vlaanderen overgewaaid, stelt De Tijd. Nederland, Frankrijk en Wallonië leveren het grootste aandeel buitenlandse stikstof. Opmerkelijk is dat Wallonië en Brussel als ‘buitenland’ worden gecatalogeerd in dit dossier. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de uitstoot van het scheepvaartverkeer op de Noordzee zijn ook verantwoordelijk voor veel buitenlandse stikstof die ons land komt binnen gewaaid.

Nog volgens de data-analyse van De Tijd blijkt dat de inspanning die nu gevraagd wordt via het stikstofakkoord niet zal volstaan om de Europees beschermde natuur te vrijwaren van stikstofuitstoot.

Tim Decoster

Lees ook in Veeteelt

Michael Gore: “Als het zo doorgaat, glijden we opnieuw af naar een crisis in de vleesveesector”

Vleesvee Het aantal runderslachtingen staat op een historisch laag niveau. We produceren vandaag de dag minder rundvlees dan in 1970 en als je het aan Michael Gore, afgevaardigd bestuurder van de nationale beroepsvereniging voor slachthuizen, uitsnijderijen en groothandels (Febev), vraagt is de bodem nog niet in zicht. “We kunnen deze neerwaartse trend alleen stoppen bij de basis: de boer, alsook de tussenschakels in de vleesproductieketen, moeten een eerlijke prijs ontvangen voor hun product. Dat is de impuls die we nodig hebben om de hele keten draaiende te houden.”
Meer artikelen bekijken