Er is werk aan de biowinkel
Het Agentschap Landbouw en Zeevisserij bracht midden september haar jaarlijkse Biorapport naar buiten met cijfers tot 2023. Als reactie hierop geeft Boerenbond aan dat er werk is om de doelen uit het Strategisch Plan Bio te halen.

Uit de cijfers van het agentschap steeg in 2023 het aantal biolandbouwbedrijven (+1,6%) en het bio-areaal (+0,1%) minimaal en kende de biologische veestapel een negatieve groei (-7%) ten opzichte van 2022. Mede door inflatie en toenemende aankoopfrequentie steeg het bestede bedrag van Vlamingen aan biologische producten naar 554 miljoen euro.
Boernebond vindt het opvallend dat de Vlaming met 83 euro/per hoofd beduidend minder uitgeeft aan bio-producten dan de Brusselaar (137 euro/per hoofd) of de Waal (127 euro per hoofd).
Boerenbond heeft zich geëngageerd om het Strategisch Plan Bio met de 5x5%-ambities van de Vlaamse overheid mee te helpen doen slagen. Om de geformuleerde doelstellingen waar te maken, is het volgens Boerenbond tijd om een versnelling hoger te schakelen.
“We willen absoluut dat de ambities gehaald worden maar er is werk aan de winkel. Het is noodzakelijk dat de consument mee is en hopen op een kentering in 2024 en 2025. Er moet meer ingezet worden op initiatieven om de vraag naar Bio te laten stijgen. Zo is was er begin juni de Bioweek (van VLAM) en heeft Boerenbond recent een overleg gehad met de retailsector om bio te promoten want zij staan in direct contact met de consument. Eens de vraag van de consument er is, volgt het aanbod zonder twijfel”, aldus Lode Ceyssens voorzitter Boerenbond.