Startpagina Uw stem

Opinie: open brief aan de warenhuizen

Er was onlangs groot boerenprotest. De ontevredenheid van de boeren zit diep. Men kan verschillende oorzaken aanduiden voor die ontevredenheid.

Leestijd : 2 min

Het stikstofakkoord waarbij de rechtszekerheid van bedrijven in het gedrang komt, zeker voor onze jonge boeren. Het inkomen van de boeren is te laag. We worden onvoldoende beloond voor ons werk, zeker als men weet dat we 24/7 klaarstaan voor ons bedrijf. De administratieve druk.

Daar wil ik eens dieper op in gaan, zeker naar de warenhuizen toe. Alle voedsel in België moet voldoen aan een wettelijk standaard, IKKB, met sectorgidsen zoals Vegaplan en andere. Dit is de garantie voor veilig voedsel. Daarnaast zijn er op aandringen van de warenhuizen bovenwettelijke lastenboeken ingevoerd: Global-gap, Belplume, IKM, enzomeer.

Opbod aan keurmerken

Er is een opbod ontstaan aan keurmerken, bijna voor ieder warenhuis één apart. Dat leidt tot een kluwen van administratie die voor gemengde bedrijven niet meer te overzien is.

De soms domme vragen die in die lastenboeken staan, frustreren de boeren.

Een voorbeeld: voor Global-gap, het lastenboek voor de verse groenten, moeten we vanaf nu een analyse nemen van leidingwater, beter gekend als stadswater.

Het voelt aan alsof de warenhuizen de drinkwatermaatschappijen ervan verdenken vuiligheid in drinkwater te mengen. Het is alsof men de analyses van de overheid van ons drinkwater niet betrouwt. Nee, iedere boer moet apart zelf een staal laten controleren, wat ook weer een kost met zich meebrengt.

Bouw overbodige lastenboeken af

Mijn verzoek aan de warenhuizen is: bouw die overbodige lastenboeken af. Het beste bewijs dat het zonder kan, vind je bij de aardappelen. De diepvriesfrieten, kroketten, chips en dergelijke liggen bij jullie in de rekken zonder ook maar één bovenwettelijk certificaat. En toch vindt de consument dit lekker en veilig voedsel.

Er was een tijd dat warenhuizen beoordeeld werden op het volume papier dat bij een krop sla geleverd werd. Maar vanaf nu zal de consument jullie beoordelen op de manier waarop jullie met boeren omgaan.

Het warenhuis dat het eerst beslist om de boeren te ontzorgen en dat dit kan melden in de media, zal bij de consument de beste punten krijgen.

Vriendelijke groet,

Eric Behaegel uit Zwevezele

Lees ook in Uw stem

Meer artikelen bekijken