Startpagina Fruit

Studie legt potentieel voor Belgische wijn bloot

Hoewel er steeds meer aandacht komt voor wijn van eigen bodem haalt slechts een beperkt aantal consumenten geregeld Belgische wijn in huis. Gerichtere acties op basis van consumentenonderzoek moet daar verandering in brengen.

Leestijd : 4 min

De vzw Belgische Wijnbouwers en VLAM hebben een onderzoek laten uitvoeren naar de voorkeuren en het aankoopgedrag van de Belgische wijnliefhebber. Aan de hand van de resultaten hiervan zullen de sectorvereniging, maar ook de individuele wijndomeinen gerichter en doeltreffender acties kunnen ondernemen om de Belgische wijndrinker te overtuigen om wijn van eigen bodem te kopen.

De Belgische wijnsector wil samen met VLAM onze lokale wijnen nadrukkelijker op de kaart zetten en de kennis erover vergroten. Ter voorbereiding van een actieprogramma voor 2023 liet VLAM door iVox een grondige marktanalyse uitvoeren. De vzw telt zowat 140 leden, waarvan het merendeel actieve wijnbouwers.

Meer bezoekers dan drinkers

Daaruit blijkt dat 57% van de Belgen al eens een glas Belgische wijn heeft geproefd, maar slechts 3% geregeld Belgische wijn drinkt. Opvallend is dat een kwart van de bevolking heeft al eens een Belgisch wijndomein bezocht.

Maar ‘onbekend is onbemind’. Zo geeft 75% van de wijndrinkers toe dat zijn kennis over Belgische wijnen summier is. Zowat 43% van alle Belgen heeft zelfs nog nooit een glas Belgische wijn gedronken. Maar daar komt ongetwijfeld verandering in, want 81% van de wijndrinkers geeft aan in de toekomst (nog) Belgische wijn te willen drinken. De hoogste intentie om meer aandacht te besteden aan inlandse wijnen noteren we bij gemiddelde wijndrinkers, bij 35- tot 54-jarigen en bij de hogere sociale groep.

Informeren is cruciaal

Dat de consument wel openstaat voor Belgische wijn, maar deze niet erg vaak koopt, heeft ongetwijfeld ook te maken met het economische model van de Belgische wijnbouw. Bijna de helft van de wijndrinkende respondenten geeft namelijk aan dat men een fles wijn van 10 euro duur vindt, terwijl Belgische wijnen die prijskaap vaak overschrijden. Een andere belangrijke factor is dat bijna 60% van de consumenten wijn koopt in de supermarkt, waar het aanbod aan Belgische wijnen bijzonder beperkt is.

“De resultaten van deze studie zijn bijzonder bemoedigend”, stelt Lodewijk Waes, de voorzitter van de vzw Belgische Wijnbouwers. “De consument staat duidelijk heel positief tegenover Belgische wijn. Anderzijds blijkt uit dit onderzoek dat we als sector nog heel wat werk voor de boeg hebben om de consument te informeren over Belgische wijn en hem of haar te helpen om de weg naar verkooppunten van Belgische wijn te vinden.”

Duidelijk beeld van de consument

Aan de hand van de resultaten van het onderzoek kunnen we in België 5 types wijnconsumenten onderscheiden:

• Gepassioneerde Wijnkenners (25% van de consumenten) drinken zeer regelmatig wijn en hebben eerder een voorkeur voor complexe, krachtige, kruidige wijnen met flink wat alcohol. Ze duiken graag in wijnliteratuur en zoeken op café of restaurant op de wijnkaart naar wijnen die passen bij hun maaltijd en bij hun persoonlijkheid. Ze vinden het leuk om nieuwe wijnen te ontdekken. Dit zijn eerder mannen uit de hogere sociale groepen.

• Prijsbewuste Wijnliefhebbers (18%) beschouwen zichzelf minder als wijnkenner, maar ze drinken wel graag regelmatig een glaasje wijn. Ze gaan daarvoor actief op zoek naar de beste wijnaanbiedingen, waarbij de prijs-kwaliteitverhouding centraal staat. 10 euro voor een fles wijn vinden ze duur. Deze groep vinden we eerder terug in Vlaanderen en bij 55-plussers.

• Imagozoekende Gelegenheidsdrinkers (22%) drinken vooral wijn bij specialere gelegenheden zoals bij etentjes en feestjes en dus minder op een gewone dag thuis. Ze drinken minder vaak wijn dan de 2 vorige groepen. Als ze wijn kopen, dan doen ze dit in verhouding eerder in andere kanalen dan de supermarkt en op restaurant kiezen ze eerder voor de wijnkaart dan voor de huiswijn. Ze kiezen meestal niet steeds opnieuw voor dezelfde wijnen en vinden het belangrijk dat de gekozen wijn past bij hun persoonlijkheid. Ze hebben wel slechts een gemiddelde wijnkennis, waardoor de wijnkeuze voor hen eerder een opgave is. Deze personen komen eerder uit Wallonië en hebben vaker een middelbaar diploma.

• Drinkende wijnleken (16%) drinken enkel wijn bij speciale gelegenheden en geven eerder de voorkeur aan eenvoudige, lichte, zoetere, fruitige wijnen met weinig alcohol. Als ze wijn kopen, dan doen ze dit meestal in de supermarkt, maar door hun beperkte wijnkennis vinden ze dit wel eerder een opgave. Ze kiezen in de winkel dan ook doorgaans voor dezelfde gekende wijn, en op café of restaurant voor de huiswijn. Dit zijn in verhouding eerder vrouwen.

• Wijnonthouders (19%) drinken zelden tot nooit wijn. In deze groep vinden we eerder Nederlandstaligen, 18- tot 54-jarigen, alleenwonenden zonder kinderen en personen met een middelbaar diploma en uit de lagere sociale groepen terug.

Nog enkele interessante resultaten:

• Hoewel meer consumenten de voorkeur geven aan droge wijnen (40%) ligt het aantal liefhebbers van zoete wijnen niet zo heel veel lager (36%).

• Slechts 14% van de respondenten heeft plannen om alcoholvrije wijn te kopen, en er zijn ook minder consumenten die de voorkeur geven aan wijn met weinig alcohol (22%) dan liefhebbers van wijnen met een stevig alcoholgehalte (33%).

• Wijn wordt in België niet enkel meer gedronken bij speciale gelegenheden; ruim 42% drinkt geregeld ook thuis en zonder aanleiding al eens een glas wijn.

VLAM

Lees ook in Fruit

Meer artikelen bekijken