Startpagina Mechanisatie

Gebroeders Stuer bouwden moderne sleepwagen voor oude tractoren

Oldtimerliefhebbers durven met hun klassieker moeilijk plaats nemen voor de grote sleepwagens tijdens een trekker-trekwedstrijd. Daar vonden de gebroeders Kamiel en Luc Stuer uit Sint-Niklaas iets op door zelf een aangepaste sleepwagen te bouwen, genaamd ‘kleine smurf’.

Leestijd : 5 min

De ouders van Kamiel (73) en Luc (62) hadden vroeger een loonbedrijf en werkten met Ford County-tractoren. Daar is de microbe voor tractoren ontstaan. Helaas zijn de ouderlijke County’s op het ‘oud ijzer’ beland.

De broers zijn al 35-40 jaar actief in de wereld van tractorpulling of trekker-trek. Tot 5 jaar terug is Kamiel voorzitter geweest van de Belgische Kracht Tractoren Vereniging (BKTV), nu BTTO genaamd. Deze functie heeft Kamiel misschien wel 30 jaar lang waargenomen.

Sleepwagens verhuren

“Op een gegeven moment was ik én voorzitter én rijder én verhuurde ik sleepwagens. Dat was te veel. Met aan wedstrijden deel te nemen als rijder ben ik dan gestopt. Er worden sleepwagens binnen het Eurocup-wedstrijdgebeuren verhuurd. Vandaag doen onze kinderen dat”, legt Kamiel uit. “Momenteel worden er 2 sleepwagens binnen Europa verhuurd en wordt er gewerkt aan uitbreiding van de vloot.”

Zo’n 5 jaar terug bliezen ze hun passie voor oldtimertractoren nieuw leven in en startten ze met het verzamelen en restaureren van Ford(son) en Ford-County tractoren. “We kopen ze en rijden er eerst mee, alvorens ze te restaureren om te weten waar de defecten zitten. Dan gaan we ze technisch in orde zetten en vervolgens ook optisch”, vertelt Kamiel.

De gebroeders Stuer hebben al een mooie reeks Ford(son) en Ford County-tractoren bij elkaar verzameld.
De gebroeders Stuer hebben al een mooie reeks Ford(son) en Ford County-tractoren bij elkaar verzameld. - Foto: TD

Het eindpunt is een koetswerk dat blinkt en een tractor die in orde staat om rondritten mee te doen.

Het grote probleem waar de broers op stoten, is het vinden van onderdelen. Ze kunnen zelf al veel maken, maar niet alles. Voor Ford(son) is er minder een onderdelenprobleem, daar zijn er veel van te vinden, maar voor de County’s is er een groter probleem. Dichtingen zijn haast niet te vinden. De Engelse maatvoering maakt dit nog eens moeilijker. Kamiel bemerkt al lachend: “vroeger werd wel eens gezegd dat Ford een oliekan was. En dat kan wel kloppen, het is heel moeilijk om ze 100% lekvrij te krijgen.”

Kleine smurf

De 2 hobby’s van Kamiel en Luc komen samen in trekker-trek met oldtimertractoren. “We zagen dat eigenaars van oldtimers schrik hadden om hun klassieke tractor voor een sleepwagen te plaatsen. Deze zijn te groot en remmen te bruusk. Ik heb ondertussen ruim 35 jaar ervaring met tractoren, oldtimers en sleepwagens, dus werkte ik hiervoor zelf een oplossing uit”, vertelt Kamiel. “Net voor het uitbreken van de coronacrisis kreeg ons idee een eerste keer een uitwerking. De crisis zorgde voor vertraging, maar in die periode hebben we ons goed geamuseerd door met onze bubbel in heel kleine groep rondritten te doen. We namen onze vrouwen, de mobilhome en enkele tractoren mee. Soms reden we wel 100 km per dag. We hadden toch onze keuken en overnachting mee.”

Een nieuw project staat al in de startblokken in de loods van de gebroeders Stuer.
Een nieuw project staat al in de startblokken in de loods van de gebroeders Stuer. - Foto: TD

Aan het eind van deze winter werd de nieuwe sleepwagen een eerste keer in de praktijk getest. “We kregen zowel een oldtimertractor van 18 pk als eentje van 300 pk stilgelegd met de sleepwagen. Toen wisten we dat het concept werkte. Nu zijn we nog bezig met het uitwerken van de automatisatie en PLC-sturing”, legt Luc uit. De afkorting PLC staat voor programmeerbare logische sturing. Dat is een elektronisch apparaat met microprocessor die op basis van inkomende signalen uitgaande taken stuurt.

Hun sleepwagen noemen ze ‘kleine smurf’, omdat deze is opgebouwd rond een blauwe Ford County 654 tractor. Achteraan is er een sleepvoet die hydraulisch pinnen in de grond drukt met een instelbare druk tot 200 bar. Vooraan hangt de sleepvoet in de frontlader van de Ford County. Hier is er ook ruimte om 6 ballastblokken van telkens 1.100 kg per stuk te monteren én zijn er messen/ankers die hydraulisch in de grond worden gedrukt. Bij het starten van de ‘trek’ loopt de County nog op zijn wielen mee, maar naar het einde toe staat hij los van de grond en remt hij volledig af via sleepvoeten en ankers.

Luc (links) en Kamiel Stuer zijn al jaren vertrouwd met trekker-trek en met het bouwen en exploiteren van sleepwagens voor deze wedstrijden.
Luc (links) en Kamiel Stuer zijn al jaren vertrouwd met trekker-trek en met het bouwen en exploiteren van sleepwagens voor deze wedstrijden. - Foto: TD

Automatisatie

Omdat er veel functies tijdig of tegelijk aangestuurd moeten worden, kozen Kamiel en Luc ervoor om dit automatisch uit te voeren. Zo kan iedere deelnemer op een uniforme manier gelijkwaardig bediend worden tijdens zijn deelname voor de sleepwagen.

Handig is dat Kamiel en Luc, naast een massa ervaring en inzicht, heel veel kennis en techniek in eigen huis hebben om iets te ontwikkelen. Eind jaren 70 startte Kamiel immers zijn eigen onderneming op, namelijk een bedrijf dat botsabsorbeerders en wegsignalisatie maakt. De informaticus die hier de PLC-computersturingen maakt, doet dit ook voor de sleepwagens. “Als het nodig is, kan hij van bij hem thuis ingrijpen op de computer van de sleepwagen die op wedstrijd is”, voegt Kamiel toe.

De ‘kleine smurf’ is gebouwd om er in Vlaanderen mee actief te zijn binnen het oldtimergebeuren. Er zijn voorlopig geen ambities om hiermee ook Europa rond te trekken. “We hebben specifiek iets ontwikkeld voor oldtimers, buiten het huidige competitiegebeuren om niet in een ander zijn vaarwater te zitten.” Sleepwagens moeten aan heel wat normen en veiligheidsvereisten voldoen. Die zijn bekend bij de familie Stuer. Moest het ooit nodig zijn, dan is het geen probleem om ‘kleine smurf’ hieraan te laten voldoen.

De eerste beweegreden voor de gebroeders Stuer is om hun nieuwste sleepwagen in te zetten tijdens het Oldtimer Tractoren Weekend op 7 en 8 mei in Verrebroek. Naast een rondrit op zaterdag is er op zondag een tentoonstelling van oldtimertractoren én doorlopend trekker-trek met oldtimerstandaardtractoren ouder dan 1990. Dit alles organiseren de broers ten voordele van het Kinderkankerfonds vzw.

Deze sleepwagen werd in Italië gekocht en wordt omgebouwd richting ‘grote smurf’.
Deze sleepwagen werd in Italië gekocht en wordt omgebouwd richting ‘grote smurf’. - Foto: TD

Grote smurf

Nu ‘kleine smurf’ bijna voltooid is, wordt het tijd om aan een nieuw project te beginnen, namelijk ‘grote smurf’. De familie verhuurde onlangs een sleepwagen in Italië en op de terugweg werd, naast een oude Ford- tractor, ook een tweedehandssleepwagen aangekocht en mee naar huis genomen.

Deze is in gebruikte staat en volgens Italiaanse wijze gebouwd. De sleepwagen wordt in orde gezet, zodat de grotere standaardlandbouwtractoren ervoor kunnen aanhangen voor een trekker-trekwedstrijd. Interessant om weten is dat deze sleepwagen is uitgerust met een Ford-motor, het favoriete merk van de gebroeders Stuer.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Tractorverkoop daalt voor 2de jaar op rij

Bedrijfsnieuws Fedagrim, de federatie voor landbouw- en tuinmechanisatie, publiceerde midden januari cijfers over de tractorverkoop en de marktsituatie inzake tractoren van 2023. Eerste conclusie bij het bekijken van de cijfers is dat de verkoop voor het tweede jaar op rij daalt.
Meer artikelen bekijken