Belg kiest bewust voor voeding van eigen bodem
Niets boven een stukje vlees van eigen bodem met wat lokale seizoensgroenten. Dat cliché blijkt te kloppen, dat bewijst nieuw onderzoek in opdracht van Fevia - de federatie van de Belgische voedingssector - bij 1.000 Belgen. Een (ruime) meerderheid kiest bewust voor groenten en vlees van hier en ook bier en chocolade scoren goed.

De Belg heeft veel vertrouwen in Belgische voedingsproducten. Dat toont een grootschalige bevraging van onderzoeksbureau iVox in opdracht van Fevia aan. Ruim 6 op de 10 (61,5%) Belgische consumenten vinden Belgische producten van hogere kwaliteit. Een meerderheid (56%) vindt ze ook lekkerder. We vinden Belgische voeding niet alleen smaakvoller, we kiezen ook bewust voor Belgisch om de lokale economie te steunen (72,3%).
Maar wat ligt er nu allemaal in ons driekleurig winkelmandje? De klassiekers: net iets minder dan de helft (46,4%) koopt Belgisch bier. En 43,1% verkiest Belgische chocolade. Ook de pistolets op zondag - brood en gebak - zijn meestal lokaal (49,4%). Maar de echte uitschieters vinden we in de versrayon: 65,7% kiest voor Belgische groenten en fruit en 50,2% gaat voor lokaal vlees.
Lokale productie
“De consument beschouwt vlees en groenten echt als lokaal geproduceerd”, klinkt het bij Fevia. Want als oplettende lezer merkt u op: is chocolade wel volledig Belgisch? Fevia rekent producten die in ons land worden gemaakt tot de Belgische producten, ook als de ingrediënten zoals cacao van de andere kant van de wereld komen. De minst populaire Belgische producten zijn onder meer snacks zoals chips (11,6%) en frisdrank (7,9%).
De echte doorslag of we iets in ons winkelmandje leggen, blijft toch de prijs. Bijna 6 op de 10 - 58,4% - vindt de prijs belangrijker dan de herkomst. En zo blijkt dus ook dat andere cliché te kloppen: we kiezen vooral met onze portefeuille.