Startpagina Bedrijfsnieuws

Deutz-Fahr presenteert nieuwe Agrotron 6.4

Deutz-Fahr introduceert een nieuwe tractorserie, de Agrotron 6.4, die momenteel 3 modellen telt met maximale vermogens van respectievelijk 136, 147 of 156 pk.

Leestijd : 3 min

De nieuwe Agrotron 6.4-serie werd aan de vakpers voorgesteld in het Duitse Lauingen, waar de tractorenfabriek van Deutz-Fahr gehuisvest is. Het grote publiek zag de tractor voor het eerst op de Italiaanse EIMA-landbouwbeurs.

De fabrikant had tot doel een tractor met compacte afmetingen te creëren die licht van gewicht is en die toch alle luxe biedt die we kennen van bij grote tractoren. Denk hierbij ook aan precisielandbouwtechnieken en Isobus-toepassingen. De nieuwe 6.4-serie is méér dan een tractor voor verzorgingswerk. Zowel akkerbouwers als veehouders zullen hem weten te waarderen. Het is ook een tractortype dat prima past bij tuinders en landschapsverzorgers.

FARMotion

Het vermogen bij de Agrotron 6.4-serie wordt opgewekt in een ‘eigen’ Deutz-Fahr-motor, de FARMotion 45. Dit is een viercilinder met een inhoud van 3,8 l en hoge druk commonrail-brandstofinjectie (2.000 bar). Het vermogen wordt bereikt met een hoog koppelplafond en lage toeren door een turbo met variabele geometrie (VGT). Hier zorgt een elektronisch gestuurde actuator voor de verstelling van de schoepen van de turbo. De motor beantwoordt aan de Stage V- uitlaatgasnormen dankzij Selective Catalytic Reduction (SCR), Exhaust Gas Recirculation (EGR) , Diesel Oxidatie Katalysator (DOC) en dieselpartikelfilter (DPF)-technieken. Mede hierdoor liggen onderhoudsintervallen op 600 uren.

Een deel van het koelpakket kan makkelijk zijwaarts schuiven om vlot te reinigen. Een persluchtaansluiting is beschikbaar onder de linker cabinetrap om zo makkelijk een blaaspistool aan te sluiten voor reinigingswerkzaamheden. Occasioneel kan de persluchtvoorziening eens een lekke band opblazen, maar het vervult niet de functie van luchtdrukwisselsysteem.

Het koelpakket kan deels makkelijk zijwaarts open- geschoven worden voor een betere reiniging.
Het koelpakket kan deels makkelijk zijwaarts open- geschoven worden voor een betere reiniging. - Foto: TD

Eigen SDF-vooras

Wie makkelijker onderhoud wil uitvoeren, kan in optie 2 treeplanken op de vooras bestellen. Deze vooras komt uit eigen SDF-huis en kan volgens 3 verschillende modi afgeveerd worden.

Het sturen van de voorwielen gebeurt door één doorlopende stuurcilinder, dit zou voor een rustiger stuurgedrag zorgen. Vooraan kunnen er maximaal banden met een velgafmeting van 28 inch gemonteerd worden.

Een optionele fronthef van Sauter kan 3 ton tillen, over een 1.000 toeren frontaftakas beschikken en over 1 elektrohydraulisch ventiel.

Twee uitvoeringen van motorkap zijn mogelijk, een standaardversie met halogeenverlichting of, in optie, een meer luxeversie met ledverlichting.

Twee transmissies

Bij de Agrotron 6.4 zijn 2 transmissiemogelijkheden leverbaar. Een eerste is de intuïtieve full-powershift RV-Shift-versnellingsbak. Deze maakt het mogelijk om eenvoudig te schakelen tussen 20 voorwaartse en 16 achterwaartse versnellingen zonder krachtverlies.

In standaarduitvoering is het mogelijk om van 1,5 tot 50 km/uur te rijden. Optioneel is een kruipgroep mogelijk waarbij traploos gereden wordt van 20 m/uur tot 5 km/uur, ideaal voor vollegrondsgroentetelers. Buiten de traploze kruipgroep beslist ofwel de bestuurder manueel over het schakelen tussen versnellingen ofwel laat hij dit over aan de tractor. Deze laatste mogelijkheid heet dan de AFS-functie. De RV-shift-transmissie kreeg een innovatie-award op de Italiaanse EIMA-landbouwbeurs.

Een tweede transmissiemogelijkheid is de TTV-versnellingsbak van Deutz-Fahr, een continu variabele transmissie. Via de MaxCom-joystick op de rechter armleuning wordt de doelsnelheid ingegeven. Met het rechter rijpedaal bepaalt de bestuurder dan de uiteindelijke snelheid. Via de joystick kan constant de gewenste snelheid worden verhoogd of verlaagd.

De 2 voornoemde transmissievarianten worden standaard geleverd met de SenseClutch PowerShuttle elektrohydraulische omkeerschakeling. De agressiviteit van richtingverandering kan volgens 5 gradaties door de bestuurder ingesteld worden voor het uitvoeren van veilige, betrouwbare richtingsmanoeuvres, zelfs op steile hellingen en onder belasting.

Drie cabines

Deutz-Fahr kan op zijn nieuwe Agrotron 6.4 maar liefst 3 cabinevarianten aanbieden. Standaard is er de MaxiVision-cabine met 4 mechanisch gestuurde olieventielen. Dit is de basisversie in combinatie met de RV-shift- transmissie. De Pro-versie heeft 5 elektronisch gestuurde olieventielen en de Plus-versie valt tussen de voornoemde uitvoeringen in, met 2 mechanisch én 2 elektrisch gestuurde olieventielen, tevens kan deze gecombineerd worden met de beide transmissiemogelijkheden. De Pro-versie is er enkel met de TTV-transmissie. Deze heeft dan ook de optionele 12 inch bedieningsmonitor en de MaxCom-armleuning.

Zicht in de MaxVisionPlus-cabine in uitvoering met RV-shift transmissie.
Zicht in de MaxVisionPlus-cabine in uitvoering met RV-shift transmissie. - Beeld: Deutz-Fahr

Alle MaxiVision-cabines kunnen optioneel uitgerust worden met grotere achteruitkijkspiegels, luchtvering, openslaande voorruit, telefoon- en tablethouders, verwijderbare frigobox, DAB+ radio of met het nieuwe 4.1 premium audiosysteem.

Hydrauliek en PTO

Standaard beschikt de Agrotron 6.4-serie over een oliepomp die 90 l/min levert, optioneel is er een 120 l/min loadsensing pomp.

De achterhef tilt standaard 5.870 kg, in optie is een uitvoering beschikbaar die 9.170 kg tilt.

Alle modellen worden geleverd met een achteraftakas met een elektrohydraulische koppeling en progressieve inschakeling met automatische lastdetectie. Drie aftakastoerentallen zijn beschikbaar: 540, 540 eco en 1.000. Optioneel is er nog een wegaftakas.

Volledigheidshalve moeten we nog meegeven dat de nieuwe 6.4-serie geen andere reeks vervangt. Wel wordt de Agrotron 6155.4 TTV uitgefaseerd, omdat er te veel overlap is met de nieuwe 6150.4.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken