Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwigheden bij Fliegl

Voor 2018 brengt Fliegl een nieuwe gronddumper met afschuifsysteem op de markt. Daarvoor zijn verschillende redenen; Fliegl wil in zijn productie meer uniformiteit en de (vooral Belgische) klanten willen grotere wielen.

Leestijd : 3 min

ASW 367 Stone

Het resultaat is een nieuwe tridem ASW 367 Stone grondverzetwagen met afschuifsysteem met dezelfde bak die ook gebruikt wordt als opbouw voor vrachtwagens en als oplegger. De baklengte is 6m70 en de bakhoogte 1m30, beide uit slijtvast staal HB450. De achterdeur gaat in 2 delen open. De onderste helft draait naar onder via 2 cilinders en het bovenste deel naar boven via een ingewerkt stangenstelsel. Dit geeft het voordeel dat het te lossen product verder achter de wagen gebracht wordt.

Het chassis wordt smaller gemaakt voor het gebruik van banden 600/60R30.5. Doordat bak en chassis nu 1 geheel vormen is de wagen ook lichter geworden.

De dissel wordt in V-vorm gemaakt, wat een hoge stabiliteit waarborgt, en loopt ver door onder de wagen wat een lichte trekkracht met zich meebrengt. De dissel is hydraulisch afgeveerd door 2 cilinders.

Standaard worden zware BPW assen onder de wagen gebouwd en voorzien van luchtvering. Dat is zeer opmerkelijk in het grondverzet. Het zorgt voor een subliem comfort op de weg en een lage trekkracht in het veld. De eerste en derde as zijn standaard gedwongen gestuurd.

Ook de Fliegl Poly-Line mesttanken komen naar ons.
Ook de Fliegl Poly-Line mesttanken komen naar ons.

Poly-Line mesttank met sleepvoetverdeler Skate.

Wat velen tot heden niet weten is dat Fliegl, naast de afschuifwagens en kippers ook een grote speler is op gebied van mengmesttechniek. Fliegl bouwt in zijn fabriek in het Zuid-Duitse Mühldorf ongeveer 800 mesttanks per jaar. Deze zijn verkrijgbaar in staal, RVS en in Polyester.

Het grote voordeel van de polyester tanks is natuurlijk het lage eigen gewicht maar ook het corrosiebestendig zijn. Als pomp wordt standaard een wormpomp opgebouwd die zowel dient voor het opzuigen van de mest als voor het gedoseerd uitbrengen ervan. Twee stenenvangers zorgen ervoor dat er geen vreemde voorwerpen door de pomp en in de tank terecht komen.

De wormpomp van 6.000 liter/min, zorgt voor volume waardoor de tank op 3 à 4 minuten tijd tot aan de rand en zonder schuimvorming is gevuld.

De tank staat op 2 assen waarvan de eerste naar buiten uitschuift om een mindere bodemdruk te krijgen en de tweede gestuurd wordt. Dit in combinatie met hoge, brede banden (Michelin 850/45R30.5) zorgt ervoor dat de insporing minimaal is. Het wielstel kan hydraulisch naar voor of achter verschoven worden om zo de ideale kogeldruk te verkrijgen.

Het aanzuigen gebeurt via een 8” aanzuigarm met vulstation of via een manuele snelkoppeling. Voor het uitbrengen van de mest wordt gebruik gemaakt van de Fliegl Skate sleepvoetbemester. Typisch aan deze bemester is dat de drijfmest verpompt wordt door het gegalvaniseerd raamwerk wat resulteert in een zeer laag eigen gewicht maar vooral dat het product zeer snel bij de sleepvoeten is.

Fliegl werkt niet met een snijkast maar met hun gepatenteerde vijzelverdeler Garant. Deze zit gemonteerd onder het kader en draait via een hydraulische motor heen en terug om de uitloopgaten van de verdeler vrij te houden. Op het einde van het vijzelhuis is een opvangbakje om vreemde producten die te groot zijn om door de uitloopbuizen te gaan, op te vangen. Dit kan eenvoudig manueel of hydraulisch geledigd worden .

Meer info: www.ludopauwelsbvba.be.

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken