Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten
Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat heeft de Nederlandse Reclame Code Commissie (RCC)bekendgemaakt na een klacht van dierenrechtenorganisatie Wakker Dier.

De organisatie vindt dat de supermarktketen de producten duurzamer heeft laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De klacht gaat onder meer over verschillende soorten melk en yoghurt. Daarop staan bijvoorbeeld een afbeelding van een koe, silhouetten van dieren en teksten als 'beter voor natuur en boer'.
Zo wekt Albert Heijn volgens Wakker Dier de indruk dat de producten bijdragen aan de bescherming van deze door intensieve landbouw bedreigde dieren. Ook zouden de milieuclaims niet goed worden onderbouwd.
Uitspraken van de RCC zijn niet bindend. Albert Heijn heeft al wel aan de commissie laten weten dat de verpakkingen worden aangepast. De RCC beveelt de supermarktketen aan ‘voor zover nog nodig’ niet meer op deze manier reclame te maken.





