Startpagina Actueel

Bio blijft groeien

Bio blijft op alle gebieden groeien, zowel op vlak van biolandbouw als in de bioketen en bij de consument. Volgens Vlaams landbouwminister Jo Brouns (cd&v) komt het er de volgende jaren op aan om de vraag naar bioproducten hoog te houden.

Leestijd : 3 min

Minister Brouns stelt vast dat er de afgelopen jaren samen met de sector hard gewerkt is aan goede structuren voor de biolandbouw. Hij denkt daarbij aan adviesverlening in ‘Bio zoekt Boer’ en ‘Bio zoekt Keten’, aan een verhoogde inzet op praktijkonderzoek bio, en aan een mooie biocampagne naar de consument van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) met een informatieve website https://allesoverbio.be/ .

Samenwerking

Er is op de verschillende terreinen een heel goede samenwerking tussen de verschillende stakeholders. Het zal er de komende jaren op aankomen om de vraag naar bioproducten hoog te houden. Dit kan, samen met een goed verdienmodel voor bio, meer landbouwers overtuigen om om te schakelen naar bio.

Voor Brouns is de ambitie zoals opgenomen in de farm-to-forkstrategie een duidelijk signaal van de Europese Commissie dat ze gelooft in bio. Ze wil dat de lidstaten zich mee scharen achter die verhoogde inspanning.

“Maar het is de bedoeling dat elke lidstaat zijn eigen ambitie lanceert die afgestemd is op de lokale context”, zegt Brouns voor de duidelijkheid.

Thuis en overheid

Wat de minister heel erg bevalt, is dat er niet alleen op landbouwareaal wordt gefocust, maar ook op de vraag naar bio. Daarbij worden verschillende aspecten van de vraag belicht, zoals thuisverbruik en overheidscatering. Willen we dat onze Vlaamse land- en tuinbouwers iets hebben aan een bioambitie, dan is het volgens hem uitermate belangrijk dat de verdere groei van de biolandbouw gepaard zal gaan met een groei van de vraag naar lokale bio.

In balans

Daarnaast is er in het voorstel een balans in plantaardige en in dierlijke productie. Wat de indicator van het aantal bedrijven betreft, wordt ook rekening gehouden met onze sterkte in Vlaanderen. We hebben namelijk veel biobedrijven die in de vorm van zelfplukboerderijen of andere CSA-vormen (community-supported agriculture) werken.

Brouns: “Zij spelen een belangrijke rol in de verbinding van de consumenten met de landbouw en zullen de groei van de biovraag vooruithelpen. In een pure areaalambitie zou dit stuk onvoldoende worden belicht.”

Om die bio-ambities te verwezenlijken, mogen we niet alleen kijken naar de landbouwers. “Dat is wat ik bedoel met een duurzame groei”, zegt de minister. Een groei in biolandbouw zonder groei in vraag is een ramp voor onze landbouwers. Het zal dus van belang zijn om ook te blijven werken aan de vraag naar bio. Dat komt ook steeds naar voor tijdens de consultatieronde bij de landbouwers in het kader van het nieuwe strategisch plan bio.

Consument

VLAM timmert consequent verder aan de weg om de consument warm te maken voor bio. Dat blijft een heel belangrijke uitdaging, zeker in de huidige geopolitieke context met de stijgende prijzen. Het doel is om de vraag naar biovoeding te verruimen en om de aankopen te intensifiëren. Het promotiebudget in 2022 bedraagt 1,141 miljoen euro. Er lopen parallel 2 campagnes, gefinancierd met Europese middelen, namelijk een generieke campagne met televisiespots en korte video’s, en een online campagne met bannering, video’s en artikels in de online pers. Er is kortom heel wat communicatiemateriaal om het extra onder de aandacht te brengen en om te wijzen op het belang.

Promotie

Dit jaar werd een heel nieuw promotiedossier ingediend bij Europa. Wanneer dat wordt goedgekeurd, kan het huidige VLAM alle inspanningen voortzetten. Daarnaast werd er ook een contentplatform uitgewerkt dat de uitvalsbasis is voor alle info over bio, ook feitelijk en inhoudelijk. Deze informatie wordt via diverse kanalen online verder verspreid naar de consument. De 5 troeven van bio vormen de rode draad in de campagne: het is goed voor het milieu, vriendelijk voor dieren, het is 100 % toekomst, gezond genieten en lekker puur.

Strategisch plan

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de evaluatie van het huidige strategisch plan Biologische Landbouw. De verschillende expertgroepen hebben alle output van de consultatieronden met verschillende workshops verwerkt en voorstellen opgemaakt. Die hebben ze overgemaakt aan de strategische stuurgroep bio en aan de administratie. Er zal ook nog een budgettaire haalbaarheidstoets moeten gebeuren voor de nieuwe acties. In de loop van het najaar volgt een draft waarop door alle partnerorganisaties feedback kan worden gegeven. De lancering zelf zal voor het begin van 2023 zijn.

Fons Jacobs

Lees ook in Actueel

Besnoitiose is nu een gereglementeerde ziekte

Veeteelt In overleg met de verschillende betrokken partijen werden recent 2 besluiten gepubliceerd om besnoitiose in België te voorkomen en te bestrijden. Dat meldt het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV).
Meer artikelen bekijken