Startpagina Agriflanders

Herbavita viert 30ste verjaardag met vernieuwd logo

Herbavita, het toonaangevende bedrijf met innovatieve producten voor de moderne veeteelt uit Kluisbergen, vierde eind 2024 zijn dertigste verjaardag. Voor de gelegenheid werd het logo aangepast en werd de website in een nieuw jasje gestoken. Herbavita is standhouder op Agriflanders (stand 1373) en daarom lichten we graag dit bedrijf toe.

Leestijd : 5 min

Het bedrijf startte in 1994 in de privéwoning van de 2 oprichters. De landbouwsector stond toen nog heel argwanend tegenover het idee van voersupplementen op basis van kruiden en essentiële oliën, naar het voorbeeld van voedingssupplementen voor de mens. In het begin produceerde Herbavita overigens nog supplementen voor de mens, maar die activiteit werd al na enkele jaren stopgezet.

Alternatief voor antibiotica

“Wij zijn gestart met het idee dat we de veehouder een gezond alternatief wilden bieden voor het toenmalige overmatige gebruik van antibiotica. Dat werd toen niet enkel medisch ingezet, maar ook als bevorderend voor de groei. Het besef groeide dat het antibioticagebruik moest verminderen en met de juiste alternatieven hoeft dat voor de veehouder geen al te grote inspanning te zijn. Gezondere dieren zorgen voor een betere productie”, stelt Marc Paepe, CEO van Herbavita.

Meer dan 30 jaar later zijn de voersupplementen algemeen aanvaard en is hun aanwezigheid vertrouwd. Herbavita is in al die jaren enorm gegroeid en is inmiddels wereldwijd actief. “Onze wetenschappelijk onderbouwde en in praktijk geteste producten dragen bij aan de winstgevendheid van moderne veeteelt en landbouwbedrijven. Dankzij onze jarenlange ervaring en toewijding hebben wij een productaanbod ontwikkeld dat zeer efficiënt is en dat een toegevoegde meerwaarde heeft voor elk type veeteelt en landbouwbedrijf”, aldus Paepe.

Herbavita staat sterk op de Belgische thuismarkt en is vooral actief in producten voor melk- en vleesvee en pluimvee, en in mindere mate in producten voor varkens. De producten worden onder eigen merknamen verkocht in allerlei verpakkingen (zakken, likemmers, flessen, …) en worden soms als toeslagstof geleverd aan veevoederbedrijven.

Uitgegroeid tot een wereldspeler

Het bedrijf uit Kluisbergen groeide geleidelijk uit tot een wereldspeler. “52% van onze export realiseren we buiten Europa. We zijn actief in onder meer het Midden-Oosten en Azië en sinds kort ook in Zuid-Amerika, vooral met producten voor pluimvee. We worden groter en internationaler, maar we werken nog steeds met tal van lokale leveranciers”, weet Marc Paepe.

“De veehouderij moet evolueren, niet enkel in Vlaanderen, maar wereldwijd, en wij willen daarbij aan de zijde van de veehouder staan. Er komen steeds strengere eisen op hen af, onder meer inzake gezondheid van het vee en dierenwelzijn. Een veehouder moet slim investeren. Wij hebben de producten waarmee hij zijn productie kan opdrijven en zijn kosten kan beperken. Wij willen daarbij niet enkel naar onze klanten, maar ook naar onszelf als bedrijf kijken. We hebben recent onze zonnepaneleninstallatie uitgebreid om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De productie, opslag en kantoren draaien voortaan volledig op groene stroom”, vertelt de CEO.

Jaarlijkse productie van 10.000 ton

In Kluisbergen gebeurt de productie van Herbavita. Er worden grondstoffen gemalen, gedoseerd, gemengd en verpakt. Bepaalde producten bestaan uit 30 of wel 40 verschillende componenten. Er zijn 2 productielijnen. Een eerste productielijn heeft een capaciteit van 40 ton per dag, terwijl de tweede lijn goed is voor een capaciteit van 5 tot 10 ton per dag. Jaarlijks produceert Herbavita afgerond 10.000 ton producten en dat getal stijgt nog elk jaar. Van die 10.000 ton bestaat zowat 2.000 ton uit vloeistoffen en 8.000 ton uit poeders en vaste producten.

Voor de dertigste verjaardag was er een rebranding . “Onze website is nog gebruiksvriendelijker geworden en de productinformatie en gebruiksinstructies zijn nog meer gedetailleerd. Ons logo en onze baseline veranderden al eerder in de geschiedenis van het bedrijf. Onze vernieuwde visuele identiteit, met een fris logo en modern kleurenpalet, weerspiegelen de dynamische aard van ons bedrijf en onze ambities voor de toekomst. Er is voortaan visueel een link naar de geneeskunde in ons logo. Wij blijven wel strikt op het speelveld van de supplementen en zijn niet van plan om ons te richten op medicijnen, maar we werken net als de geneeskunde mee aan de gezondheid van het vee.”

Uiergezondheid

Een van de speerpunten in het gamma van Herbavita zijn de producten die de uiergezondheid ondersteunen. “Die zijn op basis van oregano. De producten zijn niet zo krachtig als antibiotica, maar met onze producten kan een melkveehouder tot de helft van de mastitisgevallen in zijn stal verhelpen. Dat betekent al een flinke besparing op veearts-kosten en medicijnen. Bovendien kan bij onze producten de melk blijven geleverd worden, wat bij het toedienen van antibiotica niet het geval is. Dit product bestaat al zowat 10 jaar in de vorm van een fles die de koe in 1 keer moet opdrinken. Sinds kort bestaat dit product als bolus. De grote tablet blijft 3 dagen in de maag van de koe, tot ze helemaal opgelost is. De werking is daardoor constanter en langer gespreid.”

Blauwtong: minder uitval door betere algemene gezondheid

Ook voor blauwtong bij vee heeft Herbavita een supplement. “Wat wij hebben, is geen vaccin en geen geneesmiddel. Onze supplementen voorkomen niet dat een koe gestoken wordt door een knijt en zo het virus overgedragen krijgt. Wat onze producten wel doen, is voorkomen dat een koe ziek wordt door het virus. De koe moet zelf immuniteit opbouwen en een goede algemene gezondheid hebben en dan zijn de gevolgen van het blauwtongvirus veel beperkter. Je ziet hetzelfde bij de griep of bij covid bij mensen: de ene wordt er zwaar ziek van of sterft, een ander heeft er nauwelijks last van. Met onze aanpak kunnen we de evenwichten in de koe herstellen en boosten we de immuniteit van het dier”, vertelt Chris Ceuterick, product development manager bij Herbavita.

Herbavita heeft een uitgebreid assortiment voor pluimvee.
Herbavita heeft een uitgebreid assortiment voor pluimvee. - Foto: Herbavita

In de strijd tegen blauwtong bekijken ze bij Herbavita nog of een bepaalde geur, bovenop supplementen voor de algemene gezondheid, de knijten kan weghouden van schapen en runderen.

Hittestress bij melkvee

Ceuterick is voorts bijzonder trots op de producten die een ondersteuning bieden in de strijd tegen coccidiose en bloedluis bij pluimvee en op een nieuwe ontwikkeling van een product dat voordelen heeft bij het behandelen van hittestress bij rundvee. "Dat product hadden we al voor paarden. Bij hittestress zien we dat de inwendige evenwichten verstoord worden. Er gaat dan meer bloed naar de bloedvaten aan het huidoppervlak, voor het zweten en het openzetten van de poriën. Daardoor gaan de bloedbanen en bloedvaten op andere plaatsen dicht, zoals bij de darmen. Dit vertraagt de darmwerking, waardoor de koe minder melk produceert. Daardoor kunnen er ontstekingen ontstaan ten gevolge van het lekkendedarmsyndroom. Dankzij onze kruiden en etherische olie kan een koe bij hittestress haar temperatuur beter regelen. De balans in het lichaam wordt behouden en schommelingen worden beperkt.

Wij bekijken heel wat ziektes en situaties, zonder de plaats van de geneeskunde te willen innemen. Met supplementen voor een goede weerstand en een goede algemene gezondheid kan een veehouder echter veel verliezen voorkomen”, besluit Chris Ceuterick.

Filip Van der Linden

Lees ook in Agriflanders

Meer artikelen bekijken