Klanten ontmoeten op Agriflanders in een aangename sfeer
Audenaert NV is al jarenlang een trouwe standhouder op Agri-flanders. Ze waren er van in den beginne bij. De beurs vindt nagenoeg plaats in hun thuisregio, waardoor ze er begin januari heel wat klanten in een aangenaam kader kunnen ontmoeten.

Bij de beursdeelname aan Agriflanders kregen we meer duiding van Frederick Audenaert (37 jaar), die sinds zo’n 2 jaar een van de drijvende krachten is in de NV Audenaert Luc en Dirk.
Na zijn studies werkte Frederick enkele jaren voor Fullwood, eerst als vertegenwoordiger om later door te groeien tot countrymanager. Toen de tijd er rijp voor was en de organisatie van de NV Audenaert veranderde én groeide, is ook Frederick in de onderneming gestapt. Zo draait hij, naast zijn ooms Luc en Dirk, zijn broer Bart en medevennoot Rudi, mee in het management van de onderneming.
Kunt u uw rol in het bedrijf even toelichten?
Ikzelf ben vooral bezig met melkwinningstechniek, marketing en de commerciële kant van het bedrijf. De helft van mijn tijd ben ik op de baan voor de verkoop van melkwinning in de regio rond Lembeke. Dat mag in de ruimste zin van het woord geïnterpreteerd worden: melkmachines, melkrobots, mest-robots, staltechniek. Op onze tweede vestiging, in Rijkevorsel, ben ik bezig met de administratie, bestellingen en met de opvolging van het team daar.
Deelname aan Agriflanders
Jullie zijn al jaren standhouder op Agriflanders. We mogen dus spreken van geslaagde deelnames?
Ja, onze firma is er van in de beginjaren aanwezig. Eerst werd er gestart met een groepsstand van de Fullwood-dealers en zo is dit uitgegroeid naar onze eigen stand. De Gentse regio (n.v.d.r. waar Agiflanders plaatsvindt) is onze zuivere habitat, echt onze thuisbasis. Ondertussen verwachten onze klanten om ons daar te ontmoeten. Het is ook op een leuk moment in het jaar dat je elkaar kan terugzien. Agri-flanders is een veehouderijbeurs en dat is echt wat ons bedrijf is. Ook voor het aspect landbouwmechanisatie zijn we gefocust op de veehouder. Nagenoeg al onze klanten zijn op de beurs in Gent, het is een netwerkbeurs, maar misschien is iedere beurs dit meer en meer geworden.
Wat zijn jullie doelstellingen tijdens uw deelname aan Agriflanders?
Commercieel gezien is het altijd de bedoeling om nieuwe klanten te vinden, maar Agriflanders is voor ons echt een relatiebeurs. We willen zeker bestaande klanten zien, naast het ontdekken van nieuwe potentiële kopers. Dit zal altijd een doelstelling zijn. Op Agriflanders kunnen we soms nog snel iets ‘kleins’ verkopen doordat we lokaal verankerd zijn. Voor de grotere projecten is er vaak meer tijd nodig.
Mechanisatie op erfniveau
Wij verkopen, onderhouden en herstellen vooral tractoren, verreikers en allerhande landbouwmachines. Hiernaast hebben we een afdeling die specifieke constructies op maat maakt voor zaken die niet zomaar in handel te vinden zijn, maar we zetten eigenlijk heel hard in op melktechniek en mestwinning. Qua stallenbouw doen we bijna het volledige verhaal, behalve betonbouw.
Welke trends zien jullie bij mechanisatie op erfniveau?
Robots zijn duidelijk een opkomend iets. Dat startte eerst bij melkrobots en trok zich door naar automatisering op bedrijfsniveau. Hier op onze firma zien we dat in 2 takken. Bij de afdeling Landbouwmechanisatie merken we heel veel interesse voor alles wat met gps en sectieafsluiting te maken heeft. Onze afdeling Melktechniek verkoopt dan weer bijna geen conventionele melkstallen meer, maar nagenoeg uitsluitend robotstallen. Arbeid en vergunningen spelen een grote rol bij landbouwbedrijven. Wie zijn bedrijf wil uitbreiden met een klassieke melkstal, moet vaak bijbouwen. Dan is er een bouwvergunning nodig met de nodige problemen en wachttijden… Velen konden uitbreiden door binnen de bestaande stal een melkrobot op de juiste locatie in die stal te zetten. Zo kwamen melkrobots in opmars. Tegelijkertijd is een efficiëntieverhoging op het bedrijf noodzakelijk geworden. Een melkrobot kan bijvoorbeeld naar 3x melken per dag gaan en dit qua arbeidsinzet aanhouden. Daar biedt automatisatie dus een oplossing. In onze cijfers zien we dat 80 à 90% van de verkochte melkinstallaties een melkrobot is.
Tendensen en evoluties
Zien jullie een evolutie op het vlak van mesttechniek?
Ja. We zien dat dit in opmars is door het stikstofverhaal. We merken echter ook dat de inzet van mestrobots of mestschuiven propere mestroosters oplevert en dat deze beter zijn voor het dierenwelzijn. Mestrobots maken de roosters continu schoon en dat is een techniek die meetelt in de PAS-reglementering en de emissiereductie. Klassieke roosterschuiven zijn niet altijd (even makkelijk) te plaatsen in bestaande stallen. Daardoor bieden mestrobots dikwijls uitkomst omdat ze vrij eenvoudig te implementeren zijn. Dat is de reden waarom ze vaak als eerste gekozen worden, naast andere emissiereducerende technieken. Voerrobots zijn dan vaak weer de laatste stap in automatisering. Je voelt dat er interesse is, maar momenteel wordt vooral nog op voeraanschuivers gewerkt. De vraag naar voerrobots is er, maar die is nog niet zo gigantisch.
Merken jullie interesse in elektrische aandrijftechnieken?
Dat is zeker een techniek die aan het opkomen is, maar het is nog heel pril. Onlangs hadden we iemand die er interesse in had omwille van de geluidsreductie die hij ermee kon realiseren in zijn kippenstal. Wat betreft mechanisatie vermoed ik dat er eerst zal geïnvesteerd worden in wielladers die elektrisch aangedreven zijn. Verder zien we dat er in de sector geïnvesteerd wordt in batterijen voor energieopslag op bedrijfsniveau.
Welke tendensen zien jullie nog in de veehouderij?
De grootste tendens is de opkomst en implementatie van een melkrobot op het bedrijf. Verder is er een trend om zo veel mogelijk te automatiseren. Nog iets dat we zien, is dat data belangrijker en belangrijker worden. Stoppers in de veehouderij zijn daar amper mee bezig geweest, maar de groeiers wel. Stappentellers, vreetgedrag monitoren, melkparameters opvolgen, werkprocessen automatiseren, data verzamelen, opslaan en analyseren… : we gaan duidelijk naar een veehouderij die intensiever dan ooit gevoerd wordt. Een ander tendens, dan eerder binnen onze bedrijfsvoering, is het zoeken van oplossingen op maat van onze klant. Die heeft bijvoorbeeld een bestaande stal of installatie, waar nu ‘zaken’ aan toegevoegd worden. In die zoektocht staan we hem bij en ondersteunen we hem. Over een voer-aanschuifrobot werd 10 jaar terug niet gesproken, maar nu zeker wel. Het zorgt voor meer voeropname, een betere koegezondheid, meer melkproductie. De intensieve veehouderij heeft dat nodig om mee te kunnen de dag van vandaag. Stikstofreductie is en wordt nog meer een focus binnen ons bedrijf. Het sluit perfect aan op hoe we al bezig waren. Zo is onze mechanisatieafdeling reeds vertrouwd met mesttechniek door onder andere mestpompen en mestschuiven, gevolgd door mestrobots. Dat zal nog verdergaan met stikstofkrakers ofzo. Onze toeleveranciers zijn daar al mee bezig, dus wij volgen. Ook omwille van de PAS-reglementering zal daar nog meer op ingezet worden.
De eigen onderneming
Jullie hebben nog een tweede vestiging in Rijkevorsel, naast de moederlocatie in Lembeke. Hoe verklaart u dit?
Geografisch gezien bedienen we Vlaanderen vanuit 2 locaties. Onze vestiging in Rijkevorsel, nabij Hoogstraten en tussen Brecht en Turnhout, is er nog maar 2 jaar in eigen beheer. Daarvoor hadden we daar een 15-tal jaar een samenwerkingsverband met een andere Fullwood-dealer. In Rijkevorsel doen we enkel melkwinningsapparatuur, geen landbouwmechanisatie. Vanuit die 2 locaties kunnen we snel naar West-Vlaanderen of Limburg om zo gans Vlaanderen te bewerken. Dat klinkt misschien voor sommigen als een apart verhaal, maar dat is het niet, want het is de realiteit. De veehouderij heeft het zwaar te verduren. Het aantal veehouders/klanten krimpt. Groeien met ons bedrijf kunnen we enkel door marktaandeel te winnen of door aan afzetregio te winnen. Marktaandeel winnen, proberen we dagelijks. Voldoende klanten vind je door een grotere regio te bewerken, is onze optiek. Het kan niet meer zoals 35 jaar terug, toen er enkel rond de kerktoren werd gereden. Mijn nonkels hadden dit snel begrepen en hebben altijd oog gehad op groei en op het verruimen van activiteiten. Met onze 2 vestigingen hebben we 2 ‘hotspots’, zo is het Meetjesland een belangrijke melkregio net als de Noorderkempen. Ons Antwerps cliënteel zien we naast Agriflanders ook op de Agridagen in Ravels.
Hoe ziet jullie klantenprofiel eruit?
Het gros van onze klanten is actief in de veehouderij en dat mag ruim genomen worden. Daar leggen we ook onze focus. Daarnaast zien we dat particulieren, loonwerkers, tuinaannemers… steeds meer bij ons binnenspringen. We zien en ondervinden dat service nog belangrijker wordt dan het ooit geweest is. Meer en meer komen mensen langs, zonder dat we erachter zoeken, omdat ze zien dat ze geholpen raken bij ons. De ‘boerenmentaliteit’ zit in ons familiebedrijf en beginnen veel klanten te voelen. Ze worden familiaal ontvangen, niemand is een nummer, om 17 uur gaat de poort niet dicht, we wonen vlakbij om snel ter plaatse te zijn. Klanten komen spontaan door het hoge serviceniveau dat we geven.
Een bedrijfsactiviteit van jullie is nog de constructie. Waarom? Hebben fabrikanten nog steeds hiaten in hun aanbod?
Ja en neen, eigenlijk doen we met onze constructieafdeling aanpassingen op maat van de klant, zoals hij het vraagt. Een veel voorkomend iets is om het hekwerk op maat rond de melkrobot van de klant te maken. Ook kan het zijn dat hij een specifieke aanpassing rond zijn tractor vraagt. We leggen niet de focus op ons constructiewerk, maar bieden dat aan om een klant voor 100% verder te helpen. Dikwijls doen wij een eenmalige constructie van iets. Het is niet onze doelstelling om volumes te draaien met ons constructiewerk.
Toekomst
Wat is jullie grootste uitdaging op dit moment?
De moeilijkheid in de groei van ons bedrijf, maar ook bij onze klanten, is om de juiste personeelsleden te hebben. Dat is een grote bekommernis. We willen een stabiel team van medewerkers. Gelukkig beschikken we al over een goed team. We proberen met ons personeel op een familiale manier om te gaan, zodat we een leuk bedrijf zijn om bij te werken. Uiteindelijk voelt ook de klant de sfeervolle manier van omgang aan en komt dit hem ten goede.
Wat mag de toekomst jullie bieden?
Bedrijfszekerheid voor de veehouder en politieke stabiliteit. De grootste schreeuw of bezorgdheid van de veehouder, geldt ook voor ons. De boer moet een heldere toekomst hebben op gelijk welke manier. Ik merk dat hij als landbouwer een ondernemer is die wil meedenken, ook al valt het soms niet mee. Hij wil echt oplossingen voor problemen uitwerken. Als er echter geen duidelijkheid is op de vraagstelling, dan kan je ook moeilijk een antwoord bieden. Als de politiek een duidelijk beleid geeft, ondersteunen wij de veehouder om daar op een efficiënte manier voor te gaan. Ik ben dagelijks op de baan om te kijken naar projecten, naar wat er mogelijk is bij die landbouwer, zonder dat er directe verkoop is. Dat deert mij niet, maar zo helpen we mee de sector vooruit. Helaas botsen we momenteel op te veel dingen waar de politiek nog geen antwoord op heeft. Ze weten het nog niet, ze moeten nog een werkgroep samenstellen… Dat is jammer. Ik wil heel duidelijk zeggen dat ik geloof in de toekomst! Er zijn opportuniteiten richting 2030 om aan vernieuwing te doen en dergelijke meer, maar dit wel bij een stabiel beleid. Er is duidelijk nood aan melk, vlees… De laatste tijd stijgen de prijzen hiervan, dat wil toch zeggen dat er vraag naar is. Mijn nieuwjaarswens is helder: een stabiele toekomst voor de veehouderij. Daarmee bedoel ik niet dat er niets mag veranderen. De vraag of toekomstige uitdaging moet duidelijk zijn en moet beantwoord kunnen worden. Is dat zo, dan kan iedereen vooruit.